Sportchassi eller inte ? Hur se det ?
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Sportchassi eller inte ? Hur se det ?
- Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2013-06-13 08:19 av
fuling.
-
FörfattareInlägg
-
9000 CSE 2.3 Turbo 200 A50 1997
Är på G att byta fjädrar och dämpare och vill veta om det är sportchassi eller inte på min bil.
Finns det några utrustningskoder att hitta i bilen ? Typ Mercedes som har en skylt under huven.
Hur tar jag reda på det ?Tack på förhand/Goofy
Mina fjädrar (original sänksats) är märkta med tre vita färgklickar
@Goofy wrote:
9000 CSE 2.3 Turbo 200 A50 1997
Är på G att byta fjädrar och dämpare och vill veta om det är sportchassi eller inte på min bil.
Finns det några utrustningskoder att hitta i bilen ? Typ Mercedes som har en skylt under huven.
Hur tar jag reda på det ?Tack på förhand/Goofy
I mina trakter brukar det inte vara några problem att se fägmärkningen på fjädrarna om man tar av hjulet och torkar bort skiten från fjädern.
Är fjädrarna så gamla att färgenmärkningen inte går att se är det nog lika bra att byta ändå :wrenchDet finns även färgkoder och art på dämparna som man kan kolla.
Bakdämparna har en grå tejpremsa längst ner
Framdämparna har röd förgmärkning på en klisterlapp.
Hittar man art nr på fjäderben och bakdämpare kan man identifiera numret via EPC (om det är Saabnummer) eller via Sachs hemsida där både Sachsnummer och Saabnummer finns.Då inte elastitetsmodulen inte ändras med tiden så tappar inte en fjäder fjongen.
Kan bli lite lite kortare men fjäderkonstenet är konstant.Sen kan fjädrar gå av pga ren utmatting eller rena matrialfel mm.
Inte vanligt men viss bilmärken har den sjukan.
Men men det är en helt annan sak.@fuling wrote:
Då inte elastitetsmodulen inte ändras med tiden så tappar inte en fjäder fjongen.
Kan bli lite lite kortare men fjäderkonstenet är konstant.Sen kan fjädrar gå av pga ren utmatting eller rena matrialfel mm.
Inte vanligt men viss bilmärken har den sjukan.
Men men det är en helt annan sak.Efter att ha provat flera olika kombinationer av nya & gamla fjädrar och dämpare på 9000 kan jag konstatera att nya fjädrar gör underverk på chassit. Med nya fjädrar återfår bilen de distinkta fjäderrörelserna som finns hos en ny bil och detta kommer inte av chassit blivit lite högre, det är nått annat.
Exempel
Med nya dämpare och gamla (Aero) fjädrar kändes bilen fortfarande sådär begagnat sunkig i fjädringsrörelsen, dock bättre än med gamla dämpare.
Efter montering av nya Aerofjädrar och dom nya dämparna (som hunnit gå några 1000 mil) blev det som en helt annan bil och sunket försvann. Fjäderbytet gav ingen aha-upplevelse gällande chassihöjden.
Vet inte om de gamla fjädrarna var utmattade, ihopsjunkna eller nått annat men upplevelsen att de nya fjädrarna har bättre fjong kvarstår.Kan inte förklara det på annat sätt än att jag upplever att fjädrar tappar fjongen i arbetsområdet (har upplevt det även på andra bilar) så det skulle vara intressant att veta om fler upplevt samma sak och vad det kan bero på.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
