Viktig information om Saabfestivalen

Forum Övrigt Off Topic Viktig information om Saabfestivalen

  • Detta ämne har 31 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2003-04-09 22:12 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #68309
    walle
    Deltagare

    väl talat jonas håller med dig till fullo

    #68310
    Martin
    Deltagare

    (För er som inte orkar läsa finns det i kort-kort form längst ned.)

    Det är konstigt att varje gång som nya Saab-modeller förs på tal skall de från en del håll prompt dömas ut på mer eller mindre lösa grunder. Eventuella fördelar kan på sin höjd nämnas i en bisats. Ärligt talat förstår jag inte varför ett antal ”sanna Saabentusiaster” tävlar om att döma ut Saabs senare modeller efter ett visst årtal eller en viss modell. Blir man en mer äkta ”gammelsaabentusiast” om man föraktar nya Saabar?

    Vi kan diskutera vad som utmärker en äkta Saab i en annan tråd. Det skall bli intressant.

    Skall Saab koncentrera sig på att sälja retrobilar baserade på Saab 96, eller vad är budskapet i kritiken? Saab finns på marknaden för att sälja bilar och därmed tjäna pengar. Vilken lönsamhet finns det i att bara bygga retrobilar? Hur många bilbyggare och återförsäljare kan livnära sig på det?

    Tänk om man skulle föra samma resonemang på till exempel Skanska eller NCC och husbyggande? Det kanske skulle låta så här;
    ”Nä fy fan, de hus som Skanska bygger nuförtiden är mest skit, tacka vet jag de som byggdes på 60-talet. Det enda de nya husen har gemensamt är skylten och dessutom samarbetar de med andra. Jag kan inte tänka mig ett hus efter 1975. Efter 1975 är det bara en massa modernt skit utan känsla”

    Eller varför inte Saabs Flygdivision?
    ”Tacka vet jag J29 Tunnan, snygg att se på och dessutom låg den i prestandatoppen bland dåtida flygplan. JAS 39 Gripen är mest skräp, till råga på allt har den en modifierad amerikansk motor från Volvo. Sen har den en massa elektroniskt skIt som kan ställa till bekymmer.”

    I så fall kan jag berätta att en JAS39 skjuter bort en J29 från himlavalvet innan piloten i Tunnan ens registrerat att det finns en JAS i lufthavet. JAS är ett exempel på att utvecklingen går framåt för att möta nya krav när omvärlden förändras. Det gäller även för bilindustrin.

    Tiden står inte still. Samhället och därmed marknaden för personbilar utvecklas och förväntningarna på en ny bilmodell skärps för varje år. Lönsamhetskraven och därmed aktieägarnas krav på utdelning ökar också.
    Det innebär att om man är en liten biltillverkare kan man INTE göra allt själv såvida man inte kan sätta en rejäl prislapp. Det finns en break-even gräns för alla, och räknat i antal försålda bilar ligger den över vad Saab idag säljer och tillverkar. Allt under är ren förlust. SAS brukar säga att det är de sista flygstolarna efter break-even man tjänar pengar på.

    Saab lever i en verklighet som i praktiken innebär ett kontinuerligt krig med kniven på strupen. Tänk om Saab fortfarande sålde Saab 96 och ställde upp i en biltest idag som testade krocksäkerhet, komfort, utrymmen, motor och nostalgifaktor. Det är nog bara en rond som man kan räkna med att vinna. Vilken? Rätt gissat. Det är också nostalgifaktorn och fascination för dåtida teknik, design och framåtanda som gör att jag älskar Saab. Men det går inte sälja bilar enbart på nostalgifaktorn.

    Hur mycket komponenter återanvänds exempelvis inom VAG? Hur är det med Lotus och Ford? Är det bara Saab som absolut inte får använda komponenter från andra biltillverkare? Saabs tekniker tilldelades nyligen GM:s krocksäkerhetspris för berömliga insatser inom koncernen. Inte illa för en ”emblemtillverkare” inom GM.

    Är det inte smart att kunna samutnyttja vissa komponenter och därmed kunna lägga utvecklingspengarna på de kärnområden man vill ligga främst inom? Inom affärsvärld och andra områden handlar det om att kraftsamla resurser inom vissa områden där man kan nå framgång. Saab är duktiga på motorer och har egen utvecklingskompetens och produktion inom tex motorstyrning. Därigenom är man alltså inte helt i händerna på leverantörer som Bosch mfl.

    Många av de saker som utmärkte Saab är taget av andra biltillverkare. Några exempel; Turbo i vardagsbilar, aerodynamisk design, krocksäkerhet, vägegenskaper och ombonade interiörer. Mycket av det som vi uppfattar som Saabiska har alltså vävts in av andra biltillverkare i deras modeller. Saab har därigenom inom vissa områden indirekt styrt utvecklingen hos andra biltillverkare. En Volvo med framhjulsdrift 1980? Knappast.

    Jag skall inte säga som chefen för Amerikas patentverk lär ha yttrat en gång i tiden att allt redan var uppfunnet, men det blir tuffare att ligga på framkant med nya lösningar, i synnerhet om man måste bära utvecklingskostnader själv. Bredprov var en acceptabel lösning för en liten biltillverkare som Saab. Idag har Saab tillgång till kapital från GM och får därigenom möjlighet att ta fram ett spännande modellprogram. Med problem i ryggen lär vi få se många trevliga innovationer från Saab. Se 9-x och 9-3x.

    Det finns en läsvärd artikel i DN per den 19 nov av journalisten Lasse Swärd (finns på webben) som skriver att grunden för Saab som prestigebil är lagd och att vi kan förvänta oss spännande modeller framöver. GM skjuter inte till pengar för ro skull. De betalar för att de ser en potential i Saab. De betalar för att Saab skall få en image som medger att man kan ta mer pengar för varje såld bil. Kvaliteten blir allt bättre vilket flera undersökningar visar. Nu har Saab satsat stenhårt på utveckling, men med ”lite” dålig kontroll på kostnaderna. I kombination med en sjunkande dollar och lite andra faktorer som jag inte räknar upp här, har man hamnat i ett svårt läge. Varför lägger inte GM ned Saab? Varför satsar man vidare, men med kraftiga besparingar i företaget? Jo för att man ser potentialen!

    Jag bifogar en jämförande bild på 9-3 SS och en av de första 99:orna. Det är dryga trettio år mellan bilmodellerna. Är det verkligen så att Sasons linjer inte går igen? Titta igen.

    Citat:


    ”de flesta i alla Saabklubbar köper nya Saabar ”


    Stämmer det verkligen Fredrik? Det innebär minst 900 st köpare av nya Saabar endast i Saabklubben. Jag antar att du menar begagnade och nya Saabar av yngre årsmodeller?

    Jag återvänder till ursprungsämnet i denna tråd innan den spårade ur.

    Citat:


    ”Planeringen är väl redan gjord så det är välbara att ta över rodret som vanlig Martin?”


    Planeringsarbetet börjar 3/3 i Trollhättan. I övrigt förstår jag inte riktigt vad du menar?

    Jag är inte helt övertygad om att Saabfestivalen säljer mycket Saabar. Goodwill absolut. Men Saabs marknadsföring jobbar annorlunda.

    Med det alternativ till Festival vi nu arbetar efter, förenar vi flera bra ting.

    Det blir en fin träff där vi visar upp de finaste Saabandan och en mångfald av Saabar utan att Saab behöver ta knappa resurser från andra verksamheter. Vi visar biltillverkarna i Trollhättan att vi älskar Saab. Media är lika välkomna oavsett vad träffen kallas. Vi Saabentusiaster kommer tillsammans och umgås. Oavsett om man tycker att Saabar inte är Saabar.

    Budskapet i korthet.
    Samhället och därmed bilmarknaden förändras kontinuerligt. Om inte Saab och Saabarna utvecklas tillsammans med marknaden är det kört. GM ger Saab som en liten biltillverkare resurser att göra detta. Sedan kan man diskutera andelen korsutnyttjande inom familjen. Man är dum om man inte utnyttjar resurser som finns.

    Träffen i mitten på juni har alla förutsättningar att bli en kanonträff. Sluta fokusera på allt som är negativt och se istället fram emot en träff där alla kan bidra och ha kul.

    Eller vad tycker ni själva?

    Här är bilden jag nämnde tidigare.
    [image]http://www.saabklubben.com/temp/99–9-3ss.jpg[/image]

    #68311
    porsche944
    Deltagare

    Håller fullt och fast med Martin, vad det gäller nya resp gamla bilar så är jag inte speciellt sugen att köra 6500 mil om året i jobbet i en V4, ej hellre i första generationens 99:e. Tror även jag ratar min 99 Turbo för ändamålet. Möjligen 900 og. Men det är en av anledningarna till att jag köper en ny modern SAAB då och då, nu är jag inne på min andra 9-3 2,2 diesel. Det jag uppskattar är givetvis att det är en SAAB med alla dessa kluriga ideer som finns att nyttja, samt att den har en hög krocksäkerhet.
    Jag kör hellre 9-3 9-5 än att jag skulle köra en japanare.

    SAAB andan en del har den.

    MVH Michael

    #68312
    mats jonsson
    Deltagare

    Ang vad Michael skrev så skulle jag inte köra 6500 mil om året i en gammal 9000 heller. Tiden har sprungit i från dem.

    När det gäller likheterna mellan bilarna på bilderna ovan: Min granne är saabhandlare. Ibland har han två likadana bilar hemma på gården. Fast på den ena står det Opel. Saaben ser ut som en Opel man har manglat i biltvätten. Tyvärr. Efter det att jag talade om det för honom så försvann min rabatt hos saabhandlaren..

    #68313
    saabturbo
    Deltagare

    Kul att det finns eldsjälar som vill driva på för en alternativ träff!!
    Jag ser redan fram emot denna!
    Om planeringen skulle visa att det uppstår brist på folk i någon funktion
    så kan säkert några av oss i T99TA tänka oss att ställa upp!

    En annan paralell med bilutvecklingen som Martin utförligt beskrev
    är den problematik som uppstod med Flygplanet Saab 2000 under slutet av 90-talet:

    I den högre delen av konjukturen som då rådde visade det sig
    att fler flygföretag i branschen valde att gå över till rena jetplan.
    ”Fluga” eller inte är inte helt lätt att beskriva men fakta väger alltid tyngst.
    Saaben hade svårt att klara konkuransen trots att denna hade bättre prestanda än konkurenterna?!

    Man lade således ner produktionen av en av världens bästa turboprop-flyplan.
    Chefen då för Saab Aircraft kommenterade:

    Man kan göra jämförelsen: 2000 är att likna vid
    bilarnas Rolls-Royce ,hög kvalitet med unika
    egenskaper men som hamnat i ofas med marknaden.

    Samma sak med bilarna:
    Som Martin säger varför plöjer GM ner pengar i Saab?!
    Kan det bero på att företaget är mångt och mycket långt fram i utvecklingen på olika områden?!

    Att det är bistert nu har till viss del med
    timing att göra ,men mycket pengar har lagts på
    utveckling som inom några år kommer att
    synas.
    Om det DÅ skulle finnas ett ekonomiskt överskott skulle det vara great med en begränsad ”retro-tillverkning”!

    Nu är det primära att Saab kommer igen!

    JN

    #68322
    petter
    Deltagare

    Hej!

    Helt briljant skrivet Martin! Jag har svårt att tillägga något, men tackar för att den pessimism jag tidigare hade lindrades. Jag stod nämligen på Andra Långgatan i Göteborg 0430 i morse på väg hem från krogen, tämligen slirig, och tittade på en silverfärgad 9-3 SS, grunnandes på stilelement i alla dess varianter.

    Snett bakifrån hittade jag MB, Audi och till och med Volvo (S80-huven, någon…?) Mycket ledsen stegade jag hemåt. Blev gladare av en OG900 Aero som nonchalant stod och såg kompetent ut, men ändå. Nu ser jag med dina jämförelsebilder att inte enbart uppdragningen av sidorutorna är från 99!! Tack Martin!

    Mats, titta igen på den manglade. För övrigt så finns det inte många bilar som är snyggare än 9-3 SS på marknaden idag, oavsett hur lik 99 den är eller inte…

    Mvh Petter

    #68324
    fredrik
    Deltagare

    Har jag sagt att jag vill att Saab ska tillverka en Retrobil? Ja men inte till någon här på forumet & i ett helt annat hänseende!

    Ja jag gillar inte Saab Sonett,99 El 900 & det beror på att de bilarna inte passar mig & jag jämför bara med vad jag har för erfarenheter & skiter fullständigt i vad ni andra tycker!

    Jag har under de flesta utav min tid med körkort (15år) kört mellan 5-8000mil varje år med blandade bilar & vill säga att det går utmärkt med med lite mordernare bilar typ 1980- men med en ny bil så känns det & är säkrare att göra det med. Miljö vänligare också! En 2T/V4 känns inte tillräckligt driftsäker som de flesta redan har räknat ut.

    Dessutom så vill jag påstå att jag kan mer om Saab upp till 1985 än de flesta i den här klubben!
    Så Jonas påhopp gick inte hem. Men läser han meningen igen så förstår han säkert vad jag menade.

    När vi pratar om Emblem tillverkare såsom Tex VW produkter så säger dom rakt ut att det är samma grejer i alla märkena men har lite olika setups.
    Det är väl vad Saab också borde göra tycker jag!
    För det är ändå en Opel i grunden som Saabs tekniker (som jag absolut inte vill klaga på!) har förfinat men med det dåliga utgångsläget så
    har det nog inte varit lätt att lyckats!

    Petter har rätt att i verkligheten så syns inte bilen vilket Saab annars alltid har gjort! Tex vilken annan bil är lik en 99 El 900?
    Även 9000 är lite speciell i designen trots att dörrar & vindruta passar ifrån Tex Fiat Croma

    Det är detta som jag tycker är dåligt med nya Saab då personligheten inte finns där längre!
    Det är ju en Premium bil de försöker bygga & dessa måste ju sticka ut lite för att lyckas!

    Saabsmarknadsavdelning har väl aldrig varit någon höjdare? Kolla på Tex Volvos & jämför!

    Ja jag menade nyare Saabar då de flesta helt nya bilar är tjänstebilar då vanligt folk oftast inte har råd med så dyra bilar.

    OM nu Saab 93ss vore så bra så finns det bara en bra fråga? Varför säljer den inte?

    Angående Festivalen menade jag bara att riktlinjerna finns ju redan = Mkt utav planeringen redan finns sedan länge!

    /Fredrik
    Som inte bara är en trångsynt Saab Entusiast
    utan även ser fördelar med andra märken såsom Opel. Man är ju även medlem där också.

    #68326
    gunnars
    Deltagare

    Jag tycker nog att det behövs en uppryckning i
    etik m.m här på anslagstavlan.

    I mitt garage står det en 96-65, sonett-72 samt
    en 900Ts-79, mer än en gång måste man läsa hur
    odugliga vissa av de här bilarna är.

    Ena gången är den äldre av dem otidsenlig 😮 ,
    samt inget vidare att åka omkring med i trafiken.

    Med andra ord den skulle ha haft en 4taktsmotor.

    Jahaa – men historien kan man inte ändra och nu
    är det för sent – bara att acceptera.

    Förresten så är det min första bil och det är det
    viktigaste för mig.

    Den andra bilen är en kit-car får man läsa här med
    jämna mellanrum – so what!

    Alla SAABar ifrån 1950 är väl en kit-car i någon
    form, den första har en kopierad DKW motor i sig,
    och dom byggde för övrig mycket bättre motorer än
    vad SAAB någonsin klarade av.

    Sonetten är väl ett bra exempel på vad man kan
    göra med små resurser – att sen ideligen kalla den
    för kit-car är oförskämt mot dess ägare och även
    dem som än gång ritade och byggde bilarna.

    Märkligt nog verkar Kit-car bilarna värderas högre
    än ”riktiga” SAABar

    Den sista bilen är nog sämst – det verkar som den
    fortfarande bara skall vara en bruksbil med dess
    för och nackdelar – samt att den där grejen som
    sitter under huven bara går sönder och är onödig.

    Prestanda får man enligt somliga endast fram genom
    att fila och slipa på diverse delar. :confused:

    Men framför allt så är den ingen riktig SAAB, hur
    dömer man ut dessa bilar? Med hänvisning till hur
    de äldre bilarna är byggda med ”lånade” delar.

    Kontentan är att älskade SAAB är/varit ett litet
    märke hela tiden och därför måste ”låna” ideer och
    delar ifrån andra är ofrånkomligt.

    Men jag vill inte få skrivet på näsan hela tiden
    att vissa modeller skall var mer oSAABia än andra.

    Jag tycker att om man inte kan ta åt sig vissa
    modeller, så behöver man å andra sidan inte ned-
    värdera dem heller.

    Det kanske förklarar varför ett så litet bilmärke
    som SAAB har så många olika modellklubbar

    Ett steg mot en stor klubb är kanske att man för-
    söker acceptera andra modeller och dess ägare –
    förutom modelvalet så har man lika inställning.

    När nu DU eller någon annan tänker kommentera mitt
    inlägg – Släng inte skit på någon speciell modell
    eller inriktning utan försök förstå att smaken är
    som sagt delad och man kan bli lite mentalt trött
    på att läsa att ”min” bil är helt fel eller likn.

    En reflektion:

    Som en kuriosa – undrar jag om inte den ”oSAABia”
    900Ts -79 dock är den ovanligaste modellen, tror
    nog nästan att det finns fler 93GT.

    Tänk när man får läsa hundratals inlägg om veder-
    mödorna för att hitta en original Turbo med rätt
    inredning och hjul samt vatteninsprutning.

    Fast jag tror inte Mats i Katrineholm kommer att
    skriva den men kanske någon född på 80-talet!

    Gunnar – ursäkta att det blev långt!

    #68328
    fuling
    Deltagare

    Ett citat från vår kära Webmaster som de flästa tydligen totalt har missat:

    Om Saabar igår, idag och i framtiden kan vi gärna diskutera i en annan tråd. Jag får ofta intrycket att Saab förr, och Saab nu, är som Saab-Volvo debatten. Antingen eller, aldrig både och. Dåvarande Saabregistret var från början en 92-klubb. Andra tvåtaktare var alldeles för nya… V4 skall vi inte tala om.

    Det finns en ny frisk tråd att tala om vad man tycker om saab.
    se http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=002493
    eller
    http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=002497

    Här skulle jag villa läsa om vad det blir för bus istället för saabfestivalen, eller vad vi vill skulle vilja ha.

    hmm undrar om jag var rätt person att dela ut denna moralkaka

    #68330
    janne2takt
    Deltagare

    Rätt eller fel person jag tycker i allafall att Fuling har rätt här handlar det om festival eller inte och jag håller för att den blir av i någon form.

    #68332
    Martin
    Deltagare

    Ja, det där med Saabar av olika modeller var ett känsligt kapitel. Mycket fokus på det som är olika, mindre fokus på det som förenar.

    Arbetsgruppen i Trollhättan har i varje fall haft ett möte i kväll och jag kan garantera att det kommer att bli en bra Saabhelg i Trollhättan den 14-15 juni. Detaljer om detta kommer om cirka två veckor.

    #68333
    anonymous
    Deltagare

    Äsch… Varför ska Saabfestivalen alltid krocka med Le Mans? Jag hade hoppats på ett nytt datum när det sket sig men jag får väl se till så att ACO flyttar tävlingen till en annan helg.

    /johan

    #68335
    knut med 67 v4
    Deltagare

    Kan noen starte et nytt emne om alternativ til Saab-festivalen? – Et emne der vi kan se hva som skjer uten å måtte bla gjennom all diskusjon om Saab er Saab eller opel eller…

    #68336
    anonymous
    Deltagare

    Hej och hå i Saab debatten! Det finns något som lockar mej i det där att hata allt som det inte står SAAB 96 på. Jag lutar åt att det ska stå SAAB 95 L på allt som är bra. Kep freewheeling! Hälsar Bruno-Sigvard 95L

    #68337
    martin valentin
    Deltagare

    Snowboard-ett tjoller för dom som missade lekis och föris kan väl inte va nåt som Saab ska sponsra!!!
    Nog är det bättre med några kronor till en bilträff.

    Vi får ladda om och se fram mot 2005 och sen till 2007 ett nytt superjubileum!!!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng