Ventiljustering saab 96 -75

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Ventiljustering saab 96 -75

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Ventiljustering saab 96 -75

Visar 5 inlägg - 31 till 35 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 11, 2008 at 21:23 #131748

      Tändföljden är som på de allra flesta andra 4-cylindriga bilar: 1 – 3 – 4 – 2

      På v4 motorer är det så finurligt att det står gjutet i insuget cylinderns nummer. Man ser en tvåa på din bild ovan. det är alltså 2ans cylinder du har där.

      ettans tändkabel är den som ansluter í fördelaren längst mot kupén. Om man lyfter locket finns en markering i fördelarens kant där.

      sen kollar du snabbt åt vilket håll rotorn snurrar -ta på starten, knuffa till bilen med växel i- och utgå från ettan och anslut kablarna i fördelar locket enligt ovan; 1 3 4 2…

      Finns säkert någon betydligt redigare förklaring i någon tråd här på forumet 🙂

        december 11, 2008 at 21:31 #131751

        Här kan man faktiskt se vart t-kablarna skall gå.

          april 13, 2009 at 21:52 #138620

          Det är inte riktigt självklart för mig, men jag antar att “TDC”-markeringen är det som är dödläget?

            april 13, 2009 at 21:56 #138622

            TDC betyder Top Dead Centre, övre dödläge in swedish 😉

              april 14, 2009 at 20:22 #138669

              Aha! Jag tackar och bugar för upplysningen! 😛

            Visar 5 inlägg - 31 till 35 (av 35 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.