1966 Saab 96 – Barn Find part II

Forum Övrigt Projekt / Min bil 1966 Saab 96 – Barn Find part II

• Detta ämne har 174 svar, 33 deltagare, och uppdaterades senast 2014-10-01 12:50 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 175 totalt)
  • Författare
    Per-Erik
    Deltagare

man kan faktiskt se den gröna färgen…

Per-Erik
    Deltagare

Idag efter jobbet svängde jag inom garaget med ett nytt batter och ny bränsleslang. Tänkte att kag kan ju iallafall se om lilla rödluvan vill starta… Oj, om hon ville! Efter lite trixande med bränsle framförseln så vrålade hon igång på alla tre cylindrar. Nu hörde ju till saken att denna motor varit konserverad, mao massor av olja i den – tror ni det rök eller? I upphetsningen tog jag tyvärr inga bilder, men jag ska dit igen imorgon, så då blir det bättring 🙂 , och då ska kylaren på också….

djungeltrumman
    Deltagare

Hurra! Såg den korta filmen på Facebook och jag förstår precis vad du menar med att det rök… 😉

Johan

Per-Erik
    Deltagare

nu så puttrar hon för egen maskin 🙂

Härligt!!! Blev det även en liten tur??

Per-Erik
    Deltagare

Jodå, en lite sväng blev det, men bara typ 500 meter. Den är ju varken påställd, försäkrad eller besiktad… Och bromsarna tar rätt dåligt 😉

Dicst
    Deltagare

@Per-Erik wrote:

På vägen hem från Thulinträffen igår så svängde jag och Christer in hos en man i Rydebäck som Christer träffat dagen innan. Inne på gården stod nämligen denna skönhet:

En 93:a från 1958. Mannen har ägt den sedan 1965, och den är i ett alldeles underbart vackert bruksskick.

Ryktet gjorde gällande att han kanske hade lite saker som kunde passa mig, och mycket riktigt. En 66:a motor, konserverad och fin, samt ytterligare en 66:a motor i delar, där kolvarna ska vara i princip nya. Han har även en nyrenoverad växellåda till en 66:a inne i gömmorna, så den har också köpts, men han var tvungen att städa undan en del för att komma åt den, så den får jag hämta en annan dag. 99:an fick lite last i bagaget:

Så nu så får jag ta en dag i garaget och städa lite, och sedan i med en motor!

Ha! Den bilen har jag spanat in många gånger när jag passerat. Senast hade häcken växt så högt att det var totalt insynsskyddat. Har alltid varit nyfiken på att svänga in, men det har aldrig passat i tid.

Per-Erik
    Deltagare

så, nu är allt redo inför besiktning 🙂

Passade på med en längre provtur idag, ca 2 mil, utan större missöden, förutom att den dog när jag körde igenom en vattenpöl. och att tändningen behövde justeras lite. I början gick det inte att komma upp över 70 km/t, men efter lite pill så pinnade den på så bra. Det klapprande ljudet i motorn låter mindre och mindre – hoppas det är ett gott tecken på att den bara behövde lite åka :czy

Per-Erik
    Deltagare

…efter 34 års avställning, var det idag dags för en besiktning… Det gick rätt bra med tanke på att vad som är gjort är:

-motorbyte
    -avgassystem
    -luftat koppling
    -luftat bromsar
    -justerat handbroms
    -reparerat signalhorn
    -bytt lite glödlampor

…en 2:a på ojämn bromsfördelning fram; 0,8 höger – 1,8 vänster…

i övrigt, inget att anmärka på, inga bra att veta, plus massor av glada miner och trevliga samtal i och omkring hallen 🙂

…på väg tillbaka till garaget däremot, blev det inget roligt. Kom ungefär halvvägs, så blev hon orkeslös och dog. När jag kollade hade jag ingen gnista alls. Öppnade fördelaren och såg att klacken på brytarspetsarna var helt borta. Efter mycket strul fick jag dit nya spetsar, och hon startade igen, men gick ojämnt och trist, samt dog igen efter några hundra meter. Jag fick bogsering av en kompis, så nu står lilla röda i garaget och skäms – vad ska man tro att det är nu då?!

emul
    Moderator

Så du fick igång den sen men kom inte hem i alla fall? =)

Per-Erik
    Deltagare

exakt….. :bh

Per-Erik
    Deltagare

Nu så, allt väl med lilla 66:an – jag var lite slarvig när jag satte dit de ”nya” brytarna, och gjorde avståndet alltför stort, typ 1 mm. Det gjordes i regn och blåst, med rusningstrafik en meter bort, så jag förlåter mig själv :). Nu är det justerat med bladmått, 0,35 mm, myyyycket bättre. Jag tog även och justerade in tändningen nu, med stroboskop. Lite spännande att man måste leta upp Ö.D. på 2:an och göra ett eget märke på remskivan för detta. Fabriksmarkeringen var inte ens i närheten längre. Nåväl, nu går hon som hon ska igen, så på nästa problem – 2:an från besiktningen; ojämn bromsfördelning fram. Vänster frambroms tog lite dålig, 0,8 på deras mätare… Dags att plocka isär:

Tänkte först att det var en av cylindrarna som hängt sig, men så verkar inte vara fallet, utan det är snarare detta:

…typ, inga bromsbelägg kvar…ska nog bytas…på båda sidorna…

Lollo
    Deltagare

Trevligt tråd och roligt att se att det går med små medel att få ut de på vägen igen.
    Ungefär så gjorde jag med 95:an, dock blev allt i bromsväg nytt eller renoverat.

Hur ser axeln i fördelarn ut?
    är den rostig så sliter den ner klacken fort, men mistänker att du kollat detta redan.

Per-Erik
    Deltagare

Ja, jag tycker det är lite trevligt 🙂 Sen att det ska bli mer total renovering är en annan sak, men det är kul att få ut henne på vägen igen. Det blir lättare att motivera sig att bli färdig sen med inbillar jag mig, eftersom man då vet ungefär hur den är att köra, och att man gillar det…

Jag kollade fördelaraxeln, och jag tyckte då iallafall att den såg ok ut, slät och så. Jag hoppas på att det bara var att de andra brytarna var gamla och dåliga…

Per-Erik
    Deltagare

Hittade en firma här i Hbg som renoverar bromsbackar, så idag får jag 4st fina, nyrenoverade backar till lilla röda, sen så ombesiktning nästa vecka. Jag hittade dessutom 4 st fina dubbade 155:or på plåtfälg, så då kanske jag kan ut å köra lite is-bus i Örkelljunga i vinter!

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 175 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.