Vilken är just DIN favorit-Saab?

Forum Övrigt Allmänt Vilken är just DIN favorit-Saab?

  • Detta ämne har 31 svar, 29 deltagare, och uppdaterades senast 2008-12-25 10:31 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18702
    krister k
    Deltagare

    Inspirerad av en tråd på STCS:s forum startar jag en liknande;
    Vilken är din favorit ur Saabs modellflora?
    Bilder är närmast obligatoriskt… 😎

    Min favvo är nog denna, en av testbilarna från 1977:

    #127895
    Molte
    Deltagare

    Den va snygg!
    Om jag har någon absolut favorit vet jag inte men lägger upp en bild på en som jag tycker kvalar in som en av de fräckaste.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #127900
    cch
    Deltagare

    Ser jag rätt, är den högerstyrd?

    Mvh

    CCH

    #127903
    porsche944
    Deltagare

    Og 900 T-16 AERO utan katalysator, så mycket SAAB som det någonsing går att få till, en bil som än idag är potent och rejält kvick. Höll på att glömma avgasljudet, helt i en klass för sig själv.

    #127908
    noise
    Deltagare

    saab 95 och även 96
    men i 95an kan man åka 7pers o det är ju ett plus och bakpartiet är jäkligt fräckt 🙂

    #127911
    Morten S.
    Moderator
    Michael Rasmussen wrote:
    Og 900 T-16 AERO utan katalysator, så mycket SAAB som det någonsing går att få till, en bil som än idag är potent och rejält kvick. Höll på att glömma avgasljudet, helt i en klass för sig själv.

    En slik 😀
    T-16 Aero 88

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #127912
    Morten S.
    Moderator

    Jeg har både V4, og900 med forgasser, 9-5 bensin-turbo, totakt med 4 trinnsgirkasse og totakt med 3 trinns girkasse. Alle er gode til sine formål, men jeg holder tommelen opp for 93F’en. Snygg å se på, ligger som en gocart på smale svingete veier, og en trivelig lyd med 2″ sportsanlegg.

    93f

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #127959
    erik satre
    Deltagare

    Den här!

    Nyklassicism!

    #127974
    christer a
    Deltagare

    Har ägt 5 saabar totalt, 2st 96or, 2st 99or och 1st 9000. Nästa år ska jag säkert köpa en veteransaab och det blir absolut en 96a. Helst då en långnos 1965-68. Det är den klart snyggaste karossformen. Kortnosen ser för bullig ut och 96orna fr.o.m. 1969 har den nyare grillen med de rektangulära strålkastarna och det ser alldeles för modernt ut. Dessutom förflyttas körriktningsvisarna ut på skärmkanterna, där de stör de svepande linjerna (eller hur man nu ska beskriva det) dessutom drar de till sig fukt och bildar rost.

    Det som annars tilltalar mig med 96an är att dess kaross bygger på ursaabens design, dvs flygkroppens droppliknande form. Sen gillar jag naturligtvis rattväxeln. Den har ett nostalgivärde i sig, dessutom gör den själva växlingen enklare, man behöver inte flytta högerhanden längre än nån centimeter från ratten om ens det. Varför har inga av dagens bilar rattväxel förresten?

    Positivt med Saab är även att de alltid har legat steget före de andra biltillverkarna. De var först med värme i stolssätena, halvljusautomatik och strålkastarrengörare.

    #128212
    mojje
    Deltagare

    Måste säga att den snyggaste Saaben som tillverkats måste vara 9-3og cab viggenutgåva med tvåton skinninredning i orange och svart.
    Har tyvärr ingen bild då jag inte äger eller ägt någon sådan 😉

    ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)

    #128216
    kortnos
    Deltagare

    Saab 95, 1959 års modell

    #128218
    Martin
    Deltagare

    Egentligen har många moderna bilar rattväxel. Fast det kallas visst paddlar eller knappar nu för tiden.

    Annars är en av mina favoriter en 93F 1960. En väl avvägd mix av 92:ans design och 96:ans körbarhet.

    Christer A wrote:
    Varför har inga av dagens bilar rattväxel förresten?
    #128220
    elvis
    Deltagare

    har en förkärlek till 99 CC

    #128221
    phermansson
    Deltagare

    Ja det var ju en lätt fråga 🙂 De är ju så olika… En 96 trubbnos, en V4a 95a -73, en 9000CS, en 9-5a…
    Men ska vi diskutera profilen på en 96a så håller jag med det som nån skrev i en bok, att den nya framdelen förstörde en del av harmonin i linjerna.

    #128222
    stefan w
    Deltagare

    Saab 93 -56
    Ska helst vara grå.
    Det var den första bil jag åkte i.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng