Vindrutetorkare
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Vindrutetorkare
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Vindrutetorkare
- Detta ämne har 16 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2010-08-22 20:45 av johan k.
-
FörfattareInlägg
-
Hallå!
Vindrutetorkarna på min 99 -75 går bara vettigt på “läge 2”, dvs högsta farten/frekvensen. På läge 1 går det jättetrögt och ibland orkar de bara åt ena hållet. Någon som känner till detta problem, och vad det kan bero på? Jag bytte generator för ett tag sedan, kan det spela in?juni 8, 2010 at 23:35 #159065Förmodligen skurna/igengeggade vindrutetorkararmsspindlar…
Skaffa nya eller plocka isär och gör rent samt smörj upp…
Lycka till / Kenth
Prexis! hade samma probs på min bruksfyra som stått utomhus i massor med år, den ena hade tom. rostat fast. Det blir verkligen “rally” på torkarna sedan man tagit isär och smort upp. Var lite halvlattjo att mecka loss på V4´an och lär ju vara liknande stök på 99´an.
juni 13, 2010 at 23:50 #159246Näe inte vad jag kan minnas… ett gott humör och tålamod krävs dock. De e måååååånga gängor på spindlarna. Möjligen underlättas operationen av att lossa och “vika ner” instrumentbrädan.
Lycka till / Kenth
Jeg har gjort det et par ganger på en 99 1984 modell, og der er spindelen fast på enheten som går ut fra tørkermotoren. Hele den enheten får man tilgang til fra motor-rommet. mot torpedoveggen. Er det annerledes på en 85 modell?
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidPå 99:an kommer man inte åt vindrutetorkarna från instrumentbrädan.
Allt tas från motorutrymmet. Torkarmotorn sitter på höger sida.
1. Ta loss torkararmarna.
2: Lossa muttern i änden på torkarmotorn.
3: Tag loss klamman som håller motorn mot torpeden.
4: Nu drar man ut motorn åt höger, eftersom spindlarna verkar kärva en aning får man kanske hjälpa till med att snurra på torkarspindlarna med hjälp av lämplig tång. (Akta aplinesen).
Om allt går som det ska, kommer hela spiralwiren med ut.
5: Därefter lossar man de stora muttrarna på spindlarna. (Kan vara ett elände).
6: Därefter kan man ta ut hela mekanismen med rör ut åt höger.
7: Lossa sedan de två muttrarna på baksidan av spindlarna och tag loss rören. (OBSERVERA! NOTERA NOGA HUR SPINDLARNA SITTER PÅ RÖR SAMT I BILEN INNAN DEMONTERING. SÄTTS DET SEDAN IHOP FELAKTIGT KOMMER TORKARARMARNA RÖRA SIG ÅT FEL HÅLL).
8: Smörj upp spindlarna och återmontera allt i omvänd ordning.
OBS! Sätt inte på torkararmarna förrän du kört torkarmotorn några varv och säkert vet att den återgått till rätt parkeringsläge.Lycka till :thumbup:
Haj!
Hade samma problem på min -84:a, min funkade inte alls utan hjälp med handkraft.
Jag va lite bekväm och satte silvertejp runt muttern på utsidan, där axeln går igenom plåten vid friskluftsintaget (utan att demontera ngt, fick inte loss torkararmen), silvertejpen fungerar sedan som en tratt. Fyll sedan med ngn bra krypsmörja, inte 5-56 och kör torkarna, efter en liten stund har smörjan kommit in i hylsan/leden och torkarna får fart.
Funkade fint på min iaf och de e lätt att testa.
Lycka till. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.