Saab 96 -78 'GAJ'

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -78 'GAJ'

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -78 'GAJ'

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 56 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 4, 2020 at 17:25 #471481

      Tackar! Ja, förgasare är kul att jobba med, men för att få det gå riktigt bra så behöver man nog införskaffa en hel del kunskap + erfarenhet.

      Startade upp bilen idag, och den verkar gå väldigt ojämnt samt känns inte som den vill gå på tomgång, troligen hände nåt dåligt när den överhettade senast. Kanske topp-packningen gick? Vad tror ni?

        juni 4, 2020 at 18:25 #471483

        Uppsnyggade lyktglas monterade. Drog inte så hårt för tillfället, jag vill låta epoxin härda ordentligt samt så är plasten i fästena skröplig, så det går helt enkelt inte att dra så värst hårt.

        För och efter bild:
        before
        efter

        Efter det grävde jag fram min komptestare, äkta biltema, för att mäta upp cylindrarna. Men vi börjar med en liten teaser:
        stift

        Hmm. Jag är ingen expert, MEN jag misstänker att 1. Den går otroligt fett åtminstone på tomgång/låga varv som jag hade innan den stängdes av. Och 2. Någonting dåligt har hänt…

        Kompression enligt följande. Cyl 1,2 och 3, mellan 8-9 bar. Cylinder 4… i princip ingen kompression alls, under 3 bar. Det var förstås här det ‘misstänkta’ tändstiftet satt.

        Vad tror proffsen? Trasig topplockspackning, eller värre än så? Man vet kanske inte innan man monterat bort toppen (igen, hurra!). Men just nu ska jag andas lite och räkna till ett par hundra…

        Tips på bra topplockspackning sökes. Vill minnas att jag läst om någon förstärkt variant.

          juni 5, 2020 at 17:09 #471508

          jag är inte expert på just V4 men det där ser lite ut som att nått har kommit in i cylindern o knackat runt. en liten skruv eller liknande.

          isånnafall är det nog en ventil som tagit stryk och inte packningen i sig, men du måste nog lyfta innan du vet.

          vilket fall kommer du ju behöva byta packning.

            juni 5, 2020 at 17:59 #471510

            gör en leakdown-test, då kan du kolla om det är insug eller avgasventil eller kolvproblem.

              juni 6, 2020 at 21:41 #471563

              Ajdå. Det var väl lite som man kunde misstänka. Skruven som tidigare i tråden gjorde ett besök ner i cylindern är förstås boven i dramat.
              20200606_203304
              20200606_203337

              Garage och motorstativ hade varit gött.

                juni 6, 2020 at 22:10 #471567

                hur ser toppen ut? stänger ventilerna? är kolven så tunn att det kan orsaka komp tapp?

                  juni 6, 2020 at 22:16 #471568

                  hur ser toppen ut? stänger ventilerna? är kolven så tunn att det kan orsaka komp tapp?

                  Jag hann inte riktigt kolla på toppen, då regnet vräkte ner varannan sekund idag. Men av det lilla jag såg, så kunde jag inte se något konstigt (med mina otränade ögon förstås). Får kika imorrn då vädret ska vara bättre och ta lite bilder.

                    juni 7, 2020 at 10:08 #471569

                    Svar på det att motorn suckar vid fullgas från tomgång brukar det hjälpa
                    med att ställa tändningen på 9 grader föd istället för 3 eller 6 som rekommenderat.
                    Bilen brukar även gå lite bättre på lågfart med den tändinställningen.
                    Om tempen går ner av sig självt efter en fullgas körning och förblir normal utan att
                    du behöver stanna och lufta eller några andra trix, så är det nog bara för lite kylning
                    tex igensatt kylare. Fläktremmen har nog inte så stor inverkan i farter över 120km/h.

                      juni 7, 2020 at 10:40 #471570

                      Svar på det att motorn suckar vid fullgas från tomgång brukar det hjälpa med att ställa tändningen på 9 grader föd istället för 3 eller 6 som rekommenderat. Bilen brukar även gå lite bättre på lågfart med den tändinställningen. Om tempen går ner av sig självt efter en fullgas körning och förblir normal utan att du behöver stanna och lufta eller några andra trix, så är det nog bara för lite kylning tex igensatt kylare. Fläktremmen har nog inte så stor inverkan i farter över 120km/h.

                      Hej, tackar för de råden. Blir ny tändinställning och allt det där när eller, kanske om jag får ihop motorn igen efter haveriet. Angående fläktremmen så var jag inne på att den möjligen slirade på vattenpumpen, men just nu spelar det ingen roll. Det blir ny kortare fläktrem.

                      I övrigt lite villrådig om vad jag ska ta mig till för tillfället. Har inget garage utan står ute på ‘gruset’ och mekar. Jag har möjlighet att lyfta ut motorn, och köpa ett motorstativ är ju inga problem. Men att inte kunna ha in den nånstans känns lite jobbigt. Dessutom att göra detta jobbet som helt nybörjare? Jag antar att om man byter kolv och har nere allt, så bör man även kolla lager och allt det där. Ska man göra det lite mer på riktigt är det väl kanske uppborrning av cylinderlopp, planslipning av topplock mm som bör göras också.

                      Kanske är det lättare för mig att leta efter en annan motor.

                        juni 7, 2020 at 13:01 #471571

                        Slirande vattenpump tänkte jag också på men vid 120km/h så
                        har man ju redan rätt så höga varv på motorn så remmen
                        borde slira redan då. Men om man kör hårt med
                        en sliten motor så går den lättare upp i temp
                        än en likadan motor som är bra. Ingen regel men ibland
                        blir det så, hoppas det blir bra med renoveringen. Om det är
                        originalmotorn som sitter i så har jag bytt balans och vevlager i den
                        någon gång runt 2005-2007. Sitter det 175-70/15 Michelin på
                        fotbollsfälgarna jag fick beställa dom från en bilskrot ovanliga
                        redan då.

                          juni 7, 2020 at 13:29 #471583

                          Slirande vattenpump tänkte jag också på men vid 120km/h så har man ju redan rätt så höga varv på motorn så remmen borde slira redan då. Men om man kör hårt med en sliten motor så går den lättare upp i temp än en likadan motor som är bra. Ingen regel men ibland blir det så, hoppas det blir bra med renoveringen. Om det är originalmotorn som sitter i så har jag bytt balans och vevlager i den någon gång runt 2005-2007. Sitter det 175-70/15 Michelin på fotbollsfälgarna jag fick beställa dom från en bilskrot ovanliga redan då.

                          Aha! Det sitter minsann sådana Michelindäck på. Har du ägt bilen, eller jobbat på den? Skoj i sådant fall, berätta mer :D. Var hände detta. Vet att den gått långt uppe i norr innan typ Kiruna/Gällivare? Minns inte om den kom neråt vid ägarbytet 2006, eller om det var 2011. Nu är den i alla fall i Härryda utanför Göteborg. Förra ägaren sa att motorn hade renoverats, och att det satt någon typ av ‘snällare’ trimkam i den.
                          När balansaxeldrevet rasade så kände jag på lagren, och kände inget glapp i dom alls, och den lär väl inte ha gått så långt sen dess heller, så då känns det ju ändå värt att skruva vidare på denna motor.

                            juni 7, 2020 at 16:07 #471592

                            Ja min sambo har ägt bilen från ägarbytet 2006-2011, vi köpte den med havererad balansaxel
                            och vevlagren var lite slitna så jag bytte dom också. Vi hade den som extra bil några år, men
                            kamaxeln bytte jag aldrig. Originalmotorn hade svarta ventilkåpor, ser att dom är blåa nu
                            kanske ägaren efter oss har bytt motor eller målat kåporna. Han kom upp med tåget till
                            Gällivare och körde ner till Göteborg. Som ny var bilen i Kiruna från 2006 i Gällivare, jag tror
                            att mätarställningen var 3???? mil när vi sålde den.

                              juni 7, 2020 at 16:24 #471593

                              Ja min sambo har ägt bilen från ägarbytet 2006-2011, vi köpte den med havererad balansaxel och vevlagren var lite slitna så jag bytte dom också. Vi hade den som extra bil några år, men kamaxeln bytte jag aldrig. Originalmotorn hade svarta ventilkåpor, ser att dom är blåa nu kanske ägaren efter oss har bytt motor eller målat kåporna. Han kom upp med tåget till Gällivare och körde ner till Göteborg. Som ny var bilen i Kiruna från 2006 i Gällivare, jag tror att mätarställningen var 3???? mil när vi sålde den.

                              Va roligt. Alltid kul med lite historia! Mätarställningen är runt 6000 nu så då har den ju gått en del i alla fall. Kul att han åkte till Kiruna och hämtade bilen :D. Var en trevlig prick. Då är det antagligen ‘firman’ han hade den inne hos som har målat ventilkåporna. Det behöver ändå göras om nu igen, så kanske ska måla dom svarta igen då.

                                november 7, 2020 at 09:09 #478035

                                Hej. Hur går det för dig med haveriet? Mvh Bengt

                                  november 7, 2020 at 10:24 #478037

                                  Hej,

                                  Av olika anledningar har det blivit stående tyvärr. Motorn är ur, men längre har jag inte kommit för tillfället. Det blir lite trixigt utan garage, och utan tillräcklig kunskap. Jag behöver plocka ner motorn, men jag har svårt att bedöma vad eller vilka grejer som är bra/dåliga.

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 56 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.