Vindrutetorkare

Forum Modellspecifika forum 90/99 Vindrutetorkare

Detta ämne innehåller 16 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-08-22 20:45.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22323

    johan k
    Deltagare

    Hallå!
    Vindrutetorkarna på min 99 -75 går bara vettigt på ”läge 2”, dvs högsta farten/frekvensen. På läge 1 går det jättetrögt och ibland orkar de bara åt ena hållet. Någon som känner till detta problem, och vad det kan bero på? Jag bytte generator för ett tag sedan, kan det spela in?

    #159065

    saabcustom
    Deltagare

    Förmodligen skurna/igengeggade vindrutetorkararmsspindlar…

    Skaffa nya eller plocka isär och gör rent samt smörj upp…

    Lycka till / Kenth

    #159070

    hotrodder
    Deltagare

    Prexis! hade samma probs på min bruksfyra som stått utomhus i massor med år, den ena hade tom. rostat fast. Det blir verkligen ”rally” på torkarna sedan man tagit isär och smort upp. Var lite halvlattjo att mecka loss på V4´an och lär ju vara liknande stök på 99´an.

    #159220

    johan k
    Deltagare

    Okej! Måste man ha massa specialverktyg?

    #159246

    saabcustom
    Deltagare

    Näe inte vad jag kan minnas… ett gott humör och tålamod krävs dock. De e måååååånga gängor på spindlarna. Möjligen underlättas operationen av att lossa och ”vika ner” instrumentbrädan.

    Lycka till / Kenth

    #159257

    cch
    Deltagare

    Japp, det underlättar mycket om man viker ner instrumentbrädan. På min 95a hade svetsen släppt på spindeln så det var bara att plocka ner.

    Mvh

    CCH

    #159467

    johan k
    Deltagare

    Okej, hur ”viker” man ner instrumenbrädan?

    #159469

    Morten S.
    Moderator

    Jeg har gjort det et par ganger på en 99 1984 modell, og der er spindelen fast på enheten som går ut fra tørkermotoren. Hele den enheten får man tilgang til fra motor-rommet. mot torpedoveggen. Er det annerledes på en 85 modell?

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #160630

    johan k
    Deltagare

    Okej ska pröva det. (Men det är en 75’a)

    #160636

    9000 a50
    Deltagare

    På 99:an kommer man inte åt vindrutetorkarna från instrumentbrädan.

    Allt tas från motorutrymmet. Torkarmotorn sitter på höger sida.

    1. Ta loss torkararmarna.
    2: Lossa muttern i änden på torkarmotorn.
    3: Tag loss klamman som håller motorn mot torpeden.
    4: Nu drar man ut motorn åt höger, eftersom spindlarna verkar kärva en aning får man kanske hjälpa till med att snurra på torkarspindlarna med hjälp av lämplig tång. (Akta aplinesen).
    Om allt går som det ska, kommer hela spiralwiren med ut.
    5: Därefter lossar man de stora muttrarna på spindlarna. (Kan vara ett elände).
    6: Därefter kan man ta ut hela mekanismen med rör ut åt höger.
    7: Lossa sedan de två muttrarna på baksidan av spindlarna och tag loss rören. (OBSERVERA! NOTERA NOGA HUR SPINDLARNA SITTER PÅ RÖR SAMT I BILEN INNAN DEMONTERING. SÄTTS DET SEDAN IHOP FELAKTIGT KOMMER TORKARARMARNA RÖRA SIG ÅT FEL HÅLL).
    8: Smörj upp spindlarna och återmontera allt i omvänd ordning.
    OBS! Sätt inte på torkararmarna förrän du kört torkarmotorn några varv och säkert vet att den återgått till rätt parkeringsläge.

    Lycka till :thumbup:

    #160642

    anders dahl
    Deltagare

    Det kan även var ett jordfel som orsakar dessa symtom.

    #160790

    johan k
    Deltagare

    Tack för utförliga anvisningar – nu verkar iofs torkarna funka igen: skumt! Men är väl inte fel att smörja lite kan jag tro.

    #160813

    scania
    Deltagare

    Haj!
    Hade samma problem på min -84:a, min funkade inte alls utan hjälp med handkraft.
    Jag va lite bekväm och satte silvertejp runt muttern på utsidan, där axeln går igenom plåten vid friskluftsintaget (utan att demontera ngt, fick inte loss torkararmen), silvertejpen fungerar sedan som en tratt. Fyll sedan med ngn bra krypsmörja, inte 5-56 och kör torkarna, efter en liten stund har smörjan kommit in i hylsan/leden och torkarna får fart.
    Funkade fint på min iaf och de e lätt att testa.
    Lycka till.

    #160817

    ingvar k
    Deltagare

    Scania. Bra tips. Vad räknas som en bra krypolja? Fabrikat?

    #160818

    William
    Deltagare

    som en liten parantes bytte jag fett i min V4as torkarmotors ”växellåda” igår och det var lite torrt, det påverkade inte gången nämvärt men räddar väl plastdrevet i snäckväxeln på sikt. (tänkte om du ändå var där och rotade)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng