Vibrationer p.g.a. nya motorkuddar 900 t -84
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vibrationer p.g.a. nya motorkuddar 900 t -84
- Detta ämne har 12 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2009-03-07 06:36 av
saaben.
-
FörfattareInlägg
-
Hej! I lördags bytte jag bakre motorkuddar på min vinterbil (900 t-8 -84) efter som en av de gammla var tokslut.
Men de nya motorkuddarna blev en besvikelse.. nu känns det som om motorn vore bultad direkt i karossen, allt skakar och resonansljudet i 110km/h är inte att leka med :crazy:Vad kan vara fel? är det så att en sliten bil inte funkar med nya kuddar?
februari 24, 2009 kl. 19:21 #136259Det är inte så att avgasröret ligger emot karossen någonstans??Brukar kunna ge otroliga resonansljud.
om motorn lyftes markant av bytet så kan de inre drivknutarna hamna i andra lägen och då låta men om det vibrerar vid stillastående så skulle jag prova med att lossa alla skruvar och dra åt igen. Byte rman en kudde i taget och drar åt så kan de komma i spänn när den andra kudden byts och allt ändrar läge.
Stefan wrote:Byte rman en kudde i taget och drar åt så kan de komma i spänn när den andra kudden byts och allt ändrar läge.Kan nog vara klokt att vänta med att dra fast tills motorn är helt nersänkt och vilar på kuddarna.
Ang knutarna så kan det såklart hända att någon av rullarna på inre knuten ramlat isär och då brukar det bli rejäla vidrationer, dock brukar dom öka med belastningen.
Om drivklockorna är så slitna att en ev ändring av motorns läge ger kraftiga vibbar borde det ha vibrerat ordentligt vid maxbelastning redan innan bytet :confused:
På tidiga Saab’ar var det inget ovanligt att man fick byta drivaxlarnas inre ”koppar” hö till vä etc. Det var slitet så rullarna hade ”gropar” att landa i. Bytte man sida så slapp man problemet, lite jobb dock då man måste shimsa!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
morsole wrote:På tidiga Saab’ar var det inget ovanligt att man fick byta drivaxlarnas inre ”koppar” hö till vä etc. Det var slitet så rullarna hade ”gropar” att landa i. Bytte man sida så slapp man problemet, lite jobb dock då man måste shimsa!Mvh Johannes
När man gör detta så är det ju själva drivkopparna som skiftar sida, dvs lagerhållare och shims byter inte sida utan sätts tillbaka på samma ställe.
Drivkopparna måste alltså pressas ur lagerhållaren.Problem med slitna inre knutar brukar bara märkas vid hård acceleration (fullt laddtryck) om det inte är tokdåligt.
Nu är problemet med vibrationer löst!
Provade först att lossa bultarna köra en liten bit och dra åt igen så att motorn fick ”sätta sig” men det hjälpte inte.. samma vibrationer
Då blev jag tvungen att leta fram ett par begagnade motorkuddar,hittade ett par från en 900i -86 meckade dit dom = inga vibrationer.
De nya kuddarna som gav vibrationer var riktigt hårda i gummit nästan som bakelit..trodde dom skulle ge med sig efter några mil(körde ca 40 mil med dom) konstigt efter som dom var från Scan-teck(speedparts) och det brukar ju vara bra grejor som motsvarar original.
/Martin
Bra att du hittat lösningen!
Tråkigt dock med kvalitén på bussningarna 🙁
Hur har yttertempen varit när du kört med ScanTech bussningarna ?Har själv märkt att ScanTech bussningar är mycket svårare att montera i stötdämpare, länkarmar etc jämfört med originalbussningar.
Ja det var fint att funkade till slut.. alltid trist när bilen blir sämre av nya grejor :banghead:
Yttertempen har legat runt nollan och under men jag gjorde några långkörningar så i motorrummet borde motorkuddarna ha haft det varit varmt och gött..
Det är nog så att ScanTech har lite för hårt material i sina gummigrejor, åtminstone vid standardkörning med gammTurbon. 🙂 / Martin
när det gäller scantech så får man prova sig fram, vissa produkter är dugliga medans vissa är inte ens värt sin egen vikt i skrotpris,
t,ex scantechs Kamdrev till 16v 900 motorn, har aldrig någonsin sett en sån dålig kvalite förut, mycket vassa tänder, samt mycket gjutskägg, och rent av farliga,skar mig på dom =)
Även bussningar till stag och länkarmar har varierande kvalité, torkar ut mycket snabbt jämnfört med Saab orginal.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.