Saab 96 -78 'GAJ'

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -78 'GAJ'

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #462259
    johannes
    Deltagare

    Hej på er,

    Ny på forumet/i klubben/saab-ägare (hade iofs en saab 9-3 sportkombi som tjänstebil för 10+ år sen).
    Alltid gillat veteranbilar, och har tidigare haft en hundkoja -63 och en taunus 17m 2000 (v6) -68. Båda två var jag tyvärr tvungen att göra mig av med pga flytt och utrymmesproblem.
    Hursomehelst, satt och spanade på blocket som ’man ju gör’ efter något lagom billigt, kul objekt att kunna åka lite med, som inte behövde allt för mycket jobb, då jag saknar garage (samt begränsad kunskap). En dag dyker en blå v4a upp i närheten, för lagom pengar, och ser så där lagom objekt ut, och eftersom jag kan vara rätt spontan med sånt här så var den väl hemma dagen efter.

    Man ska ju tydligen ha namn på bilen här, men i brist på annat fick det bli GAJ efter reg.nr. Tycker dock det är ett passande namn när man bor på regnbågsvägen.

    Redo för hemfärd:
    bilpåkärra

    Hemma!
    bilhemma

    Bilagor:
    #462271
    johannes
    Deltagare

    Som vanligt så var jag ivrig när bilen skulle köpas, och ’glömde’ fråga förra ägaren en hel massa relevanta frågor. Men lite fick jag i alla fall veta om bilen. Den kom ner från Gällivare runt 2011, vilket förklarar att den klarat sig såpass bra från rost. Efter det har bilen rullat i Göteborgsområdet, och flyttade nu senast med ägaren till Örby utanför Skene. Bilen har snart 6000mil på mätaren, skulle gissa att det är 16000 dock. Fick med ett gäng gamla protokoll, men har inte bläddrat igenom dom än.
    Förutom detta så var bilen besiktigad senast 2016 (eller fram till 2016 kanske det var), och har sedan i stort sett stått stilla. Strax innan dess så var motorn ’renoverad hos en verkstad’ fick jag veta, och i samband med detta sattes en ny ’vassare’ kam dit (någon snäll variant trodde han). Exakt vad som gjordes med motorn vet jag tyvärr inte.

    Hursomhelst, bilen hade precis kommit hem. Jag lassade ur diverse reservdelar som jag fick med, samt krängde genast på fotbollsfälgarna med sommardäck som medföljde. Såg genast trevligare ut. Elen var i princip frånvarande från bilen, ingenting fungerade. Men efter lite massage och säkringsbyte samt lite pillande i lyktorna bak så fick jag fart på allt.
    Kollade olja/kylarvätska och startade upp bilen. Den gick rätt oroligt och det var svårt att ställa någon vidare tomgång på den, så den fick förbli ganska högt ställd. Bokade genast tid för besiktning för att se hur illa det var. Fick snabbt en tid i Lerum ca 25min bort, så det var taget. Det gick hyffsat fint att köra bilen dit, förutom att den jättegärna vill dö så fort man bromsar hårt, så typ i varje kosrning. Hade inte kört med frihjul innan så det var ju lite spännande, och efter ett tag så lyckades man hålla bilen igång genom lite trixande i korsningarna.

    Besiktningskillen tyckte bilen var fin och inte mycket rost var det på den heller. Ett par mindre tvåor enligt protokollet:

    besiktningsprot
    Mycket nöjd med resultatet. Bromsar hade man ju förstås räknat med, och backljuset insåg jag senare var kopplat till en manuell brytare.

    Dagen efter kände jag för en provtur, så jag mötte upp sambon utanför affären vid rusningstid. Hon hade nog helst velat gömma sig när jag kom stånkande med saaben. Tyckte nog att den gick ännu sämre nu, med ojämn gång osv. När jag i det närmaste var hemma började bilen plötsligt vibrera som tusan, generatorlampan började lysa och den blev genast varm. Jag hade förstås läst om balansaxeln innan, och började genast misstänka vad som hade hänt. Vid denna tidpunkt hade jag kört ca 45km totalt med bilen.

    Av med transmissionskåpan för att kolla läget:
    kassdrev

    Och minsann, inte en kugg kvar av drevet. Tusan också! Detta på en ’nyrenoverad’ motor.

    Har själv ingen motorlyft, men fick hjälp med detta och efter en inte all för lång stund så var motorn ur bilen:
    motorur

    Jag kände på drevet för att se om jag kunde känna något spel i lagren, men till min förvåning så kände jag inget spel alls. Har dock hört att drevet kan ge sig ändå inom tid, och tänkte att dom kanske återanvände ett halvdåligt drev när dom ’renoverade’ motorn.

    Hursom. Jag började leta efter drev, men insåg att det inte var världens lättaste att hitta. Fanns ju förstås satser med alla drev här på saabklubben, men jag behövde ju bara balansaxeldrevet. Spanade inte en auktion på tradera där det såldes ett ståldrev, och efter vild budgivning så kammade jag hem detta.

    Montage av det nya blänkande drevet:
    nyttdrev

    Forsättning följer…

    Bilagor:
    #462277
    johannes
    Deltagare

    Med nytt drev sattes sedemera motorn ihop och startades upp. Den gick precis lika bra/dåligt som innan, men nu snurrade åtminstone fläkt/generator/vattenpump med motorn. Och balansen var återställd!

    Nästa projekt var att fixa bromsarna. Hade förberett med nya hjulcylindrar och bromsbackar, och efter att ha läst runt lite här väntade jag mig förstås ett sönderrostat helsike och en kamp mot justerskruvar med gasolbrännare i högsta hugg!
    Detta var dock inte fallet, utan allt såg relativt fint ut, justerskruvarna lossnade utan minsta motstånd i princip (en av dom hade redan fått en mutter påsvetsad någon gång). Och efter byte av hjulcylindrar/backar, luftning av systemet, provbromsning, luftning igen så verkar det i alla fall som att bromsarna tar bra nu. Återstår att se vad besiktningen tycker:
    bromsren

    I samband med detta så skruvade jag loss alla munstycken mm man kunde komma åt i förgasaren uppifrån, samt tog av ’toppen’ av förgasaren och justerade flottörnivån, då jag missänkte att en felställd nivå skulle kunna orsaka stopp vid hård inbromsning. Den var ca 14mm innan, och jag ställde upp den till 19mm. Munstyckena fick en omgång i ultraljudstvätten och monterades sedan tillbaka igen.

    Dags för lite provkörning! Efter lite halv förgasartvätt så tyckte jag nog bilen gick bättre, inte lika oroligt som innan och med bättre gasrespons. Kan ju förstås ha varit placebo, men ändå! Nöjd så cruisade jag förbi hindås, varefter jag hamnade bakom några trökiga söndagsåkare på vägen mot Bollebygd. Strax innan man kommer till Bollebygd så är det en lång nerförsbacke, efter vilken man kommer till en rondell. Söndagsföraren framför bestämde sig för att rondellen passade bra som parkeringsplats, vilket medförde en relativt kraftig imbromsning från min sida, vilket i sin tur förstås medförde att motorn dog.
    När den dör på detta sett så är den även rätt så segstartad, och med bilar i backspegeln och tuggandes på startmotorn så drog jag i den numer manuella choken lite i desperation. Bilen startade, men med ett fruktansvärt metalliskt klonkande. Jag drog ett halvvarv i rondellen och parkerade bilen på den närliggande Gulf-macken. Kompisen fick komma med sin 900 och bogsera hem mig igen. Nu hade jag kört bilen ca 60km kanske totalt. Går bra detta tänkte jag!

    Väl hemma så funderades det på vad som kan ha hänt. Alla möjliga och omöjliga scenarion pratades igenom. Min egen okunskap hjälpte dock inte mycket här.
    Vi plockade av ventilkåpor för att kika efter trasiga fjädrar eller något annat som såg lustigt ut, men allt såg helt och rent ut:
    fjädrar

    Efter mycket hårkliande (tur jag har att ta av), så noterade jag plötsligt detta:
    finnfemfel

    Inte helt lätt att se, men det saknades alltså en skruv i vingarna till choken. Jag var inte alls säker på om den satt där innan, men tyckte nog jag borde märkt om den saknades. Efter några tafatta försök med magnet genom tändstifthålen osv. så insåg man förstås att nästa steg helt enkelt skulle bli att plocka ner förgasare, insug och toppar för att försöka hitta skruven/alternativt hitta någon annan orsak till klonkandet.

    Lite bilder på detta:

    Insug. Fråga: Vissa kanaler är blockerade i packningen. Jag antar att detta är som det ska? Jag har inte hunnit kolla på mina nya packningar än:
    insugspackning

    Packning av. I VHB så finns det en bild med markering för var packningsklister ska smetas. Men det är för mig helt omöjligt och se var dom har tänkt sig att detta ska på. Kan någon förklara för mig vart jag ska smeta på klister? Läste på hemsidan att man inte ska snåla här. Tyckte dock knappt jag såg något alls/ingenting när jag tod av gamla packningen. Kanske kan förklara problemen med tomgång mm.
    insugav

    På detta ställe sitter nån slags plugg. Dock enda stället där det sitter en sådan. Normalt?
    pluggat

    Fortsättning följer..

    Bilagor:
    #462285
    johannes
    Deltagare

    Nu var det dags att plocka av topparna. Lossade först den ena, där jag tyckte mig höra att ljudet kom ifrån. Där såg det förstås fint och rent ut, inga problem där. Tusan också tänkte jag, problemet kanske ligger djupare ner i motorn. Men när jag lossade den andra såg möttes jag av följande syn:
    surprise

    Där satt den lilla urslingenn. Lagom inbankad ner i kolven. Antagligen var det så att mitt ryckande i choken gjorde att den redan lösa skruven till slut trillade bort och sögs in. Jag hade dock inte varit på denna skruv alls, så tyckte nog att jag hade haft lite otur. Dock kunde det nog ställt till med betydligen värre problem (har iaf inte sett några fler problem än)

    Toppen har fått agera hammare. Man förstår ju att det lät:
    toppen

    Med topparna av och i väntan på nya packningar så passar jag för närvarande på att slipa upp avgaset lite:
    avgas

    Förgasaren är också nerplockad i molekyler och allt har fått en omgång i ultraljudstvätten. Samt rengöring med tops och tryckluft för att se till att alla kanaler är rena.
    förg

    Det är väl ungefär var vi befinner oss idag. Jag har fått hem packningar, och så fort förgasaren är ihopplockad så blir det att montera ihop motorn igen. Jag känner mig väl inte riktigt bekväm med detta, men med VHB’s hjälp ska det nog kunna gå bra. Efter det hoppas jag kunna efterbesiktiga bilen och få åkt litegrann äntligen! Hoppas på med än 2mil i stöten nu. Såg att det var något i Varberg om en månad ca… det kanske vore något att sikta på.

    På återseende.

    Bilagor:
    #462294
    Janne Hagnell
    Moderator

    Shit, vilket tempo du har! 😵 👏🏻 Jag hade förmodligen ledsnat för länge sen och kört in bilen i garaget och låst dörren.🤬
    Låter ju som du har för låg inställning på blandningsskruven eller tomgångsskruven eller att den drar tjuvluft, ev i slangarna till bromsservot.
    Om bilen ändå fortsätter att gå dåligt med iordninggjord och justerad förgasare så testa att byta bränslepump.
    Ser ju annars ut som en mycket trevlig bil. 78:a, va? Har haft en sådan, baj… förlåt, antilopbrun.😜

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #462307
    johannes
    Deltagare

    Det var ju ändå under några veckors tid 😀

    Bränlepumpen har jag redan bytt, det glömde jag att skriva. Även filtret är bytt. Backventilen till bromsarna tog jag bara loss och blåste igenom men tyckte den var tät åt ena hållet. Ska bli kul att skruva ihop den igen nu. Men har du/ni andra några kommentarer angående packningsklister för insuget?

    Förresten Janne, du sa att du höll till i närheten. Var befinner du dig?

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
    #462310
    johannes
    Deltagare

    Angående förgasare så är min tidigare erfarenhet endast från min hoj, en Xj650, alltså en radfyra med 4 förgasare som ska trilskas med varandra. Tänkte att att en endaste förgasare vore lättare att få till. Men efter att ha läst andras erfarenheter om detta så är jag inte säker längre.

    #462313
    Janne Hagnell
    Moderator

    Solexen är ju inte känd som den bästa av förgasare. Många byter till Weber.
    Jag finns i Alingsås, fö.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #462314
    Janne Hagnell
    Moderator

    När det gäller packningsklister finns det två skolor:
    1) Behövs klister är det läge att bearbeta ytorna och montera ny packning istället.
    2) Äää, så länge skiten inte är av så dit med rejält mä klister å tryck tebaks packningen!

    Själv pendlar jag väl nånstans mellan dessa.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #462395
    johannes
    Deltagare

    Tackar för det. Jag tänker nog försöka kladda såpass mycket så man slipper luftinsläpp i insuget i alla fall.. då kan man justera förgasare till dödsdagar utan vettigt resultat.

    Topparna är numera färdigslipade i avgaset, körde ca 38-39mm åt sidorna och snäppet mindre vertikalt. Det är förstås inte som dom trimmade motornerna riktigt, men ändå en ganska stor skillnad mot dom 32 eller vad det nu var innan. Det passar även utmärkt mot packningen. Även slipat avgaskonorna i samma dimension, men något mindre mot grenröret då det fortfarande är original. Siktar på att byta det mot någon typ av större system snarast. Vad föreslår ni, simons, sabbklubben eller saabparts.nl?

    Dom är iaf numera monterade. Insuget är färdigt för montage, men mörkret drog in och det hanns inte med mer idag. Saknar garage väldigt mycket nu!

    Förgasaren är färdig för montage den också. Synd bara att det verkar regna hela resten av helgen :(.
    Tyvärr inga bilder idag då jag glömde ladda mobilen. Men det kommer snart igen.

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
    #462407
    sonettlll
    Deltagare

    Den lossnande skruven tyder på att någon skruvat på förgasaren tidigare, ojämn tomgång och dåligt svar på gasen från tomgång beror på tjuvluft. Om man drar fast förgasaren för hårt så kroknar den. På 95an vi har fick jag planslipa alla delar, vacumplattan spjällplattan på solexen och förgasarhuset, då blev den bra. Fint slippapper och en plan skiva duger. Toppackningen limmas inte för tjuvluft utan för oljeläckage i fram och bakkant, att vissa vattenkanaler är strypta är för att styra kylvattenflödet. Jag limmar alltid hela packningen mot topparna och lägger dit insuget utan lim och drar försiktigt, när limmet torkat tar jag av insuget och skär bort delar som sticker in i insugskanalerna, det är väldigt dålig passning på packningarna, sedan limmar jag alla ytor och monterar färdigt, extra mycket lim i fram och bakkant. Simons främre rör är inte bra, titta på min tråd ”Gällivare 95an” jag har förbättrar flödet på främre rören. Mats

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #462409
    johannes
    Deltagare

    Tack för info! Ska kolla hur plan förgasaren är, och se till att slipa till den innan montage. Ska genast in och kika på din tråd. Alltid skoj att läsa dessa projekttrådar. Harvade igenom 55 sidor av Jannes tråd häromdagen.

    Förgasaren var skruvad på mer än en gång, det syntes lite överallt. Det satt påsmetat nån röd gegga på packningarna, men det är väl inte att rekommendera vad jag förstått? Fick byta axeln till chokevingarna då gängorna var sopslut. Man kanske kunde dragit en genomgående skruv med mutter istället, men hade ändå köpt på mig en reservdelsgasare jag kunde sno delar från.

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #462411
    Janne Hagnell
    Moderator

    Oj! 😵 Jag är svårartat smickrad!😚
    Kul om ens vedermödor kan vara någon annan till hjälp.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #462413
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Jo man kan lära av sina misstag men det är mycket bättre att lära av andras misstag……
    Det är väl mycke därför man tycker det är bra att de flesta av oss här bjuder på dem.

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #462453
    johannes
    Deltagare

    Ja, jag tycker man lär sig grymt mycket av att läsa projekttrådar!

    Fråga, håller på att slipa till förgasarfoten mm nu, och mycket riktigt var den ganska ojämn. Mellan förgasarhuset och gasspjället sitter ju nån platta av något material. På den plattan sitter det någon typ av papperspackning, som verkar sitta rätt hårt. Ska dessa tas bort och bytas ut? Och isf, vart får man tag på dessa? I packningskittet från klubben var det inga packningar med till ’nedre’ delen.

    Dessutom satt det ’bara’ klister mellan spjällplatta och vakuumplatta. Där måste det väl ändå sitta en packning? – Hittade denna packning på i klubbshoppen precis. Så ett mysterie mindre. Kan ju förstå om den drog tjuvluft utan packning…

    Slänger in en bild på resultat av slipningen:
    förgasarslip

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng