Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73 / Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

juli 6, 2025 kl. 19:08 #522338

Hej alla som går i renoveringstangar

Tiden rusar på!  Det har varil lite stiltje hos  mina platisar Aru & Jari vad beträffar DSF 172 SAAB 99L -73. De har haft mycket beställningar. Ett sådant projekt som mtt går som utfyllnadsjobb. Vidare har jag varit justerad med ett brutet revben på ett par ställen efter en fallolcka. Men nu jär jag på banan igen. Jag ville  fä hem bilen till Juli (2025). Kan få lite hjälp med saker man behver vara två til i Augusti .

I September förra hösten var jag med motor drivkuntar o växelståll till Ari & Jari så att de kunde sätta i motorn och montera drivaxlar o växelställ för 5-växlat hos sig där de har lyft.

I detta innlägg väcker jag så till liv min tråd.

I fredags kom så ”den gröna” som den heter i familjen hem igen. Jag lägger upp de bilderna jag tog vid hemleveransen

IMG_1148
    Avlastning från släpet. Ar & Jari stoltserar på bildIMG_1149

IMG_1149
    Nu syns skönheten lite bättre.  Återanvänder mina Silverspoke (som jag hade på mn 900Li -84)

IMG_1150

Lite svettigt att ta ner bilen för den branta nedfarten. 99-a har i detta läge bara handbroms igång.

Ari i bilen vi andra inkl grannen håller emot där bak. Sen dka bilen uppför. Testa rossa turbo CRN 149 får vara draghäst

IMG_1151

CRN149 behövde kunna backas ur. Det återstår att putta DSF172 över en kant och sen in i garaget.

På det hela taget är jag mycket nöjd med karrossrenoweringen.

Jag vill verkligen rekommendera mina superplåtisar Ari Rantala & Jari på Rantec AB

Motorn är på plats med drivaxelknutar. Inte allt har blivit gjort som det var tänkt vid montage av ditt o datt i slutklämmen.

Återkommer till det, för råd och dåd samt för att visa mer bilder och på framsteg vad det lider.

Njut av bilderna så långt.

Jag hoppas att SSK i Skattskär inte har semesterstängt. Behöver bl a tyg o klister till taket …. till början av Augusti.

Trevlig Sommar.

Vid pennan

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

2 användare tackade författaren för det här inlägget.