Ytbeläggning på motorblock SAAB 92A 1952

Forum Modellspecifika forum 92/93 Ytbeläggning på motorblock SAAB 92A 1952

  • Detta ämne är tomt.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #481261
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej hej,

    Har en fråga angående ytbeläggning på motorblocket för en SAAB 92A årsmodell 1952.
    Jag är i färd med lite renovering av min motor, och undrar om blocket målades eller lämnades obehandlat från fabrik.
    På de bilder jag sett (och mitt eget) verkar det inte direkt vara någon målarfärg på blocket, men klart, efter flera decenniers tid har väl det mesta av eventuell färg flagnat bort.
    En tanke som slagit mig, är om kanske blocket fick en ytbeläggning med ”vax” eller liknande. Man får ju beakta att på 50-talet tilläts lite ”bredare” användning av kemikalier.
    Har sett att på flera renoveringsobjekt, har blocket målats svart. Det är givetvis en lösning för mig också, är bara lite nyfiken över det hela.

    Om någon har kunskap, tankar, kommentarer om detta, vänligen hör av er.

    Ha de gött 🙂

    #481369
    kjellake
    Deltagare

    De motorblock jag sett verkar ha varit obehandlade från början. På den motor jag har blev blocket svartmålat vid en renovering 1978 och har blivit svartmålat igen på senare tid. Men som sagt, jag tror inte det var så från början, de lösa block jag har liggande ser obehandlade ut.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #481385
    Martin
    Deltagare

    Tyvärr är inte 92-delen av denna beskrivning så uttömmande, men ändå ganska tydlig 😉
    Svart

    Färgsättning drivlina

    Hej hej,
    Har en fråga angående ytbeläggning på motorblocket för en SAAB 92A årsmodell 1952. Jag är i färd med lite renovering av min motor, och undrar om blocket målades eller lämnades obehandlat från fabrik. På de bilder jag sett (och mitt eget) verkar det inte direkt vara någon målarfärg på blocket, men klart, efter flera decenniers tid har väl det mesta av eventuell färg flagnat bort. En tanke som slagit mig, är om kanske blocket fick en ytbeläggning med ”vax” eller liknande. Man får ju beakta att på 50-talet tilläts lite ”bredare” användning av kemikalier. Har sett att på flera renoveringsobjekt, har blocket målats svart. Det är givetvis en lösning för mig också, är bara lite nyfiken över det hela.
    Om någon har kunskap, tankar, kommentarer om detta, vänligen hör av er.
    Ha de gött 🙂

    #481386
    hansanders
    Deltagare

    Är det skillnad på 92A och 92B ?

    #481401
    Saab_ahed
    Deltagare

    Tack Martin, den litteraturen hade jag inte tänkt på 🙂

    #481820
    Saab_ahed
    Deltagare

    Är det skillnad på 92A och 92B ?

    Vet ej.

    #481823
    Saab_ahed
    Deltagare

    Detta blev införskaffat.
    CRC-SP400
    Ska se hur det blir på diverse ytor, och hur det står sig mot vatten och slitage.

    Har skapat en ny tråd om ämnet på bredare front; 1950-tals ytbeläggningar

    Bilagor:
    #481834
    kjellake
    Deltagare

    Kollade ett block med motornr 1395. Det har legat på samma vis sen 50-talet så det är knappast ommålat. Där syns rester av svart färg så det blocket har säkert varit svart från början. Som jag nämnde tidigare så har andra block helt saknat färg men det är väl antagligen så att all färg försvunnit på de blocken. Eller så fanns bägge varianterna, ett NOS block som såldes för ett tag sen verkade vara helt obehandlat.
    Nån skillnad på A och B-modell tror jag inte det är.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng