Vilken Saab är bäst av modellerna 9000 och 9-5?

Forum Övrigt Allmänt Vilken Saab är bäst av modellerna 9000 och 9-5?

Detta ämne innehåller 15 svar, har 15 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-03-23 17:17.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19783

    erik satre
    Deltagare

    Jag provkörde en 9-5, ny. Den gav inget habegär och det känns som om man kan ha roligare för 300 000 kr, köpa en nedläggningshotad biograf på landsbygden till exempel.

    Känslan säger mig att saab 9000, som jag tycker är en ruskigt trevlig bil,
    -är rymligare OCH kompaktare
    -drar mindre bensin
    -har skönare säten
    -känns mera handbyggd och gedignare
    -har en mer genomtänkt och harmonisk design, både invändigt och utvändigt.

    Har jag rätt eller fel? Har tiden sprungit ifrån 9000, eller står den sig i själva verket förbluffande bra mot saab 9-5?

    #137585

    Martin
    Deltagare

    9-5 är en trevlig bil, men jag lutar mer åt den mindre 9-3 som är en modernare bil och pigg och körglad precis som en Saab skall vara.

    9000 håller måttet förvånansvärt bra idag. Bruksar en 9000-97 som andrabil och kör den på landsväg med en kallstart var femte mil på 0.8 l/mil. Motorn är en 130 hästare. Med turbo kan du nog kapa ytterligare i bensinräkningar.

    9-3 med 210 hk och automat drar med exakt samma körprofil 0.7 vilket jag tycker är bra.
    Får man för sig att trycka på gasen ger det ungefär samma fartkänsla som att köra 900Aero OG.

    #137602

    Morten S.
    Moderator

    Er jo mye smak og behag 🙂
    Har selv totakt, V4 og900 9000 (1990) og 9-5 estate og sammenlikne med.
    Alle har sine force på forskjellige områder.

    Når det gjelder 9-5, så er det forskjell på disse også. Selv har jeg en 9-5 med sportsseter og sportsunderstell – og ved langkjøring er den uovertruffen. 9-5 med standard understell kjennes ut som en ”tvättsvamp” til sammenlikning. Men 9000 holder høy grad av komfort til å være snart 20 år, og 9-5 er jo ikke akkurat en en moderne bil lenger…

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #137603

    stefan w
    Deltagare

    Jag köpte 1998 en 96a 9000 cse LTT. Ägde då en volvo 240 -84 ock kunde vid provkörningen av nämnda 9000 konstatera att jag i praktiken var billös.
    Det blev affär och bilen hade jag tills 1995 då jag köpte en 9-5 aero sportkombi -02 med aut. Min sambo har nu min fd 9000 så den är kvar i familjen.

    Aeron går mycket fint, den känns stabil, släpper jag ratten och gasar lite så går den ändå rakt. Automatlådan är väldigt fin så jag är väldigt nöjd med denna förutom irriterande småfel.

    Grejen är den att det känns knappt nån skillnad alls mellan aeron och 9000 som gått mer än dubbelt så långt. 9000 känns ändå gedigen, och förvånansvärt pigg. 9000 cse måste ha varit en grym bil på sin tid.

    För en tid sedan åkte jag i en betydligt nyare 9-5a, kanske runt -06 eller så. Den känndes mer ”japansk” på nåt sätt. Lite stötigare, mer karossdurr o.s.v. Nu kan det ha varit just den bilen men jag fick nåt att fundera på där. Det känns inte vara samma kvalitet som tidigare 9-5.

    Svaret på frågan är nog att jag vurmar mer för 9000 ja… Du får en ruskigt fin 9000 idag för inte ens en 1/10 av priset på en ny 9-5 och det är nästan lika mycket bil ändå.

    För saabs framtids skull köp en ny 9-5… för din egen skull köp en 9000.

    #137608

    hotrodder
    Deltagare

    Runt -06 är väl då den värsta besparingshysterin hade dragit igång från GM.

    #137609

    Molte
    Deltagare

    Jag får nog hålla med ovanstående talare. 9000 är en grymt bekväm bil, standardstolarna i dem klår 9-5.ans men om du väljer en 9-5.a med sportstolar så lovar jag dig att du inte kommer bi missnöjd, de är snäppet vassare än 9000 faktiskt. Ska du ha 9-5 så rekomenderar jag en med sportchassie, det är faktiskt en rejäl skillnad mot standard tycker jag.
    Tror det var 2002 som alla 9-5.or fick lite styvare chassie.
    Jag har kört några 9000 med 225 hk och i några av dem leker växelspaken sitt eget liv vid kraftigt gaspådrag, den hoppar runder och slår, känns lite som bilen är för stark.
    Ska du ha en 9000 så köp en efter 1995 för då blev växellådorna starkare.
    9-5 Aero har inga sådana tendenser. Den är lite snällare att köra motormessigt.
    Tycker faktiskt 9-5 känns mer välbyggd.
    Min 9-5 2,3t från -98 snittar jag 0,7 på väg till jobbet, men det är nästan uteslutande 90väg 3 mil. Blandad körning tar den ca 0,8.
    9-5.an är snäppet säkrare än 9000, tror nästan att den fortfarnade är säkrast enligt Folksam. Sen borde den ju vara miljövänligare också.

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #137610

    jrt
    Deltagare

    Ska man köpa en 9-5 ska det vara en -98-99 eller -05 eller nyare det är dom med minst fel.
    Gärna en Aero eller 220hk då dessa turbon är tusen gånger bättre.

    #137611

    jacke
    Deltagare

    Runt -06 är väl då den värsta besparingshysterin hade dragit igång från GM.

    Stämmer bra. Bästa årsmodellen av 9-5 sett ur utrustningspunkt är -03 (kan diskuteras om det egentligen inte var ännu tidigare) Därefter blev det en del besparingar. Dock ska kanske poängteras att det är först på bilar av 2004 årsmodell som vevhusventilationsproblemen var åtgärdade.

    #137613

    emul
    Moderator

    Ingen eget-liv-växelspak i min 9000 med de 225 i iaf! =) Däremot sjukt sköna stolar och grymt bra drag som matchar 9-5orna Aeros effektmässigt.. Treans växel är underbar! 😉

    #137614

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Min 9000 -96 med 150 hkr lättrycksturbo går vid normalkörning (skånsk landsbygd 70-väg) på ca 0,8 L/mil. En rymlig bil som med nerfällt baksäte sväljer det mesta. Du får dra en släpvagn med 1800 kg vikt och det gör 9000 med den äran. Kör förresten en likadan i tjänsten också – en av få 9000 i försvaret.

    Min nya ”leksak” 9-3 Aero Sedan -05 har ju ett ”fastare” chassi och är verkligen just körglad. Har bara kört ett fåtal mil ännu så jag har ingen uppfattning om förbrukning.

    9-5 har jag liten erfarenhet av men två av mina kompisar har 9-5 Combi för att dra hästsläp och de är nöjda med både utrymme och som dragbil.

    /B

    #137615

    Av de 9-5 som jag kört så har jag upplevt en kvalitetsförsämring på senare årsmodeller, i synnerhet den sista faceliften eller kanske t.o.m den föregående. Tror 02 – 03 är bäst ur kvalitetssynpunkt. OBS! Jag har aldrig synat dessa ingående, endast subjektiv upplevelse av att köra samt känsla på detaljer, inredning och dyl.

    På 9000 har växellådan en tendens att rasa vid 40tusen mil 😀
    Senare årsmodell av 9000 och 9-5 tidigt 2000-tal har jag ruskigt svårt att välja mellan. Det är bra bilar båda.

    #137625

    Melwin
    Deltagare

    Bästa årsmodellen av saab 95 är en aero 2004 årsmodell!
    Bästa årsmodellen av saab 9000 är en turbo 96-98 årsmodell!
    mvh melwin.

    #137629

    peter hansen
    Deltagare

    Varför just årsmodell 2004?

    #137631

    William
    Deltagare

    För två veckor sedan bjöd jag hem den här för min fars räkning på auktion

    Den är en nybesiktigad 9-5 Vector BioP med pilotpaket, helskinn, navigator, xenon och dragkrok. 8700 mil på mätaren och bägge omgångarna däck bytta ifjol. priset? 102 500kr + auktionsavgift 2800kr. Med en sådan värdeminskning är det ju billigare att köpa en ny Porsche, men som begagnad är det svårslaget om man kan lägga ut denna summa på bil just nu.

    90-talsbilar vet jag däremot inte vilken jag skulle välja, 9000 verkar vara av samma stridsvagnskvalité som og900 och jag personligen skulle nog föredra en 9000 då jag tycker de är ganska snygga. Köper man en tidig är de ju snart veteraner också 😉

    #137646

    anders dahl
    Deltagare

    Har kört ca 16000 mil i en 9-5 från 06 med sportstolar i skinn, har aldrig suttit bättre! Inte ens i 9000. Men vill man ha en riktigt rymlig kupé ska man välja 9000, den känns klart större.
    Håller med om att det har sparats en del på materialen i de senare modellerna, men kvaliteten är det inget fel på. 23000 mil har den gått och vi har bytt en fönsterlist, batteriet och bromsskivorna(allt på garantin)! Självklart har vi också bytt en och annan glödlampa, bromsbelägg, olja, filter, mm…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng