Veteranförsäkring

Forum Övrigt Allmänt Veteranförsäkring

Detta ämne innehåller 12 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-05-07 09:27.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22140

    moffa
    Deltagare

    Hur gör man för att teckna en veteranförsäkran på en V4-75a.

    #157613

    porsche944
    Deltagare

    Man börjar med att bli medlem i en klubb som är ansluten till MHRF, ex vis SAAB klubben.

    Nästa förutsättning är att bilen är i ett så pass bra skick att det är möjligt att få försäkring. Det får inte finnas rost, inga plastskärmar.

    Man monterar en 2 kg bransläckare lätt tillgängligt och fast monterad, en strömfrånskiljare, tar ett antal foton ur lite olika vinklar på bil och inredning.

    Tar kontakt med en besiktningsman, ex vis mig.

    Uppfyller bilen kraven så får du en MHRF försäkring.

    MVH

    Michael

    #157615

    fvh
    Deltagare

    Annars kan du bli medlem i svenska veteranbilsklubben. Få bilen besiktad av någon av deras besiktningsmän. Om det inte finns någon besiktningsman nära dig så räcker det att någon som kan lite om bilar fyller i papperna. sen tar några foto på bilen och skickar in det. Försäkringen är genom IF och kostar 759 kronor/helår. Har min 93:a där och pappa har sin 900 där och det funkar helt perfekt. Om det skulle bli några problem så är det bara att snacka med personerna på svenska veteranbilsklubben eller IF. Dom är mycket hjälpsamma

    Länk till svenska veteranbilsklubben hemsida
    http://www.svbk.se/

    Mvh

    Frank

    #157621

    kg3
    Deltagare

    Vad kostar en sådan försäkring?
    Själv betalar jag 1070:- på länsförsäkringar.
    K-G

    #157624

    porsche944
    Deltagare

    jag ser inte priset som det viktigaste, jag ser förutsättningen att få en korrekt reglering vid en skada.

    Kan nämna att min son körde ner i en grop pga dåligt vägunderhåll nu i mars när han tog Porschen på sin första tur för säsongen.

    Skadan resulterade i en lös rattstång och en bil som gick som en ”kratta” på vägen. Jag gjorde en polisanmälan på vägverket som förmodligen inte leder någonstans, tog redan dagen efter kontakt med Folksam / MHRF och berättade vad som hänt.

    Fick ett besked direkt på telefon, lämna bilen till en verkstad som kan Porsche och som bolaget har ett avtal med.

    Bilen kom tillbaka igår, karossen kryssmätt, fälgen röntgad fyrhjulsinställning gjord och alla bussningar i rattstången bytade. Låter drastiskt men gropen var 1,20 lång och 40 cm djup.

    Självrisken fick han betala till verkstaden, allt fixades med 1 telefonsamtal!

    Skadans kostnad blev nästan 5 siffrig.

    Kontentan är att försäkra rätt, inte lägsta pris, vilket i och för sig MHRF har.

    Visst finns det begränsningar i nyttjandet men dom är oftast inte något problem om man brukar bilen som veteran eller entusiast bil.

    #157626

    valmet
    Deltagare

    Skulle aldrig våga försäkra bilen i IF om det gäller en veteranbil. Skulle något hända
    är den inte värd många kronor vid eventuell skada.

    Gert Ingemar.

    #157627

    Martin
    Deltagare

    Då sonen öppnade den bakhängda dörren på Saab 92:an i farten kan jag lova att det blev en ordentlig överraskning och stora skador. Sonen som rycktes ut med dörren, hann jag lyckligtvis fånga innan han kastades ut på vägen. Puh!

    MHRF-representanten på Folksam hänvisade till en bilplåtslagare i Solna som tog hand om den stackars bilen. Bland hans andra kundbilar märktes Porsche 356, RR Silver Shadow och en Ferrari. Han fixade skadorna så att bilen blev som ny.

    MHRF-försäkringen ger även återbäring tillbaka till klubbarna.

    #157629

    mattias e
    Deltagare

    Nu snackar vi om en entusiastbilsförsäkring via IF, där är värderingen något helt annat, men det är restriktioner på förvaring, brukande osv jämfört med en vanlig försäkring.

    Dessutom så går den inte att teckna eller inneha utan att vara medlem i en klubb som har avtal med IF

    #157647

    greven
    Deltagare

    Kolla Atava ! Jag betalar 800:-/år för min 96TT -63. Bilen klassas enligt försäkringsbrevet som veteranbil, men är ej belastad med några restriktioner eller särskilda krav på förvaring. Bra alternativ för mig, då bilen ännu ej är i skick för en ”riktig” veteranbilsförsäkring, men fullt funktionsduglig. Finns olika grader av skydd hos Atava liksom hos alla andra. Själv har jag något de kallar medium. Kan iaf vara värt att kolla, kanske lite mer detaljerat än jag gjort.

    #157654

    lsoderlund
    Deltagare

    Jag personligen skulle skaffa en MHRF-veteranförsäkring. Då en vanlig försäkring av ett veteranfordon inte täcker tillräckligt. Enligt dem så är bilen inte värd att reparera medans en Mhrf-försäkring mer ser till bilens värde, och väljer att reparera skadorna i söttre utsträcknign.

    Men att Mhrf-försäkra en bil som håller på att renoveras (tex rullande renovering) är nog inte att rekomendera. Då är nog en vanlig försäkring hos tex Atava att bättre, men när bilen sedan är klar skulle i alla fall jag gå över till en Mhrf-försäkring.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #157667

    moffa
    Deltagare

    Vad är strömfrånskiljare och var placeras den lämpligast?
    Om man efter ett tag vill bygga om bilen till en rallyreplika
    kan man fortfarande ha den veteranförsäkrad då?

    #157669

    Per-Erik
    Deltagare

    Strömfrånskiljare i sin enklaste form är en ”skruv-brytare” monterad på minus (-) polen på batteriet…

    BILD 🙂

    #157715

    anders jensen
    Deltagare
    Moffa wrote:
    Vad är strömfrånskiljare och var placeras den lämpligast?
    Om man efter ett tag vill bygga om bilen till en rallyreplika
    kan man fortfarande ha den veteranförsäkrad då?

    Då kan man t.ex. försäkra den som en rallybil historisk förebild men tänk på att det är betydligt dyrare.
    Finns en del att läsa om allt detta på
    http://www.mhrf.se/index.php?show=forsakring&f=u2&back=1
    och här
    http://www.mhrf.se/include/pages/pdf/tavling_20090501.doc

    mvh
    Anders

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng