Veteranförsäkring

Forum / Övrigt / Allmänt / Veteranförsäkring

Forum / Övrigt / Allmänt / Veteranförsäkring

  • Författare
    Inlägg
    • maj 5, 2010 at 17:01 #22140

      Hur gör man för att teckna en veteranförsäkran på en V4-75a.

        maj 5, 2010 at 17:10 #157613

        Man börjar med att bli medlem i en klubb som är ansluten till MHRF, ex vis SAAB klubben.

        Nästa förutsättning är att bilen är i ett så pass bra skick att det är möjligt att få försäkring. Det får inte finnas rost, inga plastskärmar.

        Man monterar en 2 kg bransläckare lätt tillgängligt och fast monterad, en strömfrånskiljare, tar ett antal foton ur lite olika vinklar på bil och inredning.

        Tar kontakt med en besiktningsman, ex vis mig.

        Uppfyller bilen kraven så får du en MHRF försäkring.

        MVH

        Michael

          maj 5, 2010 at 17:23 #157615

          Annars kan du bli medlem i svenska veteranbilsklubben. Få bilen besiktad av någon av deras besiktningsmän. Om det inte finns någon besiktningsman nära dig så räcker det att någon som kan lite om bilar fyller i papperna. sen tar några foto på bilen och skickar in det. Försäkringen är genom IF och kostar 759 kronor/helår. Har min 93:a där och pappa har sin 900 där och det funkar helt perfekt. Om det skulle bli några problem så är det bara att snacka med personerna på svenska veteranbilsklubben eller IF. Dom är mycket hjälpsamma

          Länk till svenska veteranbilsklubben hemsida
          http://www.svbk.se/

          Mvh

          Frank

            maj 5, 2010 at 17:59 #157621

            Vad kostar en sådan försäkring?
            Själv betalar jag 1070:- på länsförsäkringar.
            K-G

              maj 5, 2010 at 18:34 #157624

              jag ser inte priset som det viktigaste, jag ser förutsättningen att få en korrekt reglering vid en skada.

              Kan nämna att min son körde ner i en grop pga dåligt vägunderhåll nu i mars när han tog Porschen på sin första tur för säsongen.

              Skadan resulterade i en lös rattstång och en bil som gick som en “kratta” på vägen. Jag gjorde en polisanmälan på vägverket som förmodligen inte leder någonstans, tog redan dagen efter kontakt med Folksam / MHRF och berättade vad som hänt.

              Fick ett besked direkt på telefon, lämna bilen till en verkstad som kan Porsche och som bolaget har ett avtal med.

              Bilen kom tillbaka igår, karossen kryssmätt, fälgen röntgad fyrhjulsinställning gjord och alla bussningar i rattstången bytade. Låter drastiskt men gropen var 1,20 lång och 40 cm djup.

              Självrisken fick han betala till verkstaden, allt fixades med 1 telefonsamtal!

              Skadans kostnad blev nästan 5 siffrig.

              Kontentan är att försäkra rätt, inte lägsta pris, vilket i och för sig MHRF har.

              Visst finns det begränsningar i nyttjandet men dom är oftast inte något problem om man brukar bilen som veteran eller entusiast bil.

                maj 5, 2010 at 18:50 #157626

                Skulle aldrig våga försäkra bilen i IF om det gäller en veteranbil. Skulle något hända
                är den inte värd många kronor vid eventuell skada.

                Gert Ingemar.

                  maj 5, 2010 at 18:50 #157627

                  Då sonen öppnade den bakhängda dörren på Saab 92:an i farten kan jag lova att det blev en ordentlig överraskning och stora skador. Sonen som rycktes ut med dörren, hann jag lyckligtvis fånga innan han kastades ut på vägen. Puh!

                  MHRF-representanten på Folksam hänvisade till en bilplåtslagare i Solna som tog hand om den stackars bilen. Bland hans andra kundbilar märktes Porsche 356, RR Silver Shadow och en Ferrari. Han fixade skadorna så att bilen blev som ny.

                  MHRF-försäkringen ger även återbäring tillbaka till klubbarna.

                    maj 5, 2010 at 18:51 #157629

                    Nu snackar vi om en entusiastbilsförsäkring via IF, där är värderingen något helt annat, men det är restriktioner på förvaring, brukande osv jämfört med en vanlig försäkring.

                    Dessutom så går den inte att teckna eller inneha utan att vara medlem i en klubb som har avtal med IF

                      maj 5, 2010 at 22:23 #157647

                      Kolla Atava ! Jag betalar 800:-/år för min 96TT -63. Bilen klassas enligt försäkringsbrevet som veteranbil, men är ej belastad med några restriktioner eller särskilda krav på förvaring. Bra alternativ för mig, då bilen ännu ej är i skick för en “riktig” veteranbilsförsäkring, men fullt funktionsduglig. Finns olika grader av skydd hos Atava liksom hos alla andra. Själv har jag något de kallar medium. Kan iaf vara värt att kolla, kanske lite mer detaljerat än jag gjort.

                        maj 6, 2010 at 09:09 #157654

                        Jag personligen skulle skaffa en MHRF-veteranförsäkring. Då en vanlig försäkring av ett veteranfordon inte täcker tillräckligt. Enligt dem så är bilen inte värd att reparera medans en Mhrf-försäkring mer ser till bilens värde, och väljer att reparera skadorna i söttre utsträcknign.

                        Men att Mhrf-försäkra en bil som håller på att renoveras (tex rullande renovering) är nog inte att rekomendera. Då är nog en vanlig försäkring hos tex Atava att bättre, men när bilen sedan är klar skulle i alla fall jag gå över till en Mhrf-försäkring.

                        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                        Saab 9-3 Vector SC ´09

                        Skämsbil:
                        Audi A6 Avant

                        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                          maj 6, 2010 at 15:50 #157667

                          Vad är strömfrånskiljare och var placeras den lämpligast?
                          Om man efter ett tag vill bygga om bilen till en rallyreplika
                          kan man fortfarande ha den veteranförsäkrad då?

                            maj 6, 2010 at 15:59 #157669

                            Strömfrånskiljare i sin enklaste form är en “skruv-brytare” monterad på minus (-) polen på batteriet…

                            BILD 🙂

                              maj 7, 2010 at 09:27 #157715
                              Moffa wrote:
                              Vad är strömfrånskiljare och var placeras den lämpligast?
                              Om man efter ett tag vill bygga om bilen till en rallyreplika
                              kan man fortfarande ha den veteranförsäkrad då?

                              Då kan man t.ex. försäkra den som en rallybil historisk förebild men tänk på att det är betydligt dyrare.
                              Finns en del att läsa om allt detta på
                              http://www.mhrf.se/index.php?show=forsakring&f=u2&back=1
                              och här
                              http://www.mhrf.se/include/pages/pdf/tavling_20090501.doc

                              mvh
                              Anders

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.