Saab 96 -78 'GAJ'

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -78 'GAJ'

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 56 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 19, 2019 kl. 20:58 #462557

      Okej. Regnet avtog för en stund, så man fick passa på att ge sig ut och försöka fortsätta. Jag inser nu att jag inte läste det SonettIII skrev ordentligt, utan smörjde på klister även på insuget innan jag drog ihop det. Förstår precis vad du menade med passformen dock, tyckte det var bra svårt att få den på plats. Hoppas verkligen jag fick det hyffsat rakt när jag la på insuget. Vackert är det inte:

      insugspack
      insugskladd-1

      Rotade lite bland lådorna jag fick med bilen. Hittade då den saknade packningen mellan vakuumplattan och spjället…
      densaknade

        augusti 19, 2019 kl. 21:14 #462564

        Nu håller vi tummarna!

        96 V4 1975 ”Bollen”

          augusti 20, 2019 kl. 21:39 #462636

          Ingen som vet om dessa två packningar ’behövs’ eller inte? (Övre vänster)

          Ser inte dessa på några sprängskisser, så det kanske var så att saab tyckte att dom skulle hålla en livstid, men pappret på min har börjat släppa.

            september 13, 2019 kl. 21:14 #462942

            Tjo. Tyvärr försvann ju ett gäng poster här efter hacket. Men i korta drag så sitter bilen ihop, fungerar och blev godkänd i besiktningen. Jag har sen dess installerat ett simons sportavgassytem, bilder på detta kommer senare. Tyckte mig märka stor skillnad i prestanda efter detta.

            Tänkte ta bilen ner till Varberg imorrn för träffen där. Om någon annan ska dit och råkar se mig, så kom gärna och säg hej, kommer inte känna en enda människa där 😀

              september 13, 2019 kl. 23:28 #462947

              Tyvärr passerar du inte här (om jag minns rätt var du bor) annars kunde du få en kopp kaffe på vägen.?

              96 V4 1975 ”Bollen”

                september 14, 2019 kl. 17:03 #462955

                Tyvärr passerar du inte här (om jag minns rätt var du bor) annars kunde du få en kopp kaffe på vägen.?

                Får ta det när det är åt det hållet!

                Bilen höll fram och tillbaka! Skönt det. Många fina bilar där. Min v4a var nog den fulaste på plats :D.
                Trevlig tillställning.

                  september 14, 2019 kl. 17:13 #462957

                  Kul att bilen funkade fint både dit och hem, nu blir det väl fler bilträffar kan jag tänka ?
                  Den 5:e oktober är det ju veteranmarknad i Göteborg med en massa Volvo och SAAB prylar till salu. Jag har varit på den en gång och det var trevligt. Kanske inte så mycket bilträff men några gammelbilar var det allt.

                  Nja alltså ehhh…….
                  Någonstans ifrån kommer ju uttrycket ”Skönheten sitter i betraktarens öga” och med den karossformen som en 96:a har tycker jag att det skall mycket till innan jag tycker att den är ful i alla fall.

                  Förresten, nu känner du väl en Å annan människa som du inte kände i fredags 🙂

                  SAABoholic

                  96 -64 grå trubbnos
                  96 -73 blå
                  95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
                  96 -76 gul/beige
                  96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
                  96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
                  9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden
                  9_3 TTID AERO -08 Metas favoritbil

                    maj 21, 2020 kl. 23:08 #470910

                    Lite uppdatering. Efter den hemskt långa och blöta ’vintern’, som tyvärr GAJ fick spendera ute på parkeringen så har vi varit ute och kört en del. Den är fortfarande lika svårstartad, trots byte av bränsleslangar, och att jag blåst ur ledningar ända bak till tanken. Jag ropade dock hem en Weber 36/36 DCD, som blir nästa projekt. Tusan vore väl om inte det skulle lösa problemen. Nåväl lite bilder så länge:

                    Gav bilen en välbehövlig tvätt. Alltid kul att se lacken blöt, så man kan fantisera om hur den skulle se ut med lite polish. Ska ’bara’ fixa alla rostblemmor först.. host..
                    20200519_193527

                    Utmanade också ödet och körde in högtryckstvätten i motorrummet, kanske inte optimalt, men ingen minns väl en fegis.. hursom, det ser betydligt mycket bättre ut efteråt.
                    20200520_174540

                    Hade också en varvräknare liggandes som också ropades hem på tradera för ett tag sedan. Lite äkta ghettomontage så länge, innan jag listar ut hur jag vill ha det.
                    20200521_210240
                    20200521_210249

                    Passade även på att klippa ut lite skum el som jag inte visste vad det skulle vara bra till (man ser t.ex. reläet som sitter monterat på väggen i motorrummet på toppen av bilden)

                      maj 25, 2020 kl. 20:37 #471116

                      Det blev lite mer gjort i helgen. Fick äntligen bytt förgasaren till den Weber DCD 36/36 som jag nämnde ovan. Jag ställde in mig på en lång dags skruvande och fipplande för att få grejerna att passa, men måste säga att det gick oväntat bra.

                      Ut med den gamla!
                      gammalt

                      Skruvarna som sitter är för långa och tar i Webern om man inte monterar någon slags distans, eller sågar ner dom. Jag hade två stycken bakelitplattor liggandes, så jag testade med det + packningar och då gick det utmärkt.
                      weber

                      Hade fått för mig att gasstaget skulle bli ett problem. Men det passade faktiskt rakt på! Jag böjde till fästet en smula bara så att det inte tog i förgasaren. Behövde inte ens justera längden eller nåt. Lysande. Monterade ett mini-luftfilter på ventilkåpan.
                      weberdcd36

                      Efter detta var det dags för provstart. Bilen hoppade igång snabbt, men dog direkt och jag såg att det flödade över friskt, och det blev en bra pöl soppa runtom förgasaren. Men efter att ha torkat upp detta samt justerat flottörnivån till ~6-7mm (Den var över 10mm), så var även det problemet löst.

                      Ska bli kul att börja justera allt nu. Måste bara få tag på en luftburk, eftersom detta saknades, sen blir det ventiljustering, tändinställning, förgasarbestyckning/justering. Det ser vi fram emot.

                        maj 25, 2020 kl. 20:46 #471127

                          maj 26, 2020 kl. 15:41 #471162

                          Ligger tyvärr en sån där slö 9-3 turbo X framför och blockar min provkörning.

                            maj 26, 2020 kl. 15:56 #471165

                            Ligger tyvärr en sån där slö 9-3 turbo X framför och blockar min provkörning.

                            Usch ja, moderna väglöss!?

                            96 V4 1975 ”Bollen”

                              juni 1, 2020 kl. 23:00 #471413

                              Har nu bestyckat förgasaren (Webe dcd 36/36) efter misabs tabell, men gick över något på huvudmunstyckena, då det ska sitta en annan kam i (enligt föregående ägare en snäll variant, har själv inte kollat vad det är), och efter som avgaset är lite upptaget + simons-system.

                              Den går ’skapligt’ som jag tycker, men å andra sidan har jag aldrig åkt i en v4 innan (well 1982-83 när jag var 2-3 år gammal hade vi en saab 95) så det är svårt att jämföra. Jag har heller aldrig grejar med bilförgasare innan så jag är helt enkelt nybörjare. Det som händer nu är 1. Den ’kvävs’ litegranna om man från tomgång gasar full gas (stillastående). 2. På vägen så går det bra att ligga på hyffsad hög belastning upp till kanske 120-125km/h (på inhägnat område såklart), men pressar man fullt ett tag så sticker tempmätaren som en raket och den kokar (Hände förstås på motorvägen).

                              Jag misstänker att det sistnämnda skulle kunna vara att den går lent på sekundärsteget? Min andra tanke är att fläktremmen är något lång, och går inte riktigt att spänna så bra som jag vill. Kan det vara så att den börjar slira vid hög belastning/hastighet? Kan inte minnas att detta hände med solexen dock.

                              Vad tror ni proffs problem 1 och 2 kan bero på? Jag har huvudmunstycken från 135-150 att testa med för tillfället, men beställer fler om det behövs.

                              mummel

                              Attachments:
                                juni 4, 2020 kl. 11:47 #471464

                                Inga förgasarfantomer som har en idé om vad problemen kan bero på?

                                Vid sidan av detta så hittade jag i lådorna som följde med bilen lyktglas som förutom färgsläpp jag tyckte såg rätt OK ut. Efter en ordentlig diskning visade det sig dock att i princip alla skruvfästen var av. I alla fall på framlyktorna, bak hade klarat sig lite bättre. Jag gjorde ett försök till reparation enligt följande:

                                Snabb-epoxi + bricka i lämplig storlek:
                                lyktreparation

                                Ingen aning om det kommer hålla. Vad tror ni? Någon som har reparerat på annat sätt?

                                Jag sprayade även samtliga glas med transparent bakljusfärg:
                                lyktglas

                                Ser helt ok ut tycker jag. Betydligt bättre än de som sitter på just nu åtminstone. Får se om det håller.

                                  juni 4, 2020 kl. 15:33 #471480

                                  Du kämpar på bra, tack för intressanta uppdateringar! Tyvärr har jag ingen förgasarerfarenhet att dela med mig av, men jag ska själv ge mig på min mopedförgasare från -55 vilken dag som helst nu…

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 56 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.