johan josefsson

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 481 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 18, 2012 kl. 16:13 #37694

      Jag byter nog torkarspindlar på 99or en gång i månaden ungefär och än så länge har det fungerat utan att demontera värmepaketet, men man kan vara tvungen att trixa lite med den och vrida dem. Varför skall allt vara enkelt?

        januari 17, 2012 kl. 16:16 #37985

        Lossa de stora muttrarna på spindlarna, tryck dem neråt i hålet. Drag i torkarmotorn och allt kommer ut i ett ”kit”. Kan man göra på ett svårare sätt också?

          september 6, 2011 kl. 07:31 #31853

          Jag hade använt bensinen till en 4-taktare. Inte kul om det inte är olja i bensinen i din mya motor…

            maj 6, 2011 kl. 08:04 #172871

            Givetvis vore det bra med en 4-hjulsuppmätning! I tidigare inlägg så blandas uppmätning ihop med justering.

            I första skedet så måste man hitta felet. Detta är helt fristående från hur man skall åtgärda det.

            Om man mäter upp alla 4 hjulen så ser man ju om det finns ett fel. Att man sedan inte kan ställa in bakaxeln har inte med det att göra. Om ett bakhjul står fel kan det tyda på en dikeskörning eller krock, inte att det justerats fel. Med facit i hand kan man sedan gå vidare och se efter hur man skall åtgärda felet.

            Ligger felet fram så är det ”bara” att justera med schims. Att det skulle vara dyrt förstår jag inte. Det är ännu dyrare att krocka med mötande bil för att bilen inte går som den skall.
            Är felet bak så kanske man skall överväga att byta bakaxel EFTER att ha kontrollerat alla infästningar och bussningar noga.

            Vad gäller 900 så är ju inte övre länkarmarna fram nåt som har evigt livheller. Kan rosta väldigt mycket och göra framvagnen mjuk. Tänk på att även SBP kan missa saker…

              april 30, 2011 kl. 17:07 #172528

              Jag lyckades i alla fall köpa Saabdelar som fyllde hela bagageutrymmet. Dessutom var 90 procent av det nya delar. Ni får rota djupare i lådorna nästa gång, eller se till att inte komma efter mig…

                april 18, 2011 kl. 22:56 #172017

                Tur att han inte motortvättade bilen. Man har ju hört om de som fått in fukt i fördelaren och då startar inte bilen efteråt…

                  april 18, 2011 kl. 21:53 #172014

                  Tycker det är fascinerande att folk har så mycket fritid att man bryr sig om saker som man inte behöver…

                    april 18, 2011 kl. 17:57 #171992

                    Om man läser den här tråden, så kan man lätt få den uppfattningen att vissa saker skall ifrågasättas bara för att…

                    Konstigt att det inte kan räcka att 3 personer svarar för att man skall tro på nåt.

                      april 18, 2011 kl. 13:25 #171981

                      Mycket förändringar är det…

                        april 12, 2011 kl. 16:01 #171775

                        Nu vill vi höra ett ljudklipp också Jonas!

                          april 12, 2011 kl. 15:54 #171774

                          Så som det har tolkats tidigare så får man montera bromskraftsregulator om den INTE är ställbar under färd. Så om man monterar den utan räckhåll eller tar bort vredet (eller båda och) så har man kunnat använda den för att förhindra låsning av bakhjulen.

                          Vad gäller kylfläkt så är det inga problem att montera en elektrisk. Av erfarenhet så brukar en sugande fläkt på baksidan av kylet vara att föredra om det är möjligt.

                            april 12, 2011 kl. 13:08 #171764

                            Varför denna ovilja att försöka anpassa sig och sitt fordon till rådande bränsle?

                            Jag har svårt att tänka mig att bränslet 1927 och 2000 skulle vara av samma kvalitet. Och tala inte om en gengasen. Där kan man prata om att anpassa sitt fordon till rådande förhållande. De punkter som saxats från MHRF har ju ingen direkt tyngd.

                            Ökad risk för brand? Jag skulle tro att mobiltelefonpratande vid tankning av fordon är mer riskabelt än att tanka E10 och sen få uppleva bilen brinna upp när man åker hem.

                            Som jag ser det så är de fordon vi är intresserade av i denna klubben möjliga att anpassa för det nya bränslet. Vad är problemet? Vi kan plocka ner bilen i molekyler för att renovera den, men byta några gummislangar/membran och justera förasare/tändning, då blir livet för svårt.

                            Man kan lätt få uppfattningen att veteranbilshobbyn är bakåtsträvare…

                              april 12, 2011 kl. 12:36 #171761

                              ÄNTLIGEN! Ett svart krutpaket som ingen kommer hinna uppfatta på skogsvägarna.

                              Ser snyggt ut!

                                mars 17, 2011 kl. 20:52 #170674

                                De hämtar förmodligen information därifrån.

                                  mars 13, 2011 kl. 20:54 #170502

                                  Ser ut som en förlängd fördelare till en 2-taktare.
                                  Kanske nån som monterat bort den överliggande fläktaxeln på en kortnos och fördelaren satt i vägen för remmen?
                                  Eller nåt annat kul specialbygge.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 481 totalt)