Ventiljustering saab 96 -75

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Ventiljustering saab 96 -75

Detta ämne innehåller 34 svar, har 13 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-04-14 20:22.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12859

    anonymous
    Deltagare

    Hejsan (mitt första inlägg =) )

    Har försökt att hitta information angående om hur en ventiljustering kan göras. Har lokalt försökt att hitta en verkstadshandbok men utan reslutat. Har även sökt på forumet men hittar ingen bra guide hur det kan göras.
    Anledningen att jag vill göra en justering är att det knackar ifrån ena sidan. Dock ej på tomgång men vid ~1200-1300 varv börjar det. Sen så sa han som jag köpte den ifrån att han gjort en justering men han visste igentligen inte hur man gjorde :S . Så det kan vara dags tror jag samt att ena ventilkåpspackningen läcker som ett såll. Kollade balansaxelspelet igår och det var inga problem tror jag.

    Tack på förhand

    Mvh Kent

    #87784

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Verkstadshandbok på CD finns att köpa via klubben. Se ”Reservdelar” och ”Övrigt”.
    Väl värt slantarna!!

    Ventiljustering. Bilder och text ur verkstadshandboken.

    [image]http://akesson-motorsport.se/tech/ventilnummer.gif[/image]
    Ventilernas placering i motorn.

    [image]http://akesson-motorsport.se/tech/bildventiljust.gif[/image]
    Justering med bladmått

    [image]http://akesson-motorsport.se/tech/ventiljust.gif[/image] Arbetsbeskrivning

    När du ändå har demonterat ventilkåporna så kolla smörjningen av vippor mm genom att starta motorn och kolla att det kommer olja på vipparmsmekanismen.

    Innan du monterar ventilkåporna så kontrollera att anliggningsytorna mot toppen är raka, jämna och fina. Det brukar vara lite intryckningar vid skruvarna och detta kan innebära oljeläckage. Det går att knacka till mot ett lämpligt mothåll. Dra inte åt ventilkåpsskruvarna för hårt (ca 5 Nm)

    Lycka till!

    /B

    Hoppas nu inte Reservdelsansvarig får frispel när jag ”knyckt” bilder ur den utmärkta CD-verkstadshandboken.

    #87785

    anonymous
    Deltagare

    Tack du är en ängel.

    En verkstadshandbok på cd kommer att införskaffas.

    Tack än en gång…

    Mvh Kent

    #87786

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Mycker har jag blivit kallad men ängel var något nytt!

    Hoppas att det går bra!

    /B

    #87787

    anonymous
    Deltagare

    Ja imorgon blir det till att försöka fixa det.

    //Kent

    #87788

    phermansson
    Deltagare

    Nu blev jag konfunderad… eller så är det värmen som gör att jag inte kan tänka klart?
    När jag justerade ventilerna på min V4a hade jag ingen bok tillgänglig, men jag hittade bra instruktioner på saabnet.com (http://www.saabnet.com/tsn/bb/9x/index.html?bID=13387)
    Där står: ”Valves are numbered (front to back) 1-4 on the left and 5-8 on the right.”. Men detta stämmer ju inte med bilden här ovan? Nämnas bör att motorn går finfint efter justeringen, dock slamrar den fortfarande pga av en ventil som inte får någon smörjning.

    #87789

    det stämmer väl om man står framför motorn?

    #87790

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Nu blev jag konfunderad… eller så är det värmen som gör att jag inte kan tänka klart?
    När jag justerade ventilerna på min V4a hade jag ingen bok tillgänglig, men jag hittade bra instruktioner på saabnet.com (http://www.saabnet.com/tsn/bb/9x/index.html?bID=13387)
    Där står: ”Valves are numbered (front to back) 1-4 on the left and 5-8 on the right.”. Men detta stämmer ju inte med bilden här ovan? Nämnas bör att motorn går finfint efter justeringen, dock slamrar den fortfarande pga av en ventil som inte får någon smörjning.

    Det du skriver här är ju exakt så som på bilden. Vad är problemet?

    /B

    #87791

    phermansson
    Deltagare

    Mmm just det, det stämmer om man står framför… bara jag som tänker att vänster sida av motorn är den del som sitter till vänster i bilen.

    #87792

    Kolla pilen för körriktning

    Var noga med ventilspelet och använd bra blyersättning, säger en som just justerat spelet på ”Kermit”

    Byt gärna ofta olja och filter, så lever din V4 länge

    #87793

    anonymous
    Deltagare

    Justerade igår och det gick bra men vart inte av med mitt knack =( . Några bra ideer vad den kan vara? Något lager, glapp ventilstyrning? Men det låter enbart ifrån ena sidan av motorn….

    //Kent

    #125016

    mats a
    Deltagare

    Med risk för stänk: Ta av ventilkåpan på den sidan det låter. Koppla bort tändspolen och dra runt motorn med startmotorn samtidigt som du hänger över den sjuka sidan. Hörs/syns det tydligare då vad knackandet består i? :hammer:

    #125018

    phermansson
    Deltagare

    Fler som vill vara med i SM i trådlyftning 🙂
    På den V4a som jag skrev om ovan var det en ventillyftare som var utsliten, anledningen var dålig smörjning (som kommer av dåliga lager i motorn?). Bara att byta lyftaren, enkelt! Men man får se till att fixa smörjningen, det syntes väl att smörjning saknades då det var torrt runt den slamrande lyftaren.

    #131530

    jonas e
    Deltagare

    Ska ställa in ventilerna snart, tar inget för givet, antar att cyl 1 är vid ventiler 1 & 2

    är insugsventilerna 1, 3, 5 och 7 ?

    om ventillyftaren är dåligt smord, vad gör man då ? byta lyftaren eller. Återkommer problemet om ramlagren (?) är slitna? eller vilka lager menar du?

    #131542

    Bengt Åkesson
    Deltagare
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng