Växellägesjustering efter stödlförsök

Forum Modellspecifika forum OG900 Växellägesjustering efter stödlförsök

  • Detta ämne är tomt.
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #503218
    michelle
    Deltagare

    Växeljustering efter stöldförsök

    (Saab 900 -91)
    Efter ett stöldförsök har nånting hänt med växelmekanismen.
    Med bilen stillastående fick jag i ettan och trean med visst besvär. Backen kunde jag tvinga i men måste hålla spaken i läge annars hoppar den ur. Femman verkar inte gå i. Tvåan och fyran kan också tvingas i läge men måste hållas fast annars fjädrar dom ur.
    Jag försökte justera efter handboken och kom så långt att nu går en 6 mm borr precis i. Men tvåan och fyran vill fortfarande inte stanna i läge. Det verkar ju som om stången ligger hyfsat rätt i sidled, men det känns som om stången ska lite mer framåt. Ska jag fortsätta och justera växel-stången, (den med ”öglan”) lite bakåt eller framåt?
    Nu kan jag i alla fall hjälpligt köra med bilen, på ettan o trean. Så jag kan i och för sig ta mig till en verkstad. Men vill ju helst tro att det ska gå att fixa det själv.

    De ironiska är att jag ju efter det förra stöldförsöket hade kopplat ur backspärren, så det fanns ingen anledning att börja bryta på växelspaken. Men han hade bänt och brytit så mycket att backspärren hade gått i. Och sen satt spaken fast. När jag skulle kolla vad som hade hänt var jag tvungen att demontera hela växelspakshuset. Och det var ju inte lätt när backspärren ligger i. Sen kunde jag röra på växelstången och kunde inte se att nånting var trasigt eller böjt. Så jag vred backspärren åt sidan och monterade alltihop igen. Men på grund av allt onödigt våld från den klumpiga och troligen fulla tjuven så måste alltså nånting ha hänt med växelstången. Kan den ha blivit böjd..

    Jag har ju både en mycket väl dold startspärr och ett bastant rattlås , en megaclub twin, som är det enda rattlåset som är godkänt av SSF, samt ett kraftigt pedallås. Om någon skulle lyckas ta sig igenom all mina stöldförsvar o köra iväg med bilen, så skulle jag faktiskt bli imponerad och säga ”bra gjort, biltjuv!”
    Men jag gissar att det var en full idiot. Annars hade han väl inte fortsatt att bryta på tändlås o växelspak när han inte kunde komma förbir ratt- och pedallåset ens. Och han hade verkligen försökt på rattlåset. Min fina original läderratt ser inte vacker ut. Men låset satt kvar. Jag var ju beredd på att behöva såga bort det från ratten med vinkelslip, men rattlåset kunde jag bara låsa upp o ta bort. Lite avskavd färg bara.

    Jag ringde ju polisen och anmälde och tänkte att dom skulle komma och kolla och hämta bevisen. Killen hade lämnat kvar en flaska vin och tom väska. Och man tänker ju genast ”fingeravtryck och DNA”, men nä; dom hade inte resurser till det. Nu har jag inte kollat min försäkring än, men jag gissar att min självrisk är större än dom faktiska kostnaderna. Och kostnaderna upprör mig inte så mycket. Jag köpte bilen 2007 för 5500 kr, och den har tjänstgjort fantastiskt bra i alla år. Har aldrig varit på verkstad förutom en framvagnsinställning. Så jag ska väl inte klaga på kostnaderna.
    Men jag fattar ju inte varför man måste fortsätta och hacka med skruvmejsel för att komma åt tändningen o sen sparka sönder växelmekanismen när man ändå inte ens kommer förbi rattlåset.

    Så jag skulle behöva lite tips om hur jag går vidare. Jag trodde ju att det skulle hjälpa att justera växellägena enlig verkstadshandboken. Det ser ju väldigt enkelt ut: Typ lägg i trean, lossa på klämman på växelstången, lirka ned en 6 mm:s dorn i justeringshålen och sen skruva åt klämman igen. (och njut av precisa växlingar.)
    Men det är inte lätt att komma åt den där klämman på växelstången, inklämd mellan torpedväggen o växellådan. Man måste arbeta på känn, lite i blindo, med en dubbel-ledad hylsa o förlängare. Liggande på rygg.

    Jag har en liten film på hur det såg ut innan jag började justera. Efteråt blev det lite bättre som sagt, men mer behövs och jag vet inte riktigt hur jag gå tillväga. Justera på känn tills det funkar? Det verkar ju inte handla om så många millimeter.

    VäxelproblemSaab900-1B-640×480-1

    #503309
    M.Broberg
    Deltagare

    Jag har aldrig justerat med borr som du säger.

    du får nog justera på känn. jag hade lagt i 3an, lossatklämman och för fram spaken lite till att börja med för att få i 2 och 4 ordentligt.

    har du demonterat alla drev till backspärren ur lådhuset?
    annars är det stor chans att det är det som muckar med backen och 5an.

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka, 1 dag sedan av .
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng