Saab 96 -78 'GAJ'

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -78 'GAJ'

  • Detta ämne är tomt.
Visar 11 inlägg - 46 till 56 (av 56 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 7, 2020 kl. 11:50 #478038

      Kanske vore enklare att skaffa en komplett, fungerande motor?

      96 V4 1975 ”Bollen”

        november 7, 2020 kl. 16:00 #478041

        Kanske vore enklare att skaffa en komplett, fungerande motor?

        Det är det troligen ja :D. Men det vore förstås lite kul att sätta ihop den här med 1700 kolvar osv. Iofs utesluter ju inte det ena det andra. Jag skulle kunna stoppa i en motor under tiden jag grejar med den andra. Har du någon liggandes? 😀

          november 7, 2020 kl. 19:04 #478043

          Ett bra råd från Hagnell. Då kan du i lugn och ro reparera den havererade motorn samtidigt som du kan använda bilen. Om bilen blir stående för länge så kan något annat krångla och kärva fast. Testa en köpesannons här på forumet. Kanske någon har en motor till salu. Snart är du ute på vägarna igen ☺

            november 7, 2020 kl. 19:29 #478046

            Kanske vore enklare att skaffa en komplett, fungerande motor?

            Det är det troligen ja :D. Men det vore förstås lite kul att sätta ihop den här med 1700 kolvar osv. Iofs utesluter ju inte det ena det andra. Jag skulle kunna stoppa i en motor under tiden jag grejar med den andra. Har du någon liggandes? ?

            Ingen att sälja, tyvärr.?
            Men gör en köpesannons och länka den till fb.

            96 V4 1975 ”Bollen”

              november 8, 2021 kl. 07:30 #489955

              Oavsett om du väljer att renovera befintlig motor eller om du väljer att lyfta i en annan motor så hoppas jag att du fått ordning på bilen till Saabfestivalen i juni nästa år.

              Jag såg förresten i tidningen Bakrutan att det är marknad i reservdelslagret i Skattkärr lördag 13 november så om du saknar några delar kanske det kan vara ett tips att åka dit. Lycka till önskar Bengt

                november 8, 2021 kl. 17:51 #489958

                Oavsett om du väljer att renovera befintlig motor eller om du väljer att lyfta i en annan motor så hoppas jag att du fått ordning på bilen till Saabfestivalen i juni nästa år.
                Jag såg förresten i tidningen Bakrutan att det är marknad i reservdelslagret i Skattkärr lördag 13 november så om du saknar några delar kanske det kan vara ett tips att åka dit. Lycka till önskar Bengt

                Hej. och tack!

                Jag har ännu inte lagt upp något inlägg om det. Men jag fick tag på två motorer på tradera i närheten i våras. Och den ena lyftes i, en bättre begagnad förgasare sattes i, och brytarlöst system från den andra motorn (då den andra fördelaren inte tände alls). Så nu går den. Den ska dock besiktas, och för det krävs lite elpyssel osv, men det ska inte vara några större problem.

                Originalmotorn ligger och väntar på att bli uppgraderad till 1700 med ÖD.

                  november 8, 2021 kl. 20:57 #489968

                  Då väntar vi bara på ett inlägg med bilder från motorbytet då ?

                    november 8, 2021 kl. 22:17 #489971

                    Ja, jag får väl ordna det. Jag har kört ca 100 mil efter motorbytet, och efter att ha bytt kylarlock och små justeringar så har allt gått fint.

                    Fyndet på tradera. 2 motorer för nån femhundring. Väldigt nära där jag bor. Dessutom såklart en väldigt trevlig ny kontakt. Jag kom därifrån med ett gammalt rallysäte, en växellåda som ska ha gått väldigt lite, stötdämpare och lite annat gott och blandat. Dessutom senare en förgasare i fint skick då jag aldrig fick loss gasreglaget (inte utan att förstöra något iaf) på denna.
                    nymotor

                    Lite fräscha delar monterade. En snabb rengöring och lack av ventilkåpor.
                    nymotornyadelar

                    En liten oopsie när jag justerade ventiler. Tur jag hade en motor till att sno delar från
                    nymotorinuti

                    Inte mycket bilder från själva montaget. Gjorde det själv, och hade en del problem med att få dit motorn på lådan. Till slut kom den dock på.
                    sitteri
                    ihop

                    Tyvärr för Saaben, men roligt för mig så fick Gaj en kompis i somras, efter ett spontanköp på tradera. En engelsk bror som stått still i 21år. Den har tagit en del uppmärksamhet och tid, och är nu besiktigad för alltid.
                    kompis

                    Nya motorn går finfint

                      april 16, 2023 kl. 08:00 #501703

                      Hej. Det var ett tag sedan du skrev i tråden. Jag hoppas att allt är bra och att både Saaben och den engelska brodern är redo för sommaren. Mvh Bengt

                        april 16, 2023 kl. 23:36 #501727

                        Hej!

                        Ja det har varit lite dåligt med det. Ska försöka göra en uppdatering i tråden då det hänt en hel del under förra året med bilen. Har kört den ett par helger nu i år, och den går fint! Såg också att någon hade skickat in en bild till klubbtidningen på när jag var på träff i Råda förra året.

                        En lite bild från årets premiärtur:
                        IMG_1705

                        Den engelska broderns motor rasade förra året, men en ersättningsmotor på 1275cc och lite nya delar är inköpta. Så förhoppningsvis ska väl den väckas till liv snart också.

                        • Det här svaret redigerades för 3 år, 2 månader sedan av johannes.
                        • Det här svaret redigerades för 3 år, 2 månader sedan av johannes.
                        Attachments:
                          april 17, 2023 kl. 08:15 #501735

                          Härligt att Saaben fungerar. Lite sextiotalsinspirerad instrumentering ser jag. Då får vi hoppas att du får fart på den engelske brodern också snart. Lycka till med det. Mvh Bengt

                        Visar 11 inlägg - 46 till 56 (av 56 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.