Vindrutetorkare

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Vindrutetorkare

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Vindrutetorkare

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 8, 2010 at 21:10 #22323

      Hallå!
      Vindrutetorkarna på min 99 -75 går bara vettigt på “läge 2”, dvs högsta farten/frekvensen. På läge 1 går det jättetrögt och ibland orkar de bara åt ena hållet. Någon som känner till detta problem, och vad det kan bero på? Jag bytte generator för ett tag sedan, kan det spela in?

        juni 8, 2010 at 23:35 #159065

        Förmodligen skurna/igengeggade vindrutetorkararmsspindlar…

        Skaffa nya eller plocka isär och gör rent samt smörj upp…

        Lycka till / Kenth

          juni 9, 2010 at 07:42 #159070

          Prexis! hade samma probs på min bruksfyra som stått utomhus i massor med år, den ena hade tom. rostat fast. Det blir verkligen “rally” på torkarna sedan man tagit isär och smort upp. Var lite halvlattjo att mecka loss på V4´an och lär ju vara liknande stök på 99´an.

            juni 13, 2010 at 17:38 #159220

            Okej! Måste man ha massa specialverktyg?

              juni 13, 2010 at 23:50 #159246

              Näe inte vad jag kan minnas… ett gott humör och tålamod krävs dock. De e måååååånga gängor på spindlarna. Möjligen underlättas operationen av att lossa och “vika ner” instrumentbrädan.

              Lycka till / Kenth

                juni 14, 2010 at 11:23 #159257

                Japp, det underlättar mycket om man viker ner instrumentbrädan. På min 95a hade svetsen släppt på spindeln så det var bara att plocka ner.

                Mvh

                CCH

                  juni 19, 2010 at 19:20 #159467

                  Okej, hur “viker” man ner instrumenbrädan?

                    juni 19, 2010 at 20:46 #159469

                    Jeg har gjort det et par ganger på en 99 1984 modell, og der er spindelen fast på enheten som går ut fra tørkermotoren. Hele den enheten får man tilgang til fra motor-rommet. mot torpedoveggen. Er det annerledes på en 85 modell?

                    Been a Saab owner since 1987.
                    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                    Today I have:
                    1960 93F
                    1967 96 Monte Carlo 850
                    1975 96 V4
                    1989 900i 8V 5 dørs
                    1992 900S 5 dørs
                    2009 9-3 SC tid

                      juli 23, 2010 at 23:02 #160630

                      Okej ska pröva det. (Men det är en 75’a)

                        juli 24, 2010 at 09:43 #160636

                        På 99:an kommer man inte åt vindrutetorkarna från instrumentbrädan.

                        Allt tas från motorutrymmet. Torkarmotorn sitter på höger sida.

                        1. Ta loss torkararmarna.
                        2: Lossa muttern i änden på torkarmotorn.
                        3: Tag loss klamman som håller motorn mot torpeden.
                        4: Nu drar man ut motorn åt höger, eftersom spindlarna verkar kärva en aning får man kanske hjälpa till med att snurra på torkarspindlarna med hjälp av lämplig tång. (Akta aplinesen).
                        Om allt går som det ska, kommer hela spiralwiren med ut.
                        5: Därefter lossar man de stora muttrarna på spindlarna. (Kan vara ett elände).
                        6: Därefter kan man ta ut hela mekanismen med rör ut åt höger.
                        7: Lossa sedan de två muttrarna på baksidan av spindlarna och tag loss rören. (OBSERVERA! NOTERA NOGA HUR SPINDLARNA SITTER PÅ RÖR SAMT I BILEN INNAN DEMONTERING. SÄTTS DET SEDAN IHOP FELAKTIGT KOMMER TORKARARMARNA RÖRA SIG ÅT FEL HÅLL).
                        8: Smörj upp spindlarna och återmontera allt i omvänd ordning.
                        OBS! Sätt inte på torkararmarna förrän du kört torkarmotorn några varv och säkert vet att den återgått till rätt parkeringsläge.

                        Lycka till :thumbup:

                          juli 24, 2010 at 15:53 #160642

                          Det kan även var ett jordfel som orsakar dessa symtom.

                            juli 29, 2010 at 15:57 #160790

                            Tack för utförliga anvisningar – nu verkar iofs torkarna funka igen: skumt! Men är väl inte fel att smörja lite kan jag tro.

                              juli 30, 2010 at 10:17 #160813

                              Haj!
                              Hade samma problem på min -84:a, min funkade inte alls utan hjälp med handkraft.
                              Jag va lite bekväm och satte silvertejp runt muttern på utsidan, där axeln går igenom plåten vid friskluftsintaget (utan att demontera ngt, fick inte loss torkararmen), silvertejpen fungerar sedan som en tratt. Fyll sedan med ngn bra krypsmörja, inte 5-56 och kör torkarna, efter en liten stund har smörjan kommit in i hylsan/leden och torkarna får fart.
                              Funkade fint på min iaf och de e lätt att testa.
                              Lycka till.

                                juli 30, 2010 at 12:11 #160817

                                Scania. Bra tips. Vad räknas som en bra krypolja? Fabrikat?

                                  juli 30, 2010 at 12:49 #160818

                                  som en liten parantes bytte jag fett i min V4as torkarmotors “växellåda” igår och det var lite torrt, det påverkade inte gången nämvärt men räddar väl plastdrevet i snäckväxeln på sikt. (tänkte om du ändå var där och rotade)

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.