Vinglig SAAB 900

Forum Modellspecifika forum OG900 Vinglig SAAB 900

Detta ämne innehåller 10 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-05-06 21:59.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare

smlopning
    Deltagare

Hej

Inskaffade förra hösten en Saab 900 årsmodell 89. Bilen har gått ca 15k mil. Var sjukt vinglig och spårkänslig när jag köpte den, gick knappt åka över 80 med den. Satt vinterdäck på och har nu bytt till fina sommardäck. Den är mindre vinglig men fortfarande känns den inte bra. Gick igenom besiktningen och har haft den på verkstad som kolla toe-in och även stag och dämpare och var som det skulle. Någon mening med att göra en 4-hjulsmätning, verkstaden kunde inte kolla camber, eller någon som har något annat förslag?

MVH Oskar

berra_bus
    Deltagare

Min e sjukt vinglig men då har fästet till momentstaget rostat bort på bakaxeln.
    Tror inte det är detsamma på din då den isåfall inte borde gått igenom besiktningen.

saabcustom
    Deltagare

Peta i 2.5 bar i alla däck om du inte redan har det. Om det inte hjälper så byt däck (prova iallfallom du har möjlighet). Jag har en og900 med sänkfädrar och styvare dämpare (Bilstein sport nånting). Med ”fel däck (=fint märke men tydligen snik) så kändes bilen som en orm, mycket obehagligt, trots styvt chassi. Med nya/andra däck så blev den plötsligt vettig igen.

/ Kenth

lsoderlund
    Deltagare

Hur är den vinglig, är den vinglig raktfram hela tiden, eller vinglar den till då & då, så att du hela tiden måste sitta och korrigera riktningen.

Är det inget av ovanstående så kan du ju gå och rycka lite på styrknutarna & spindellederna och kolla om det glappar lite. Dock borde ju bilprovningne hittat det och gett nedslag om det hade varit dessa!

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

smlopning
    Deltagare

Den vinglar till då och då, måste vara rätt spänd när man kör för att korrigera. Känns mer ju snabbare jag kör. Känns som det är bakvagnen som inte hänger med men är inte säker. Får ut o kolla knutar och leder men tror inte det är dessa då verkstad också varit igång och ryckt i dessa.

cch
    Deltagare

Min BMW är oxå sladdrig och vinglig, nybesiktigad. Skulle göra en 4hjuls inställning i samband med däckbyte, då visar det sig att bussningar i både fram och bakvagn är helt slut. Ta ett bräckjärn o kolla. Är stötdämparna OK?

Mvh

CCH

turbocab
    Deltagare

Hittat nåt mer eller? 4-hjuls inställning går inte göra på modellen, bakvagnen är fast monterad. Camber är ju lurigt också, den ställs med mellanläggsplattor inne i hjulhusen fram för övre länkarmen. Har kikat ner där och grottat in mig i tankar hur sjutton man ställer det där utan att motor är ur, för det går inte komma åt. Om någon vet så skriv det gärna!

Är bilen fin i övrigt? Även gamla og900 brukar ligga jättefint på vägen, särskilt om den bara gjort 15k mil. Däcken skulle nog kunna vara skyldiga här, men även bussningar och dämpare såklart som redan nämnts.

smlopning
    Deltagare

Har inte letat allt för mycket men en del runt framvagn och kan inte så något som verkar dåligt och dämpare har ju två verkstäder redan kollat på och tyckt de varit bra. Har funderat på hjulinställningar men som du skriver är det ju nästan omöjligt att ställa in camber vinkeln och dyrt. Bilen är rätt fin för övrigt, lite rost höger dörr men annars inte farligt och besiktningsmannen tyckte den var mycket fin under. Funderar på att byta bakaxel då jag tror felet ligger i detta, har testat 4 olika däck så tror inte däcken är felet eller att sälja den, får se hur jag gör.

440sp
    Deltagare

Jag vet hur det känns!! Vi satte på 2 nya bakdäck på våran nästan nya VW caddyR i vintras och bakdelen höll på att köra om framvagnen. Fruktansvärt äcklig att köra!! Flyttade de halvslitna framdäcken och satte dom bak och problemet 100% löst!
    Så kallade märkesdäck men hopplösa att ha på bakvagnen.

Roland

johan josefsson
    Deltagare

Givetvis vore det bra med en 4-hjulsuppmätning! I tidigare inlägg så blandas uppmätning ihop med justering.

I första skedet så måste man hitta felet. Detta är helt fristående från hur man skall åtgärda det.

Om man mäter upp alla 4 hjulen så ser man ju om det finns ett fel. Att man sedan inte kan ställa in bakaxeln har inte med det att göra. Om ett bakhjul står fel kan det tyda på en dikeskörning eller krock, inte att det justerats fel. Med facit i hand kan man sedan gå vidare och se efter hur man skall åtgärda felet.

Ligger felet fram så är det ”bara” att justera med schims. Att det skulle vara dyrt förstår jag inte. Det är ännu dyrare att krocka med mötande bil för att bilen inte går som den skall.
    Är felet bak så kanske man skall överväga att byta bakaxel EFTER att ha kontrollerat alla infästningar och bussningar noga.

Vad gäller 900 så är ju inte övre länkarmarna fram nåt som har evigt livheller. Kan rosta väldigt mycket och göra framvagnen mjuk. Tänk på att även SBP kan missa saker…

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Kör 9000, men fick veta att mina bärarmslager var kass & dessa påverkar tydligen kursstabiliteten påstod de.

Nu vet inte jag om 900:an har detta, men iallafall 🙂

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng