Viktig information om Saabfestivalen

Forum Övrigt Off Topic Viktig information om Saabfestivalen

  • Detta ämne har 31 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2003-04-09 22:12 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9271
    Martin
    Deltagare

    Kära Saabvänner!
    Saabfestvivalen 2003 är inställd. Läs nedan.
    Jag respekterar beslutet och förstår det till fullo.

    Svenska Saabklubben och Saab Turbo Club of Sweden diskuterar alternativa arrangemang tillsammans. Vi återkommer när vi har något konkret att delge.

    Citat:


    25 februari 2003

    Till alla Saab klubbar,

    Kära Saab-entusiaster,

    Den Internationella Saab klubbträffen och Saab Festivalen 2003 är inställd.

    Vi vet att många av er har sett fram mot detta evenemang, som skulle ägt rum i Trollhättan den 13-15 juni 2003.

    Men på grund av det ekonomiska läget inom företaget, har vi tagit beslutet att ställa in evenemanget i år.

    Vi beklagar naturligtvis och förstår att många av er kommer att vara besvikna, men vi hoppas dock på att ni har överseende med detta.

    Med Vänlig Hälsning
    Peter Bäckström
    Saab Car Museum
    Saab Automobile AB


    (Publicerat i samverkan med Saab Automobile AB)

    #68295
    walle
    Deltagare

    jaha där sket sig den saken ja som längtat i snart 2 år efter festivalen mycket tråkigt att höra

    #68296
    Dicst
    Deltagare

    Hmm, då kanske tidsperspektivet ”bli klar med renoveringen tills nästa Saabträff” håller för mig iallafall..?

    #68297
    anonymous
    Deltagare

    Nä fan också!!!!!! =( Skulle ju premiärvisa 95 60:an då!!!

    Well well, Saab finns ju ändå inte snart ändå. Titta bara på nya 9 3 SS. VAG-design och Opelmotor… Do I need to say more? Bra bil, men INGEN Saab-feeling. Kan lika gärna köpa BMW eller Honda.

    Jaha ja, men en himla nice tvådagarsträff blir det ju i slutet av sommaren: Saabgaraget-Stockholm arrangerar ju träff igen!

    #68298
    petter
    Deltagare

    Hej!

    Jag hade ju inte tänkt närvara, men det är ändå trist att den inte kan hållas. En ljusglimt är ändå att man kan vara på Hultsfredsfestivalen till 100 %, och inte tänka på vad som händer i Trollhättan under tiden! Det gäller att se det positiva!

    Bert, med sådana vänner behöver inte Saab några konkurrenter…

    Designen är ju klart mindre egen nu, men lånat motorer har ju Saab alltid gjort. Hur skulle det dessutom se ut om anhängare av äldre Volvo-, BMW-, Porsche-, Alfa- och VW-modeller på samma vis dissade de nya bilarna från ”sitt” märke? Inga Alfor har några formelement kvar från 60-talet, eller BMW. Förutom stuket på grillen då. För att inte tala om Audi eller VW, eller Volvo. Saab bär med i alla fall med sig en del av arvet från 99:n, även i nya 9-3.

    Men det här är inte rätt plats för den diskussionen, jag ber om ursäkt för att jag gled lite off topic…

    Mvh Petter

    #68299
    anonymous
    Deltagare

    Jag skulle vilja säga att hur skulle det se ut om vi som älskar ett bilmärke bara godtog vad som tillverkades bara för att det sitter ett visst emblem på bilen?
    Vi i famlijen Ytterhag har kört Saab sen första 92:an. Det finns inte många människor på denna planet som älskar Saab så djupt in i hjärtat som vi. Därför kan vi inte annat än gråta när Saab dör mer o mer…
    Det står en ny 9 3 SS här utanför mitt jobb. Jag har gått många varv runt den. Fin bil, men jag hittar inte en enda karosslinje som kan härledas från Sixten Sason. Då hittar man fler 99-linjer i tex en Mazda!
    Bara för att Saab historiskt vart tvugna att köpa in motorer utifrån gör väl inte det till nåt postivt. Gjutjärnsfyran med turbo som ännu finns kvar är ju en av de bästa motorer som någonsin byggts! Mycket av Saabs (moderna) feeling ligger i den motorns karaktär.
    Ok ok, nu var det ju inte det detta gällde utan den inställde festivalen.

    Jag bara undrar, är den så himla dyr att arragera?
    Körningen på Kinnekulle skulle väl skötas av vännerna i Turboklubben, eller? De är vana at arrangera dylikt och få det att gå ihop ekonomsikt, med tex sponsorer. Banhyra är inte så himla dyrt. Om tex alla betalar en hundring eller två i avgift så lär det täcka större delan av banhyran. Arrangamanget på Kinnekulle kan bara inte kosta Saab så mycket, eller nåt alls om mansköter det rätt!
    Söndan då? Arrangemanget på/runt museet. Är det så himla kostsamt?
    Ok, det är en massa pappersarrangemang och en massa att hålla i, men ändå?
    Jag med mina enkla mattekunskaper kan bara inte få ihop att Saab inte skulle ha råd!

    Simma lungt / Bert

    #68300
    Martin
    Deltagare

    Om Saabar igår, idag och i framtiden kan vi gärna diskutera i en annan tråd. Jag får ofta intrycket att Saab förr, och Saab nu, är som Saab-Volvo debatten. Antingen eller, aldrig både och. Dåvarande Saabregistret var från början en 92-klubb. Andra tvåtaktare var alldeles för nya… V4 skall vi inte tala om.

    Till saken.
    Det sker STORA besparingar inom Saab Automobile idag. Inte en sten förblir ovänd. Man skär i stort sett överallt. Flera människor kommer att få lämna sina arbeten och försöka försörja sina familjer på annat sätt. En inställd festival i dessa tider tycker åtminstone jag vid sidan av ekonomiska skäl, har ett viktigt symbolvärde. Faktum är att Saabfestivalen fick stryka på foten i ett sent skede. Man ville behålla Saabfestivalen, men tvingades stryka den. Festivalen kostar trots allt en hel del.

    Enligt mitt sätt att se det är det alltså både ekonomiska skäl, men också en viktig symbol som visar att man ser allvarligt på besparingarna. Undantar man vissa verksamheter från besparingar är det bara en fråga om var man hämtar de pengarna i stället. Varifrån? Färre anställda? Lägre utvecklingskostnader? Fler förslag?

    Vad är viktigast? Att träffen är en festival eller att vi entusiaster träffas? Med tanke på att Saabklubben och STCS i samverkan med museet kommer att ordna något fartfyllt och trevligt istället för festivalen, anser jag att det blir en bra lösning. Klart är att det blir samma helg och att vi inte avbokat K-kulle.

    Så långt min uppfattning.

    Mer detaljerad information om träffen 13-15 juni kommer som allra senast i samband med årsmötet det vill säga den 15 mars.

    #68301
    jorgen
    Deltagare

    Härligt Martin,

    Saabklubbarna tillsammans som arrangörer. Viktigt att vi kan visa Saabledningen att vi kan klara av det har själva!
    Läste just på Vsaab att många amerikanare var lite ledsna!

    Jörgen

    #68302
    m l norrkoping
    Deltagare

    Igår kväll förstod jag plötsligt den franska fotbollsuporter kände som efter matchen där frankrike åkte ur fotbolls VM i somras sa att det kändes som om blixten slog ner och man blev helt paralyserad! Något liknande hände när jag fick upp mejlet om att Festivalen i Trollhättan var inställd! Tänk jag trodde bara detta drabbade fanatiska fotbollstokar och någon sån är jag inte så jag kände mig säker. Men nu fick jag känna på det trots allt, vilket väl betyder att man är en äkta saabtok kan jag tänka.
    Motorbyte pågår ju för fullt på V4:an som ska ta mig dit och Saabon förväntar sig att få träffa minst ett tiotal av sina Saabokompisar där liksom förra gången.
    Hur som helst känns det lite bättre ikväll då Martins inlägg ger ett visst hopp om att det trots allt kan bli en träff vilket ju är det viktiga för oss som redan planerat in helgen.
    Jag tror säkert att acceptansen för en träff i något enklare form är stor nu när Saab inte längre står bakom och att det är så kort tid kvar att planera på.
    Hoppas det går att sy ihop en träff så vi kan ses då!

    Magnus Lindberg

    #68303
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Deppa nu inte ihop töser o pågar! (Jo det är Skånska! ) Visst är det tråkigt att festivalen i Saabs regi blir inställd men Saabklubbens o Turboklubbens eventuella ”alternativfestival” kan ju bli riktigt trevlig! Lite mindre slips och kostym och mer entusiaststuk.

    Helgen är redan inbokad i kalendern!

    /B

    #68304
    saabturbo
    Deltagare

    Festivalen 2003 var något man självklart hade planerat in.
    Så när detta faktum inträdde blev man ju väldigt besviken!
    Jag respekterar till fullt och fullo företagets linje
    att besparingar och omstruktueringar är nödvändigt
    för att kunna gå vidare som biltillverkare.

    Dock tycker jag personligen att när man ”drar in”
    på en tradition/folkfest för entusiaster ,Saab-folk , märkestrogna mm. så känns det som en signal av uppgivenhet.
    I svåra tider måste man ju ändock försöka hålla en positiv ställning?!

    Mycket av arbetet med en festival är ideelt och som tiderna
    är nu tycker man att det borde finnas ett intresse & vilja att
    fördjupa detta och på så sätt avlasta Saab Automobiles ekonomi.
    Mycket finns ju redan befintligt ,såsom lokalerna vid museet mm.

    Såg i går sent på forumet att Saabklubben i samråd med
    STCS kommer att arrangera någonting liknade festivalen
    och det låter som ett trevligt alternativ!

    Kanske man skulle upprätta en lista här med folk som vill och
    kan ställa upp med allehanda hjälp för att få denna Saab-fest att bli en lyckad tillställning?!

    Tycker att det är beklagligt hur vissa personer i början av
    denna tråd uttrycker sig när det gäller nutida produktion av t.ex 9-3 SS!

    Att man inte tycker om ett visst utseende lämnar jag därhän då man inte kan kritisera någons smak.
    Men att påstå att Nya 9-3:an är en Opel mm visar bara på okunnighet ,plus att dessa personer formligen
    kastar sten i glashus när de själva åker V4!
    Har ni glömt att det sitter en Ford-motor i era
    ekipage??!!

    Nya 9-3 har motorer som är konstruerade i Trollhättan & byggda i motorfabriken i Södertälje.
    Styrsystem för tändning & bränsle: Saabs egna.
    V4:an har som sagt tysk motor och tyskt el-system
    även kallat Bosch.
    Har lite svårt att förstå det
    Svenska i detta?

    JN

    #68305
    porsche944
    Deltagare

    Jaha, klart besviken, men ljuspunkten i slutet på tunneln är ändå att man kanske kan få till något ialla fall. Helgen är fortfarande inbokad, planen för att ta med 2 ev 3 bilar till THN kvarstår.
    Ser fram emot en fortsättning.

    MVH michael

    #68306
    fredrik
    Deltagare

    Jonas!

    2taktarna är ju utvecklade förkrigs DKW motorer

    En 96V4 kanske har tysk motor & enligt Saab omändrad för att passa 96:an behov mera.
    Men gjorde de verkligen så Mkt åt utvecklingen utav denna motor?

    99-900 har ju Engelsk motor som är Modifierad & sedemera kallad Svensk.

    9000 är italiensk med engelskmodifierad motor

    900-9-3 är Chevrolet J-car ifrån 1979 med moderniserad kaross & ovanstående motor.

    9-5 är en Opel vectra med dito motor

    Dock är det mesta Saabkonstruerat & det kan man verkligen inte säga om 9 3ss
    Det är en Opel med saab embem! Obs att jag stavade Saab med liten bokstav då Saab inte finns längre utan bara är en emblem tillverkare inom GM.
    Kolla in hastighetsmätaren Tex i nya 93ss! Den ser precis ut som den i Opel Vectra som kom 1989. 😡

    Varför ser man fler XC90 än vad man ser nya 93ss?
    Det är nog mer vad man ska fråga sig? :confused:

    Jag håller dock med om synpunkterna angående Festivalen! Eftersom de flesta i alla Saabklubbar köper nya Saabar & borde vara ett ut av de bästa reklampelarna åt Saab så har jag svårt att förstå varför de inte bjuder på detta & får en massa reklamplats i de flesta tidningar.
    :confused: :confused:
    Men vi får väl se vad STCS & SSK hittar på?
    Planeringen är väl redan gjord så det är välbara att ta över rodret som vanlig Martin?

    /Fredrik som personligen tycker att Saab slutade med att göra bilar 1980! Sonetten tycker jag heller inget vidare om Bla för att den inte är konstruerad för en rejäl viking.
    Hoppas att Webmaster inte ger mig bannor igen nu? :confused: :confused:

    #68307
    anders jensen
    Deltagare

    För oss som är skid- och snowboardtokiga får vi väl hoppas att inte SAAB drar in stödet till följande evenemang.

    http://www.saab.com/main/GLOBAL/en/events_schedule.xml

    /Anders

    #68308
    saabturbo
    Deltagare

    Användare 85:

    Jag har överhuvudtaget inte nämt en stavelse om 2-taktarna ,så hur du
    kom in på detta vet jag ej.

    Undertecknad träffade de ansvariga för utvecklingen av 93 Sport Sedan
    vid Frösundavik Aug 2002
    där dessa ingenjörer beskrev framtagandet
    och utvecklingsarbetet med drivlinan
    till aktuell bil.

    Om sedan Opel har använt sig av samma basmotor
    så är väl det som de flesta tillverkare gör idag
    vare sig man gillar det eller ej?!

    Sista Saaben byggdes 1980?
    Så Sixten Sasons skapelser som tex 99:an
    upphörde att vara hans verk från 1980 till 1984?
    Och OG900 var bara en Saab i 2år?

    Inte första gången på detta forum man finner V4-folk
    som tydligen hatar allt som det inte står Saab96 på??!!

    Slutligen citat: ”V4:an kanske hade Fordmotor”
    Är du osäker ,titta då på sidan 100 i Björn-Eric
    Linds ”Saab bilarna de första 40 åren”
    så har vi röjt undan alla tvivel.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng