lars2t
Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Hej, Planeringsläget är som följer.
Vår första inriktning är att vi begränsar deltagandet på festen till 400 personer, Det kan vara så att lokalerna tar mer och isf kan vi utöka detta antal. eventföretaget har stor erfarenhet av liknande evenemang så de kan hantera antalet.
I dagsläget har vi satt en budget på 1000:-/person som skall täcka allt utom dryck och boende. Dessa poster för du själv välja hur du vill göra med.
Vi har valt att lägga logistiken, Mat, dryck, underhållning, bokning av lokaler på ett eventföretag. Företaget har redan arbetat ett halvår med detta.
Alla besökare kommer att få boka sitt boende själva, vi kommer enbart att ”reservera” hotellrum fram till ett visst datum.Vår tanke är att vi har en ram som de sköter och vi i klubben skall fylla träffen med det roliga.
Det är flera klubbar och bilmodeller som firar jubilleum 2016 och vi hoppas på att kunna göra denna träffen till något gemensamt för dessa.
Saabstaden Linköping ligger i fokus under lördagen med allt staden har betytt för Saab. Ett särskilt spår i träffen skall beröra Saabs historia i Linköping, här är tanken att en särskild ”Saab i Linköping” bok skall upprättas för att ge alla en djupare insikt i historien. Träffen skall genomsyras av Saabanekdoter med möjlighet att även besöka platsen. Här behöver vi folk som vill vara med och skapa denna bok med roadbooks och kartor.
Då Linköping inte kan erbjuda Träffplats, boende, Festplats och parkering på en och samma plats, har vi valt Vadstena som bas, det är ca 55km mellan Vadstena och Linköping. Här har vi 400 hotellplatser och även campingmöjligheter. Vi kommer att kunna ställa upp våra fordon runt Slottet, här är det tänkt att de som föranmäler sina fordon till bedömningen skall beredas plats, ytterligare ett spår som kräver en organisation som tar har om detta.
Alla transporter mellan Vadstena och Linköping är tänkt att de skall gå på Scenic routes vid sidan av E4. Dessa Scenic routes skall även översättas till Engelska för att belysa Östergötlands historiska betydelse för Sverige.
Vi har bokat Sviestadsbanan för provapåköring. Här har vi frågat STCS om de vill hålla i bankörningen. De har en mycket bra organistaion för detta och är imponerande seriösa i detta.
Flygvapenmuseum med förevisning av muséet samt flyguppvisning av olika Saabprodukter hoppas vi på, kontakter skall tas.
Vi har fler spännande uppslag till lunchen på lördagen, men det måste vara i lås innan vi går ut med det.
Festen skall äga rum på Slottet och bilarna parkeras i dess närhet, detta eliminerar behovet av att flytta bilen efter festen och alla kan istället vandra runt bland bilarna och beundra dom.
Veckan före träffen.
Sedvanligt bjuder gästklubben på en s.k Pretour. Denna Förträff brukar vara från måndag fram till fredag då huvudträffen börjar, men den kan vara av vilken längd som helst. längden och vad den innehåller vill jag helst lämna till de som vill vara med och organisera dessa. vi kan med fördel nyttja samma besöksmål under veckan dock tidsseparerat.
I dagsläget har vi pretours från:
Skåne- Mikael Isaksson
Trollhättan- Roland Vidarsson
Göteborg- Mats Kadmark och Karl Ask
Stockholm- Timo MurbergerJu fler det blir som vill vara med och göra besöket i Sverige oförglömligt för våra besökare desto mindre börda blir det för alla.
Det kan vara fullt möjligt att om du har tankar för besök under en dag så kan det räcka att ta stafettpinnen då.Kontakta någon av de ovanstående och anmäl ditt intresse om du helst vill göra något vid en pretour. Du är naturligtvis välkommen att jobba under alla 7 dagarna om du vill det.
Tidslinjal:
Måndag. Pretours, samling.
/
Fredag 12/8 kl. 17.00 incheckning Vadstena Slott med välkomstpaket och incheckning på boende. Där efter öppen grill och vid 20 snåret öppningsceremoni. Därefter mingel med spökvandring på slottet på natten, valfritt.
Lördag Flygvapenmuseum-Saab-Sviestadsbanan-Saab rundtur på samhället med besök på ställen som där trärattarna tillverkades, Där första UrSaaben rullade första gången o.s.v.
Kväll uppställning fordon och festmiddag. Föreläsningar av inbjudna föreläsare.Söndag Vadstena, bakluckeloppis, Prisutdelning finaste bilar
Eftermiddag 15.00 avslutning.Så ser det ut i dagsläget. Kom med synpunkter.
Detta är en stomme, vi skall nu fylla den med en massa annat roligt. Vi kommer att se till att även de yngre i familjen kommer att ha fullt att göra med hoppborg och ångbåtsfärd.
Tyvärr så tar man inte alltid med i beräkningen när nya innertak sys upp, att det gamla innertaket har krympt av ålder. Jag gissar att det är vad du har råkat ut för.
Således finns det inga knep annat än att sy ett nytt och be tapetseraren mäta på plats i bilen.Mvh Lars
Klubbshopen skall ha detta tyg om det inte redan är slut. Anledningen till att det släpper från innertaket är helt enkelt att skummet som tyget är limmat mot har torkat och blivit till pulver. Den enda lösningen är således att ta bort det gamla och limma dit nytt tyg/material.
Mvh Lars
Hej, dessa clips/skruv/plastpluggar går som bekant inte att få tag på nya längre. Skulle någon ute i landet känna till vem som tillverkade dessa så hör av er till Jan Karlsson eller mig så undersöker vi om det inte går att få till nytillverkning.
Lars Mårtensson
TF ordf SSKToppen! låt idéerna flöda! Målgång för dessa pretours blir runt 17 i Vadstena. Hur långa dessa skall vara i dagar och stopp avgör de som vill ta på sig att hålla i dom.
I England hade de valt mycket bra ställen att besöka, enkla stopp som inte tog så mycket kraft för arrangörerna. Ett stopp i ”Lönneberga” skulle säkert vara uppskattat.
Lars
Kan det vara så att skruvförbandet mellan förgasare/spjällhus/insug har glappat upp? Ett vanligt fel. När du gasar upp i varv ”visslar” det? D.v.s drar tjuvluft.
Det kan vara gummit mellan medbringaren på förgasaren och armen som för över rörelsen från gaspedalen, det är inte heller ovanligt. När spjället inte står helt stängt när du släpper gaspedalen får du ett förhöjt varvtal, dock är det inte tomgångsvarvtalet utan rent tekninskt så gasar det i verkligheten. Lätt åtgärdat.
-
FörfattareInlägg