fredrik l

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 179 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 19, 2016 kl. 14:11 #420303

      Har läst ytterligare lite….nog plöjt igenom alla frågor här nu på Saabklubben 🙂

      Kanske är bättre att behålla originalfjädrarna fram och bak från v4an och bara kapa ett varv eller två på dessa.

      900 bakfjädrarna jag har kommer ifrån en 900 cc från 1984…..kanske blir för stötigt…

      Hmm…jag forskar vidare 🙂

        november 18, 2016 kl. 19:30 #420294

        Tackar för det.
        Det är ungefär vad jag läst mig till också eller 2 varv.
        Men hur många varv blir det på 900 bakfjädrarna som jag vill sätta fram för att få samma höjd?…. Det är ju frågan.
        Dom är ju bra mycket kortare och fetare tråddiameter än vad originalet har.
        Funderar om det är möjligt att mäta till sig höjden som blir genom att sätta fjädrarna i min verkstadspress och mäta vid tex 3-400 kg för att få en uppfattning hur högt bilen hamnar.
        Måste ta reda på vad tryckvikten fram respektive bak blir då.
        MVH Fredrik

          mars 18, 2013 kl. 16:45 #53507

          Ja då kanske vi syns där.

          Antingen har jag min ljusblå 900 gl cc från 84 eller min svart 99 le från 74

          Tror många kommer hitta den här tråden som letar monteringsanvisning från Biltema då jag stött på många trådar med den önskan men alla med trasiga länkar.

          Tack Ingemar och tack moderator för redigeringen.

            mars 18, 2013 kl. 16:02 #53502

            Hmm skulle vilja skriva *LÖST* i Ämnesrubriken men vet tyvärr ej hur man gör.

              mars 18, 2013 kl. 15:58 #53501

              :AP Helt underbart!

              Kan helt klart lova en fika med bulle om du skulle komma förbi Årsunda i närheten av Sandviken någon gång 🙂

              Funkade jättebra att skriva ut!!!

              Hör gärna av dig om det är några delar eller nåt som du skulle behöva nån gång….Har mycket prylar från 99/90/900 og som man samlat på sig som bra att ha genom årens skruvande och hjälper gärna till om det går.

              Stort tack än en gång 🙂

              Mvh Fredrik

                mars 18, 2013 kl. 13:51 #53497

                Tack gärna 🙂

                Betalar dig gärna annars för porto och besvär om det går att få en kopia eller om det går att scanna in och skickas via mail.
                Skulle uppskattas mycket.
                Annars kanske jag kan läna någon typ av deposition till ditt konto om du skickar pappret till mig?
                Så du vet att jag inte behåller dom menar jag.

                Underbart att se att Saabandan lever än 🙂

                MVH Fredrik

                  mars 18, 2013 kl. 10:49 #53489

                  Jo tyvärr vägrar Biltema här i Gävle.

                  Har nu skickat ett trevligt mail till min bilprovning i Sandviken och frågat om det är möjligt att reg. besikta ändå.
                  Typskylt finns och kroken är ny men stått några år.

                  Tackar för alla svar hittils.
                  Jakten går vidare 🙂

                  MVH Fredrik

                    mars 18, 2013 kl. 08:17 #53486

                    Hejsan!
                    Tack för svaren.
                    Jo det är ju en helt ny krok och det är regbes som gäller tillsammans med vanlig besiktning.

                    Det är denna dragkrok: 41-645 1299:- fanns i alla fall i biltemakatalogen Vår & Sommar 2012 men är nu borttagen ur sortimentet 🙁
                    Vet att för några år sedan när jag satte dit en begagnad biltemakrok så kunde man hitta på biltemas hemsida som man fick photoshoppa lite men nu finns INGENTING att få tag på 🙁

                    MVH Fredrik

                      juni 6, 2011 kl. 22:42 #173019

                      Har du fortfarande kvar såna Walle?

                      För nu har jag fått samma problem på min 99a 1974

                      MVH Fredrik

                        januari 21, 2010 kl. 01:27 #151660

                        Lycka till och hoppas det löser sig.

                        Ingen som verkar tro att det är tändmodulen (aluplattan i vänster framskärm)

                        Om den går sönder ganska snart efter att den börjat strula kan jag inte hålla med om i mitt fall.

                        Den var så i ungefär ett år.

                        Startade direkt när den var kall (stått mer än 5-6 timmar)

                        Men jag fick köra på starten upp till en halv minut när den var körd med för inte så länge sedan.
                        Lät som den inte tände alls o sen hoppade den igång perfekt när den väl startade.

                        Provade många grejer på min 900i bl a spridare från donatormotor, nya stift (NGK BP6ES nästan krav) ej champion, biltema, equem, bosch mm. Fördelare då jag misstänkte hallgivare, bränslefilter mm mm.
                        Men så fick jag tipset av en saabkunnig vän om tändmodulen i skärmen och bytte den på några minuter och problemet var bortblåst.

                        Hursomhelst så kanske det inte det är den i ditt fall men jag skulle nog gärna testa om jag var du.
                        Du kan ju låna från vilken 900 som helst 79-92 skulle jag tro. Ej exakt samma boschnummer på men på min 900i 1986 gick det med en ifrån en 900GL 1980 med enkel 175 strombergförgasare.

                        MVH Fredrik

                          januari 19, 2010 kl. 17:50 #151573

                          Glömde skriva att min var en 8V

                            januari 19, 2010 kl. 17:50 #151572

                            Jättelätt att starta kall antar jag?

                            Hade en gång en 900i 86:a som var precis likadan.
                            Fick gnugga upp till en halvminut när bilen stått en halvtimma till 5 timmar.

                            Bytte aluplattan som det sitter en kontakt in till i vänter framskärm.

                            Tog en från en som hade haft choke och förgasare och det funka så jag tror inte det är så viktigt från vilken 900 den kommer.

                            Hoppade sen alltid igång direkt under de åren den fick leva innan rosten dödade den.

                            50 spänn på skroten och två skruvar.

                            Du byter den på en minut.

                            Värt att prova kanske?

                            MVH Fredrik

                              januari 14, 2010 kl. 12:41 #151303

                              Problemet snart löst 🙂

                              Lägger upp en länk här så att andra som letar efter en sådan kan hitta den.

                              100:- tyckte jag var bra pris.

                              http://www.skruvat.se/Temperaturswitch-kylarflakt-P11793.aspx

                              MVH Fredrik

                                januari 9, 2010 kl. 19:36 #151034

                                Hej igen!

                                Nu förstod jag vad du menade.

                                Fick inte ihop artikelnumret med det jag hittade.

                                Den du skrivit upp som finns på Mekonomen är tempgivarkontakten som sitter i termostathuset.

                                Den jag är ute efter är till/från brytaren till kylfläkten som sitter i övre kylarröret.

                                Men jag är tacksam för all hjälp.

                                Fick tyvärr bom från mekonomen att den utgått 🙁

                                MVH Fredrik

                                  januari 8, 2010 kl. 20:13 #150982

                                  Hejsan.

                                  Tyvärr har du fel.

                                  Tidiga 99:or hade en smal gänga och längre kropp än senare 99:or och 900.

                                  Men jag har skickat en förfrågan till Mekonomen så får vi se om de kan skaffa fram den till mig.

                                  Mvh Fredrik

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 179 totalt)