Weber 36/36DCD på V4; montering

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Weber 36/36DCD på V4; montering

Detta ämne innehåller 9 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-04-11 19:11.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare

olof mogren
    Deltagare

Hej, jag har en 96:a från 79 till vilken jag köpte en Weber 36/36DCD i vintras. Häromdagen körde jag igenom besiktningen helt utan anmärkningar (inte ens några bra-att-veta-noteringar) och full av entusiasm och tillförsikt efter detta, tänkte jag idag skruva av den gamla Solexen och se om jag kunde få på den nya efterträdaren.

Det kunde jag inte. Jag har läst trådar om detta förgasarbyte här på forumet och tänkte mig att det skulle fungera med den gamla vakuum-plattan samt med en tjock värmeisolerande packning mellan denna platta och förgasaren.

Problemet är att skruvarna som sticker upp från insugningsröret är för långa. De tar emot yttre delar på förgasaren, och det går inte att få den helt nere på plats. Solexen har ju lite tjockare fot, inklusive den ”plattan” där gasspjällen sitter. Jag misstänker att jag antingen har skruvar som någon satt dit som är felaktiga, eller att jag missat något i hur man bör montera Webern.

Går skruvarna att ta loss? Måste man i så fall plocka bort hela insugningsröret? Eller ska skruvarna kapas?

Jag har ingen lust att skruva tillbaka Solexen (den fungerar, men med egenheter), så nu står jag utan förgasare tills jag löst detta.

/Olof

Bengt Åkesson
    Deltagare

De går att ta bort men kan ju sitta ordentligt fast eftersom de suttit där ett tag. Sätt på två muttrar på skruven och prova att lossa genom att skruva på den undre muttern. Den övre används som mothåll.

Visst kan du kapa skruvarna men om Webern inte funkar och du vill byta tillbaks igen så kan det ju bli knepigt. Då är det bättre att ha skruvar av rätt längd liggande i gömmorna.

/B

tigerhonda_0
    Deltagare

Stopp, stopp, stopp ! Forsöka med 3 styck 6 mm värmeisolerande mellanleggsplattor. Fås hos Kg och andre med Weber – tilbehör. Extra värmeisolering + lite extra längd på innsugen er bare positivt. Får plass med DGV 32/36 i 96 V4 utan scoop.

gammsaaben
    Deltagare
    tigerhonda_0 wrote:
    Stopp, stopp, stopp ! Forsöka med 3 styck 6 mm värmeisolerande mellanleggsplattor. Fås hos Kg och andre med Weber – tilbehör. Extra värmeisolering + lite extra längd på innsugen er bare positivt.

+ scoop på huven? 😉

Kan bli trångt på höjden, jag har inte mycket spelrum under huven när min DCD har luftfiltret monterat, så mitt tips är att mäta innan du beställer mellanläggen.

olof mogren
    Deltagare

Tack för alla svar. Jag gjorde som Bengt sa och tog loss de gamla skruvarna och tillverkade nya lagom långa. Nu sitter den på plats. Men det är cirka två centimeter kvar när jag försöker stänga huven.

gammsaaben: har du originalfilter på din DCD? Jag vill helst ha originalfiltret. Fick med ett mindre av plast, som var ganska fult.

Nu till nästa fråga. Jag fick den nämligen inte att gå så bra. Först ville den inte starta alls. Jag skruvade lite på känsla och desto mer jag skruvade ut blandningsskruven (fetare blandning antar jag) desto fler varv fick jag den att tända. Om jag körde acc-pumpen med gaspedalen ett par gånger innan jag startade, så gick den igång ganska hyfsat faktiskt. Men den gick bara några sekunder innan den slocknade. Med choke fick jag den inte att gå alls. Om jag gasade, så dog den direkt.

Till saken hör att jag kör på E85, och hade fått Solexen att funka ganska bra med detta. Tändningen står bra. Jag har utgått från Misabs rekommendationer för bestyckningen och gjort ett grovt första försök. (Ungefär samma förfarande som när jag justerade min Solex till E85-drift).

När jag gasar dör den alltså. Ska jag tolka det som att kanalerna från huvudmunstyckena är tilltäppta? Att den bara får luft då? Jag har rengjort i flottören och munstyckena och allt jag sett. Men självklart kan det sitta skit i kanalerna någonstans. Ska man ha tryckluft till detta?

/Olof

Karl Ask
    Moderator

En fråga bara Olof och förlåt att jag kapar din tråd men är det möjligtvis din V4a man hört åka omkring i gamlestan och utanför Renova några gånger. Det är inte så vanligt med de färgerna på bilen. Men den bilen låter så gött, fast ingen klasskompis håller med. De säger bara att det inte är en bil. 🙁 Men jag tycker det låter underbart. 🙂
    Och förlåt för kapningen, hoppas du får den att gå bra.

olof mogren
    Deltagare

Det är nog jag. Gamlestan är bilens hemort i alla fall 😉
    Dina klasskamrater låter som om de har en liten skruv lös någonstans. Mycket mer bil än såhär blir det inte! Stå på dig!

Karl Ask
    Moderator

Det skall bli roligt att höra den mera, får hälsa på dig någon gång. Det kan inte vara så långt från SKF till dig, eller?
    Ja de har de, de tycker att jag skall köpa en Volvo… Jag svarar att jag köper en Volvo när jag behöver en stor blomsterlåda… Det är det ända de traktorerna duger till. De brukar tystna då..

olof mogren
    Deltagare

Nu har jag fått hyfsad ordning på bestyckningen. Om någon är intresserad av detaljerna så har jag en tråd på etanol.nu. Till en början gick den i alla fall alldeles för snålt, och förgasaren verkar alltså fungera fint.

Ni som kör med DCD, har ni specialtillverkade luftburkar? Jag funderar på att bygga om originalburken så den ska bli lite lägre. Just nu sitter en ful plastburk på som jag fick på köpet av förgasaren, för jag kan inte stänga huven med originalburk, och det vill jag kunna göra.

/Olof

saab-jonte
    Deltagare

finns en hel del olika filter och burkar på http://www.misab.se

appropå det så bör du ha utgångsläget för bensinblandning i bestyckning till din förgasare, 25/26 m.m. men sen öka bestyckningen med 30-35% på detaljerna som har med bränsledoseringen att göra och låta luftmunstyckena vara som bensinbestyckningen är. håller på att forska i detta ämmne jag med och har ett bra objekt till förgasare på lager, får se vad det resulterar i, hade även själv tänkt att köra lite sprit i v4:an

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng