1966 Saab 96 – Barn Find part II

Forum Övrigt Projekt / Min bil 1966 Saab 96 – Barn Find part II

• Detta ämne har 174 svar, 33 deltagare, och uppdaterades senast 2014-10-01 12:50 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 175 totalt)
  • Författare
    Per-Erik
    Deltagare

Ja, som Gary skrev så har jag tagit över hans 66:a,, och den står nu tillsammans med sina lite yngre syskon i mitt garage…

Per-Erik
    Deltagare

Hemfärd:

Familjefoto (hur många SAABar ser ni på bilden?):

Så, nu ska den plockas ner, rengöras och sen så får vi se…

jag har redan köpt ett trevligt litet tillbehör

soulmannen
    Deltagare

En fin familj börjar det bli 🙂
    På frågan hur många saabar så passar jag på den 🙂 låter andra testa den istället ;). Men allt är inte guld som glimmar, och ögat ser bara det ögat vill se :).

Per-Erik
    Deltagare
    emul
    Moderator

Femochenhalv ser det väl ut som? =)

Per-Erik
    Deltagare

🙂 – emul vinner tårta!

soulmannen
    Deltagare

Tårta????? Då skulle jag ju inte varit så snäll och låtit andra gissa utan skrivit svaret direkt fast jag visste det hmmmm :sad 🙂

Per-Erik
    Deltagare

min bil har chassienummer ”394752” – vad kan man utläsa av det?

phermansson
    Deltagare

Att det är en relativ sen -66a tror jag (MC -66 = 370.001-400.750). Systemet med ort, år, modell mm kom senare (-72).

Per-Erik
    Deltagare

På väg hem från jobbet idag stannade jag till vid garaget och tänkte att det var dags för lite arkeologi. Jag älskar att gräva igenom handskfack, sopkorgar, under säten mm. I gamla bilar, för att se vad man kan hitta!

Jag snubblade över bilens registreringspapper, där man kan utläsa att den fick sitt typintyg utfärdat den 18:e mars 1966 och att den tilldelades registreringsnumret N36069. Lite mer grävande och jag hittade garantibeviset från SAAB, deras 2-5års garanti. På det stod att förste ägaren, en viss El.montör Ernst Larsson tog leverans av bilen följande dag, den 19:e mars.

Tidigare har jag via Gary fått veta att bilen stått i lada sedan 1978, vilket även styrks av att skattemärket på bilen är från just det året. Bland diverse papper hittade jag ett skattekvitto från 1977, där Ernst Larsson fortfarande står som bilens ägare. Det finns även besiktningspapper från 1976 och 77, mätarställningen då anges till 13900 km…

Lite kul tycker jag 🙂

Per-Erik
    Deltagare

Här då…?

Per-Erik
    Deltagare

Den här hittade jag inte, den hade Gary hittat 🙂 – men fin är den!

Och så en liten 66:a flirt!

Per-Erik
    Deltagare

…det står volvo på glaset… :bh

vidar
    Deltagare

@Per-Erik wrote:

…det står volvo på glaset… :bh

Man får se det positiva – att bilen är från en tid då bilar inte gjordes med specialprylar som inte går att laga eller hitta begagnade utan allt gick att laga själv. Tycka vad man vill om Volvo (vi har en) så är det väl fint att även dom går att plocka användbara delar från… :duck

emul
    Moderator

Gött, kommer du hit med tårtan eller? =)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 175 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng