Verktyg Zenith Stromberg 175CD

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Verktyg Zenith Stromberg 175CD

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Verktyg Zenith Stromberg 175CD

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 8, 2019 at 15:34 #463961

      Hej!

      Har en 99 GL -82 med Zenith Stromberg förgasare. En enkel 175CD. Av allt att dömma bilens originalförgasare.

      Är det någon som kan säga vilket verktyg som man ska använda på denna för att ställa nålen?

      Finns ju tre olika versioner. Se längst ner till höger här: http://www.kgtrimning.org/forgasardelar/originalforgasare/zenithstrombergpierburg/

      Och vad jag förstår måste man liksom ha verktyget för att se om det passar……

      Någon som vet?

      /Mattias

      • Detta ämne redigerades för 4 år, 5 månader sedan av cx-t2.
        oktober 8, 2019 at 20:55 #463980

        Min gissning är det vänstra eller mittre. Det bör du kunna se nere i förgasaren om det är insex eller ett spår. Det högra vet jag inte vad det är för verktyg.

          oktober 10, 2019 at 17:10 #464041

          Ok.

          Jag får köpa båda och skicka tillbaka. Suck.
          För jag kan ärligt säga att jag inte har någon som helst aning om hur man ser vilket som passar när man nästan inte ser verktygen, eller vet vad man ska titta efter på förgasaren.

          /M

            oktober 10, 2019 at 18:42 #464043

            Om jag minns rätt så lossar man väl det svarta locket uppe på förgasaren? Borde väl gå att lysa ner och se om det är insex eller nersänkt spår?

              oktober 10, 2019 at 18:45 #464044

              Fel av mig:
              soppan ställer man genom att pressa munstycket uppåt och neråt i flottör huset med special verktyg

                oktober 18, 2019 at 18:27 #464235

                Hej En -82 Strömberg bör vara nyckel som omvänd spårskruvmejsel Insex var på tidigare modeller På de tidigaste var nålen fast och munstycket kunde justeras med en skruv i förgasarbotten Kom-ihåg att mothållet ska ha greppat innan du vrider annars kan du vrida sönder membranet Många gånger får man byta nål för att få ner CO-halten utan att den blir för snålställd Nålen slits nämligen särskilt runt tomgångsläget Lycka till

                  november 8, 2019 at 17:04 #464553

                  Detta inlägg är återskapat efter datorstrul hos internetleverantören

                  cx-t2
                  Deltagare
                  Tack.
                  Jag köpte båda. Det fick bli så. Ska fippla med dubbelförgasare i framtiden. De kanske behöver den andra typen av verktyg.
                  Mycket bra tips. Byta nål och hur man justerar. Tack.
                  /Mattias

                  SAABoholic

                  95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
                  96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
                  96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
                  9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.