Weber 45DCOE på trimmad 2T?

Forum Övrigt SSR Weber 45DCOE på trimmad 2T?

  • Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2007-12-22 23:27 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17153
    stefan w
    Deltagare

    Har grubbla lite på det och kommer inte på nån bra orsak till att det inte skulle gå.
    Har nån provat det, isåfall hur gick det?

    #115672
    saab bilmuseum
    Deltagare

    Det går säkert bra.

    Våra kollegor på tvåtaktsfronten DKW klassade in Weber 45 DCOE till DKW Junior, F11 och F12 och det tävlas ofta med denna kombination på banan i historisk racing. Inte helt utan framgång……

    Ta en titt på hur det ser ut under huven på en ”bandeka” så kommer du att få inspiration!

    Med Vänlig Hälsning

    Peter på Museet
    Frustrerad frånåkt enkelförgasaråkare

    #115779
    stefan w
    Deltagare

    Finemang, då kan man enkelt ändra avstämningen genom att byta mellan längre eller kortare trattar då. Frågan är om det blir bäst med ett enkelförgasarblock till den förgasaren om man ska tillverka vettigt insug?

    #115792
    saab bilmuseum
    Deltagare

    Troligtvis enkelförgasarblocket, jämför med Solex 44PII insuget, även om det var avsett för stående förgasare.

    Med Vänlig Hälsning
    Peter på Museet

    #115796
    Lollo
    Deltagare

    Så här kan det se ut, fick denna bild för länge sedan, kommer inte ihåg vart i från. 🙁

    #115874
    stefan w
    Deltagare

    Härlig bild!
    Tro nu inte att jag ser ner på de klassiska trimförgasarna, weber är lättare att få tag på och troligen ger de också bättre blandning i hela registret. Jag tävlar inte heller (tyvärr) så jag kan välja förgasare utanför reglementet.

    Jag har funderat över hur man räknar på grundbestyckning, att man inte kan räkna fram det perfekta fattar jag.
    Hur man än gör så blir det kompromiss, varje cylinder lever sitt eget liv och man ska nog inte tro att i en 3cyl motor på t.e.x. 38 hk så ger varje cyl 1/3 av 38 hk. Jag tror i alla fall inte att det funkar så.

    Är det någon som har nån bild på DKW eller Saab med Weber 45 så lägg gärna in den 🙂

    #115876
    DanS
    Deltagare

    Från Goodwood, med tre aktiva spjäll

    #116158
    emlo
    Deltagare

    Hej!
    Lollo, du fick bilden av mig. Jag och en polare fick låna formar (se P.S.) till insuget på bilden och lät gjuta upp några stycken. Tanken var att ersätta den för mig lite trixiga PII:an med en 40DCOE som det är betydligt lättare att få tag på delar och munstycken till. Dessutom är det nog fler som har god kännedom om DCOE, jag tycker i alla fall att det är en kanonbra och ganska enkel förgasare att ha att göra med. Eftersom insuget är ”öppet” invändigt så att varje cylinder drar genom båda halsar gjorde vi bedömningen att det skulle räcka med en 40, man vill ju ha någon slags tomgång också.
    Tyvärr var de förgasare vi köpte på oss till projektet i uselt skick så vi fick aldrig fart på prylarna och sedan har en massa annat kommit i mellan. Men jag har fortfarande kvar insugen..
    När det gäller ban-DKW så såg jag en på Goodwood 2006 (sannolikt samma som ovan). Den hade en rejäl pipa och ett 2+1 halsars DCOE arrangemang där man stympat ena förgasaren. dessvärre hade man en hel del strul, och bilderna kommer från när motorbyte företogs.
    Mvh,
    Emil
    P.S. Jag avstår att skriva av vem tills jag frågat honom. D.S.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng