Arvid Lundstedt

Forumsvar skapade

  • Författare
    Inlägg
    • april 15, 2026 kl. 18:48 #527431

      .

        april 15, 2026 kl. 18:41 #527430

        Kanske något för tech 2 har ”kollat” iac och den värkar funka kopplar jag förbi den med en slang så har jag endå samma fel… ch värdet kommer å går ibland så vit rycker den ibland inte beror på nu har den gått Umeå boden utan några störe problem alls – att lampan lyser såklart de konstiga är att så fort som jag startar bilen tänds lampan nästan som att den får fel värden i boxen om jag ska vara ärlig så tror jag att de blir t5 är jävla läss den där lampan å något ”mindre” projekt hade varit kul å fippla med imellan motorbytten och rostlagning på min 90a

          april 7, 2026 kl. 21:19 #527305

          tack 🙂

            mars 24, 2026 kl. 16:46 #526938

            feklkoder på lambda kan även komma pga problem tidigare i kedjan.

            Hade jag vart du så hade jag letat lite efter en alternativ luftmassemätare och kollat med det. kanske finns nån annan bil som använder samma bosch nr?

            har du blinkat fram felkodsnummer? jag minns inte exakt med 2.1 men jag tror att en tech2 skulle klara att ansluta till den med för felkodsläsning

             

            Har inte bytt den är samma som b234 lång motorerna har men den ser ”ny” bytt ut sitter en etiket med streckkod och artikelnummer mm så tror de är ok men kan testa leta äter en ny

              mars 24, 2026 kl. 16:43 #526937

              just det,  har du bytt vattentempgivaren till motorstyrsystemet? den har en en tendens att pajja och inte altid ge felkod utan bara.. Mucka med systemet

               

              Bytt tempgivare tyvärr…

                mars 24, 2026 kl. 07:13 #526922

                Ytterligare en fråga. Lyser CE lampan bara på tomgång för att slockna efter en stunds körning?

                Nej de lyser hela tiden, men om man resetar ecuet genom att rycka polerna ett tag så går de direkt till seek mode och börjar med att hoppa mellan typ 100-1000 varv och sedan pendla i varv efter ett tag hittar den en ok blanding och håller där efter ca 900 i tomgång sedan tändslampan antigen nu eller efter en kort stunds körning och efter att de tänds kan man inte äns genom att ”radera” koden få den att slockna

                  mars 23, 2026 kl. 21:21 #526919

                  Ok det var som sagt ett långskott. Märker du något på gången hos bilen när CE lampan lyser?  Den lyser till ibland på mina (3) bilar också utan att något verkar fel. Särkilt om det är kallt ute, typ <-10, kan den lysa längre

                  Den lyser hela tiden, de skumma är att om man radera blink-koderna kommer de tillbaka direkt vid start, börjar nästa tro på att de kanske är en kondensator eller något i boxen som är slut…

                    mars 23, 2026 kl. 19:04 #526914

                    Ett långskott. Om kolkanistrrn är paj så den suger mer eller mindre direkt från tanken. Skulle kunna störa allt. Du kan ju allt strypa slangen dit Inte troligt men enkelt att göra

                    Har testat å plugga men de gör ingen märkbar skillnad

                      mars 23, 2026 kl. 19:03 #526913

                      Hej. Så sonderna pendlar alltså runt 0,5 V och ändå lyser alltså CElampan? Samtidigt har du CH 2000?  Mäter du själv eller från en tidigare besiktning? Jag har varit med om att en signal var rätt men togs inte emot av styrdonet. Fast om värdet pendlar runt 0,5 V så känns det som den reglerar.

                      Har mätt själv där en polare jobbar, hc ser bättre ut nu… och den vitrycker inte längre… men de händer ibland de konstiga är att de sker lite nu och då, lamdan är en bosch org som jag köpt ny och har kontrollerat och varje gång jag mätt så har den vista rätt

                        mars 23, 2026 kl. 11:32 #526908

                        När jag hade problem med min lambda på samma modell för ett tag sen fick jag tips att rengöra tråden i luftmassa mätaren med en CRC-spray för ändamålet. I mitt fall var lösningen att byta lambda men kanske värt ett försök?

                        https://www.mekonomen.se/crc-luftmangdsmatarsensorrengoring-pro-250-ml-crc-13946258

                        Har rengjort mafen men de värkar inte löst problemet

                          mars 23, 2026 kl. 11:31 #526907

                          Hej. Intressant. Jag skulle först mäta spänningen från lambdasonden med varm motor på tomgång. Den ska då fladdra runt 0,5 V. Är den stabil eller visar värden <0 eller > 1 är den kass. Man kommer åt kabeln på höger hjulhus men det vet du om du bytt sond. Mät mot jord.  Värden på 0-0,5 eller 0,5-1 tyder på fel blandning, minns just nu inte vilket. Börja där så går vi vidare när detta är kollat. Lycka till!

                          Har kollat å de ser ut att stämma… både med den gammla och nya lamdan? Har slutat vit rycka nu och ger koderna lamda högt lamda lågt stundom funderar på om de kanske kan vara spridarna?

                            mars 18, 2026 kl. 10:27 #526840

                            Hej har tyvärr inte jätte mycket info om vad du bör samla på dig men kan lite om vad som skiljer mellan motorrerna, alla block efter 84 är ”samma” som jag förstått det, (kolvar skiljer mellan C,I,S,L) man behöver altså bara bytta spännare, topp och vevaxel drevet då de 16v har olikt antal kugg (en mindre?), sen är de så gott som bara tuta å köra om man har de nyare hydral motorkudarna

                            har man de äldre gummikuddarna så får du gott antigen sätta ditt en hydrakude på passagerarsidan då fästet för ett 8v och 16v block ser lite olika ut eller göra som jag och bocka ett nytt (inte så svårt) och köra med den gammla