jocke e

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 280 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 17, 2026 kl. 18:32 #528098

      Har precis gjort detta på en 900 -90 som jag tror har likadana bromsar. Jag bytte både ok och klossar och hade samma problem. Jag skuvade tillbaka justeringen och klämde ihop kolven med en tving, sedan gick det att få ihop med lite milt våld.

      Glöm inte att justera handbromsfunktionen innan du besiktigar bara (som jag gjorde… 😑).

        november 27, 2025 kl. 23:00 #525098

        Stort tack för ert engagemang, alltid trevligt med kunnigt folk. Nu hoppas vi att den passar i min -76a, annars får jag väl köpa en 99a till mittkonsolen 😊

          november 26, 2025 kl. 13:31 #525056

          Undertill så sitter det en prislapp som gör att jag tänker att det är till en Saab, men SAAB-ANA sålde ju andra bilar också.

            september 19, 2025 kl. 19:14 #523716

            Visst var det så. Nu lyser inte varningslampan längre. Stort tack till alla för hjälpen.

              september 18, 2025 kl. 20:53 #523697

              Nu är allt hopsatt igen med nya bromscylindrar och bromsbackar bak. Det blev även ett nytt bromsrör på ena sidan då det gamla gick av vid demonteringen.

              Jag har provkört bilen och allt verkar ok. Den drar inte snett när jag bromsar och det finns inga läckage. Däremot så lyser den röda bromsvarningslampan och jag tänker att det kanske beror på den extra långa pedalrörelsen när bromsarna luftades. Hur släcker jag den lampan? Eller lyser den för att det är något annat som är fel?

                augusti 19, 2025 kl. 21:25 #523103

                Behöver jag byta båda sidor som med klossar eller bara den sidan som strular?

                  augusti 19, 2025 kl. 21:09 #523101

                  När jag lossar bromsröret så kommer det vätska men när jag skruvar bort nippeln så kommer det inget. Jag har rengjort nippeln och provat att lufta igen utan framgång.

                  Förbluffad över att jag hittills har kunnat lossa alla nipplar och andra infästningar utan att dra sönder något, men problemet med luftningen kvarstår tyvärr.

                    juli 19, 2025 kl. 17:47 #522584

                    Jag har fälgar som på bilden och även Viggen-fälgar som säljes billigt. Tyvärr finns de på östkusten men hittar du inget närmare så får du höra av dig.

                      april 18, 2025 kl. 19:59 #520795

                      Nu finns bilen på bilwebauctions.se så hugade spekulanter hänvisas dit.

                        mars 11, 2025 kl. 18:41 #520184

                        Bilen finns 2,5 mil söder om Kalmar.

                          oktober 30, 2024 kl. 22:35 #518588

                          Minna blev så här med samma färg som nämnts ovan.

                          1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                            december 26, 2023 kl. 12:07 #512804

                            Tack för hjälpen med identifieringen.

                              december 23, 2023 kl. 16:19 #512791

                                december 23, 2023 kl. 16:19 #512790

                                  december 23, 2023 kl. 16:18 #512789

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 280 totalt)