0-100

Forum Övrigt Allmänt 0-100

Detta ämne innehåller 16 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-10-15 15:01.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14371

    perhaninge
    Deltagare

    Har läst en hel del om toppfart men vad gör era Saabar 0-100 ?
    Det är väl trots allt det som kan vara av intresse för dom legala gatåkarna
    Jag har på hörsägen hört om en kille med 1815cc 7,6 kam, 6,35 spec 2 som påstod att han gjorde 0-100 på 6,9 sekunder, kan det stämma ?
    Kanske ett matematiskt geni som Johan ( Fuling ) kan ge exempel på detta ? Eller någon annan för den delen med kanske praktiska erfarenheter.
    Om det är möjligt för någon att räkna på detta så kan det väl för skoj skull vara det ovanstånde som exempel för att sedan förändras utifrån utväxlingar respektive kammar.
    Någon som orkar i sommarvärmen ?

    Per / Haninge

    #95741

    wibbe60
    Deltagare

    Om man tänker sig 1815cc och 7,6 kam och delar det med 30° i rummet och lägger till en SP2 låda och multiplicerar med en glass som hade varit gott nu så får man… nä, jag tyar inte i värmen.

    #95742

    perhaninge
    Deltagare

    jasså, det är lika varmt här i Stockholm / Haninge, men ärligt talat så har värmen ingen betydelse, jag skulle inte klarat det iallafall
    hoppas att det är någon som kan njuta av den här otroliga värmen, personligen har jag semester så det är inte så farligt.
    Värst tycker jag att det är på nätterna, stört omöjligt att sova.

    Per / Haninge

    #95743

    Martin Sigge
    Deltagare

    Ja huvva vad det är varmt!!

    Om man vill beräkna sin bils accelerationstid 1-100 km/h vid höga sommartemperaturer kan man använda sig av följande i racingsammanhang beprövade formel:

    Man tar bilens startvikt inkl, förare och allt (exv. 900 kg för en gamla 93:a från -57), multiplicerar med allmänna luftfuktighetskonstanten (1,34 vid +28°C), och dividerar med lufttrycket i millibar/1000 (1,013 vid normalt lufttryck vid havsytan i Sverige), samt multiplicerar med den av Dr. Schnürle beräknade konstanten 0,0165. Man får då 900*1,34/1,013*0,0165=19,64 sekunder. Fullt normalt för en gammal 93:a.

    En förutsättning för att beräkningarna ska stämma är att man har optimerat batteriaxelns lutning till my/sigma 1,78, och att kompressionsförhållandet ligger mellan 7,9 och 11,2.

    På hög altitud, exv. Johannesburg i Sydafrika på 1800 möh, där normallufttrycket är endast 850 mbar kommer accelerationstiden att öka till 1013/850*19,64 = 23,41 sek.

    Där ser man vad lufttrycket gör för prestationsförmågan. Inte att undra på att vissa inte klarar hela vägen upp till toppen av Mt Everest. Bäst att inte försöka.

    Tro int allt Ni läs på detta forum.

    Håll i ER!

    /MO

    #95744

    fuling
    Deltagare

    Tumme pekfinger kan man köra med.

    m/t=P

    m=vikt i kg
    t=tid i sikunder
    P=effket i hästar

    Om vi antar bil vikt på 1000kg
    ger 1000/6,9=P –> P=145hk

    Stämmer hyfsat mitt bilas ligger i detta effektområde och gör ca 0-100 på 7,5s

    Så kommer vi till mätmetoden som användes vid provet.
    Hur är det utfört?
    Mätt tid med en moraklocka i baksätet???
    Är hastighetsmätaren i bilen använd???

    Så Per om nu din polare vågar så kan han testa sin bil på Blackrace.
    Han har 10,16 att slå på 201m

    #95745

    perhaninge
    Deltagare

    visste väl att det fanns en del med svar
    Johan:som sagt, hörsägen.
    Det blir alltid vildare när det gäller effekt och tider när det snackas, har inte en aning om hur det gick till med den ”aktuella” mätningen men enligt dina siffror så verkar det väl inte omöjligt ???
    Och det var ingen polare utan ett möte bara, man för höra mycket och det är roligt att ha lite kött på bena när siffrorna börjar bli machfart
    Tackar för svaren, ni är goa.

    Per / Haninge

    #95746

    jocke e
    Deltagare

    Johan,
    de kanske använde solur vid tidtagningen .

    #95747

    Martin
    Deltagare
    #95748

    Martin Sigge
    Deltagare

    Vid användning av solur, tänk på att kolla att det inte är ett australiskt sådant. De går nämligen baklänges, och då blir det väl en inbromsning man mäter istf en acceleration?

    MO

    #95749

    Molte
    Deltagare

    Sitter och klurar på Martin Olssons inlägg emd den långa beräkningen, men var kan jag ändar så att min bil passar in? Alltså effekten i motorn.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #95750

    gammsaaben
    Deltagare

    Tro int allt Ni läs på detta forum

    /MO

    Kanske bättre att köra med Fulings formel…

    #95751

    Molte
    Deltagare

    Har testat med den men tycker det vore. hmmm Kan vara så att jag har gått på världens skämt. Jag skäms
    Han har ju bara kraffsat ihop några siffror som blir 19,64 till slut. Bara att bita i de sura äpplet

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #95752

    lars olsson
    Deltagare

    Hmmm…

    Provade Martins tes: dock får jag inte 19.64 utan 0.01964 under förutsättning att det är 900*(1.34/1013)*0.0165
    Eftersom division och gångerision ( multiplikation för andra ) har samma prioritet (presedens) kan det bli lite olika tolkning
    Tex. 900*1.34/(1013*0.0165) = 72.15 vilket borde stämma bättre… eller ??

    Dock kan jag bara undra hur ett decimalt system kan konverteras direkt till ett tidssystem med 60 sekunde osv utan problem.

    Fast det verkar ju bra…. !!

    #95753

    Martin Sigge
    Deltagare

    Hmmm…

    Dock kan jag bara undra hur ett decimalt system kan konverteras direkt till ett tidssystem med 60 sekunde osv utan problem.

    Inga problem, resultatet uttrycks endast i sekunder, så övergången från hexadecimalt system elimineras. OM man däremot har en riktigt slö bil, eller om den t.ex. bara går på två burkar, kan det vara meningsfullt att konvertera till timmar. Pluttifisera då med 3600 (på norra halvklotet vill säga. PÅ södra blir det till att dividera istället) Är det nå’t mer ni vill att jag ska räkna ut…

    #95754

    Molte
    Deltagare

    Du kan väl räkna fram sanningshalten i din formel?

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng