johannes

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 52 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 16, 2023 kl. 23:36 #501727

      Hej!

      Ja det har varit lite dåligt med det. Ska försöka göra en uppdatering i tråden då det hänt en hel del under förra året med bilen. Har kört den ett par helger nu i år, och den går fint! Såg också att någon hade skickat in en bild till klubbtidningen på när jag var på träff i Råda förra året.

      En lite bild från årets premiärtur:
      IMG_1705

      Den engelska broderns motor rasade förra året, men en ersättningsmotor på 1275cc och lite nya delar är inköpta. Så förhoppningsvis ska väl den väckas till liv snart också.

      • Det här svaret redigerades för 3 år, 2 månader sedan av johannes.
      • Det här svaret redigerades för 3 år, 2 månader sedan av johannes.
      Attachments:
        februari 26, 2023 kl. 13:43 #500860

        Vansinnigt snyggt

          januari 11, 2023 kl. 21:29 #500057

          Hej,

          Är Gothiasektionen nere helt sen pandemin, eller kommer det vara något 2023?

            december 20, 2022 kl. 22:31 #499605

            Grymt fint!

              mars 22, 2022 kl. 22:24 #492846

              Jag såg att det verkar bli ett nytt försök den 9e april. Kanske kan läggas upp nånting om detta under aktuellt?

              274693286_10159451192183941_5507876333063929077_n

                mars 15, 2022 kl. 16:34 #492747

                Spännande! Fungerar det bra?

                  november 10, 2021 kl. 13:05 #489989

                  Hej! Jag hittade den här i gömmorna, kan den möjligtvis passa?
                  Mvh Fredrik

                  Ja den ser rätt ut!

                    november 8, 2021 kl. 22:17 #489971

                    Ja, jag får väl ordna det. Jag har kört ca 100 mil efter motorbytet, och efter att ha bytt kylarlock och små justeringar så har allt gått fint.

                    Fyndet på tradera. 2 motorer för nån femhundring. Väldigt nära där jag bor. Dessutom såklart en väldigt trevlig ny kontakt. Jag kom därifrån med ett gammalt rallysäte, en växellåda som ska ha gått väldigt lite, stötdämpare och lite annat gott och blandat. Dessutom senare en förgasare i fint skick då jag aldrig fick loss gasreglaget (inte utan att förstöra något iaf) på denna.
                    nymotor

                    Lite fräscha delar monterade. En snabb rengöring och lack av ventilkåpor.
                    nymotornyadelar

                    En liten oopsie när jag justerade ventiler. Tur jag hade en motor till att sno delar från
                    nymotorinuti

                    Inte mycket bilder från själva montaget. Gjorde det själv, och hade en del problem med att få dit motorn på lådan. Till slut kom den dock på.
                    sitteri
                    ihop

                    Tyvärr för Saaben, men roligt för mig så fick Gaj en kompis i somras, efter ett spontanköp på tradera. En engelsk bror som stått still i 21år. Den har tagit en del uppmärksamhet och tid, och är nu besiktigad för alltid.
                    kompis

                    Nya motorn går finfint

                      november 8, 2021 kl. 20:48 #489967

                      ingen annan som kan tänkas ha en?

                        november 8, 2021 kl. 17:51 #489958

                        Oavsett om du väljer att renovera befintlig motor eller om du väljer att lyfta i en annan motor så hoppas jag att du fått ordning på bilen till Saabfestivalen i juni nästa år.
                        Jag såg förresten i tidningen Bakrutan att det är marknad i reservdelslagret i Skattkärr lördag 13 november så om du saknar några delar kanske det kan vara ett tips att åka dit. Lycka till önskar Bengt

                        Hej. och tack!

                        Jag har ännu inte lagt upp något inlägg om det. Men jag fick tag på två motorer på tradera i närheten i våras. Och den ena lyftes i, en bättre begagnad förgasare sattes i, och brytarlöst system från den andra motorn (då den andra fördelaren inte tände alls). Så nu går den. Den ska dock besiktas, och för det krävs lite elpyssel osv, men det ska inte vara några större problem.

                        Originalmotorn ligger och väntar på att bli uppgraderad till 1700 med ÖD.

                          oktober 24, 2021 kl. 17:08 #489709

                          Jag har en som du inte lyckas finna någon.

                          Hej,

                          Det vore super om jag kunde få köpa den av dig. Har kollat runt på massor olika stället utan att få svar än.

                          mvh

                            oktober 23, 2021 kl. 12:32 #489687

                            Tyvärr jag inga sådana kontakter. Men det kanske finns någon grupp på FB eller så man kan kolla med. Ja annars får det bli skroten. Antar att dom är ganska standard dom där?

                              oktober 14, 2021 kl. 23:55 #489505

                              Dersom du ikke må ha originale så er det en i Norge som skal få produsert ett sett nå. Evt. så må du levere ett sett med vanlige felger, Kontakt kan formidles dersom av interesse

                              Hej,

                              Ja det kan var intressant. Köper helst färdiga om det går att få tag på. Har också en kontakt i sydöstra Sverige som kan bredda fälgar. Men det blir lite knöligt med frakt fram och tillbaka etc. Dessutom måste jag hitta rätt plåtfälgar först. Jag vill gärna ha de äldre varianterna av fälg.

                                oktober 14, 2021 kl. 21:38 #489501

                                Var bor du?

                                I Härryda utanför Göteborg. Men kan åka om det behövs.

                                  maj 22, 2021 kl. 19:38 #484571

                                  Hej, har 4 st. spacers som har suttit på saab 99, 100 kr samtliga plus porto, mvh

                                  Hej, tackar för det. Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg. När jag skrev spacers tänkte jag på adapterspacer. Från v4ans udda 5/170 till något mer vanligt.

                                  Tar även tacksamt emot tips om firmor som breddar fälgar fortfarande.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 52 totalt)