Besiktning vs. Effektökning

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Besiktning vs. Effektökning

  • Författare
    Inlägg
    • november 22, 2010 kl. 09:14 #25028

      God morgon! 🙂

      Jag satt och funderade på alla som har 3tums system, dvs batteriböj. Just för att höja effekten osv. Pillat lite i APC systemet också..

      Hursomhelst.. Vad tycker besiktningen om detta? 🙄

        november 22, 2010 kl. 09:16 #180101

        Så länge avgasvärdena är inom gränserna så ska de bara knipa igen på SBP.

          november 22, 2010 kl. 10:35 #180105

          @icecream wrote:

          Så länge avgasvärdena är inom gränserna så ska de bara knipa igen på SBP.

          Jag åkte igenom med 2,5 simons och 9000ic. 9000ic:n vart de riktigt liv om.
          Stationschefen och alla stog o glodde. Detta var på ombesiktning av spindelleden.
          Men kom igenom. Ska bli intressant nu kommande besiktning med 3″ DP och racekat.

          Va säger SBP om pysventil?

            november 22, 2010 kl. 11:18 #180106

            Jag säger ”Ingen pysventil på en SAAB-Turbo”.

            Varför, när du har en magnetventil som styr den?

              november 22, 2010 kl. 13:00 #180109

              Glass: du verkar inte riktig ha koll på og900 ordentlig? alla og900 har inte MV och APC utan styrs enbart med wastegaten.

                november 22, 2010 kl. 17:34 #180113

                Det är många som har setupen som beskrivs, och bessar utan problem. Dock kan det blir värre med de nya instituten kanske. Och en hårdare attityd märks, det är flera som vittnar om problem. Bla Anders i Lund hade en djävla diskussion för nåt år sen på sin röda, och kom väl med ”nöd och näppe” igenom, och då är den ändå inte tokmkt ombyggd. Men större IC kan vara ett problem. Men man har fortfarande 10% på sin sida, och bevisbördan ligger ju mkt på dom. Börjar man bråka och dom har bråttom (vilket dom ju alltid har nästan) så släpper dom igenom mkt. Vi får hoppas den förlåtande attityden i många fall kvarstår! Och ju färre og900 det är kvar, desto svårare kommer dom ha säga vad som är original och inte.

                  november 22, 2010 kl. 17:51 #180116

                  Annars är problemet jo inte svårare än att låta göra en reg. bes A2 😎

                    november 22, 2010 kl. 18:16 #180117

                    Nu när jag besiktigade Grålle så tittade dem bara på mitt X-rör och log lite, dom var mer intresserade över mitt väl putsade insug 🙂

                      november 22, 2010 kl. 23:18 #180147

                      Hur blir de med min bil som står som ombyggt fordon då?
                      Hur vet dom vad som är ombyggt osv :S

                        november 23, 2010 kl. 07:53 #180148

                        @M.broberg wrote:

                        Glass: du verkar inte riktig ha koll på og900 ordentlig? alla og900 har inte MV och APC utan styrs enbart med wastegaten.

                        De turbosar jag haft har varit -88 och nyare och samtliga haft den gamla MV,n.

                        Visste inte detta, men tackar allra mest för upplysningen.

                          november 23, 2010 kl. 08:04 #180150

                          @icecream wrote:

                          @M.broberg wrote:

                          Glass: du verkar inte riktig ha koll på og900 ordentlig? alla og900 har inte MV och APC utan styrs enbart med wastegaten.

                          De turbosar jag haft har varit -88 och nyare och samtliga haft den gamla MV,n.

                          Visste inte detta, men tackar allra mest för upplysningen.

                          Förlåt dom hårda orden, kanske inte riktigt förtjänat det 😳

                          og900S(LTT 1990-1993) har inget APC system alls, därför man brukar pystrimma dessa.

                            november 23, 2010 kl. 08:09 #180125

                            Vilka hårda ord 😮 ?

                            Och jag har bättre koll på 9000 nuförtiden.
                            900;an anskaffades mer av nostalgiskäl, men det kommer bli mer skruvande om inte nån köper/övertar den.

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.