Växellådsolja till 99Turbo?
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Växellådsolja till 99Turbo?
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Växellådsolja till 99Turbo?
- Detta ämne har 10 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-25 09:53 av niclas.
-
FörfattareInlägg
-
mars 24, 2011 at 17:27 #23758
Ska byta oljan i lådan och vill ha lite synpunkter på vilken olja man bör använda.
Vanlig motorolja rekommenderas av Saab, men det finns väl något alternativ?
MVH
Lite läsning i ämnet
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=4&t=25234En välbeprövad mineralolja är mitt tips.
Alla former av syntetolja undviker jag pga risken för ökat slitage på syncarna (blir oljan för ”hal” får syncarna svårare att greppa och slitaget ökar kraftigt)
Hypoidolja som kan angripa gulmetaller ska man inte heller använda.Qaker State 2105 är en välbeprövad olja som funkar bra.
Tyvärr är den svår att hittamars 24, 2011 at 21:25 #170981Jag kör med samma som i V4 växellådan, en 80-90 olja.
Fungerar bra ialla fall sommartid, vintertid vet jag ej men då står bilen ialla fall still.Har det inte alltid rekommenderats vanlig mineral motorolja 10W-30?
Kör jag med på de bilarna jag haft de sista 20 åren; Biltemas mineralolja på 20 l dunk räcker till några byten.
Och växellådsoljan byter jag en gång om året.
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
mars 24, 2011 at 22:15 #170985Och varför skulle man hälla nått annat än växellådsolja i växellådan?
Är det nån här som provat växellådsolja i motorn? Nä tänkte väl det, och varför inte?Motoroljan ger nog lite mer komfortabel växling vid kall väderlek och antagligen även lite lägre bränsleförbrukning. Gissningsvis har Saab kommit fram till att motoroljan ger tillräcklig stark oljefilm för att ge acceptabel smörjning.
Helt fel kan det inte vara med motoroljan för det är nog ganska många bilar som rullat med samma motorolja i lådan sedan den lämnade fabriken 😉En växellådsolja som t.ex. QS 2105 Special som jag använder gör att lådan blir ganska trög och lite ”taggig” vid de första växlingarna när tempen kryper ner till -20°. Brukar räcka med någon km körning så känns det helt normalt.
Vid -35° är det riktigt trögt.Med en syntetolja typ MTF0063 eller motorolja 5W-40 märker man i princip ingen skillnad ens vid de första växlingarna i -20°. Problemen med syntetoljan kommer senare.
Billig olja och korta intervaller eller dyr olja och längre intervaller är väl en smaksak men huvudsaken är nog att det blir bytt ibland.
William wrote:Själv kör jag på QS Quadralube i 900an och är nöjd med det. Den var ett klart lyft i växlingskvalité mot det som var innan, vad nu det var… (bra jämförelse va? 😉 )Instämmer ang QS.
När jag bytte i förra 900:an upplevde jag, precis som du, en klar förbättring. Väl värt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.