1966 Saab 96 – Barn Find part II

Forum Övrigt Projekt / Min bil 1966 Saab 96 – Barn Find part II

• Detta ämne har 174 svar, 33 deltagare, och uppdaterades senast 2014-10-01 12:50 av .
Visar 10 inlägg - 166 till 175 (av 175 totalt)
  • Författare
    Per-Erik
    Deltagare

Tack tack, ja visst är det kul när alla hänger på 😉

Nä, alla får inte plats, barnen börjar bli lite stora. Som tur var hade fotografen en bil, så två st åkte med henne…

emul
    Moderator

Verkligen snygg bild!!! =)

Per-Erik
    Deltagare

Tack Emil 😉

solveslamsug
    Deltagare

@Vidar wrote:

@Per-Erik wrote:

…det står volvo på glaset… :bh

Man får se det positiva – att bilen är från en tid då bilar inte gjordes med specialprylar som inte går att laga eller hitta begagnade utan allt gick att laga själv. Tycka vad man vill om Volvo (vi har en) så är det väl fint att även dom går att plocka användbara delar från… :duck

Det är väl inget fel på Volvo, jag har nog ägt 40-50 stycken…

solveslamsug
    Deltagare

@Per-Erik wrote:

och så var det det där med troll…. skulle göra en ”riktig” provtur till Örkelljunga var det tänkt. 2,5 mil enkel resa, inga problem, right?! Jag kom knappt halvvägs så började kopplingen slira. Ånej tänkte jag, har jag stoppat i en kass lamell/tryckplatta. Snabbt över till sidan. I övrigt känndes bilen underbar, och jag fick massor med uppskattande blickar och vinkningar. Nåväl, upp med huven, och döm om min fasa när det formligen rinner växellådsolja från slavcylinderhålet. Inte nån liten droppe då och då, utan en stadig liten porlande bäck, som samlade sig som en sjö under lådeländet innan det rann ut på backen… får m,an svära här? annars så ber jag någon vänligt sinnad moderator gå in och censurera;

(tar ett stort, frustrerat andetag)…FFFFFFAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANNNNNN! ATT MAN ALDRIG SKA FÅ VARA NÖJD MED SKITEN TVÅ DAR I STRÄCK, DET VAR DÅ MÄRKLIGT ATT DET SKA VARA SÅ JÄÄÄÄÄVLA SVÅRT ATT FÅ TILL NÅGOT SÅ SIMPELT SOM EN SKETEN USEL JÄKLA HALVRUTTEN TVÅ-FAAAAN-TAKTARE. ALLTSÅ, VAD HAR JAG GJORT FÖR ATT FÖRTJÄNA DETTA. JAG ÄR SNÄLL MOT MINA BARN, TROGEN MIN FRU, RELATIVT TROGEN MIN ARBETSGIVARE, BETALAR (MESTADELS) SKATT SOM JAG SKA. JAG GICK TILL OCH MED I SÖNDAGSSKOLA NÄR JAG VAR LITEN. ALLTSÅ, JAG BARA UNDRAR?!?!?!?

Så… nu mår jag lite bättre. Källkan, tack för dina uppmuntrande ord på vägen hem, Jimmy P och soulmannen, tack för ert underbara erbjudande om ett nytt drivpaket. Beklagar till er alla om jag lät mindre än uppskattande på telefon, men det hsar varit en lång migränfylld dag, och det enda jag såg fram emot var min lilla Joy-Ride till Örkelljunga i kväll… nåväl, ny dag i morgon, nya tag!

Får nog lov att medge att vid det laget hade jag nog sålt bilen på stående fot, hur orkar du karl, har aldrig hört om en gammal bil som retats så in i norden…

Per-Erik
    Deltagare

Efter att ha tuffat på utan andra problem ett tag nu så bestämde sig bromsarna för att helt lägga av igår. Midstankarna faller på huvudbromscylindern, som faktiskt är det enta på bromssystemet jag inte gjort något åt annat än ny vätska… Jag tror att jag har en renoveringssats liggandes i packningslådan i garaget, så ikväll bär det av mot landskrona… Ska man våga köra dit med bara fungerande handbroms? Kanske lite väl riskabelt?!?!

sabbe
    Deltagare

Jag skulle inte åka långt utan fotbroms.

Gjorde för många år sedan en mardrömsresa på 23 km med en V4.
    Bilen saknade både fot och handbroms och dessutom var kopplingen kass.
    Fick starta med 1:an ilagd, hade låst frihjul så det fanns lite motorbroms.

Det är inget jag gör om eller kan rekommendera.

Sabbe

Per-Erik
    Deltagare

Hehe, nä skippade det. Jag demonterade cyllen och tog den till garaget istället

diesel
    Deltagare

Har läst alla inlägg från början till slut, rolig läsning. Har också en -66 fast en 95a den har skuren motor och rost i golvet, har börjat rota med den men den har ju stått i snart 40år så det finns ju lite att göra. fick insperation efter ha läst om dina bravader

Per-Erik
    Deltagare

Hallå Diesel!

Trevligt att höra att mina fram- och motgångar inspirerat! 🙂

Här har inte hänt så mycket på sistone. Jag har blästrat och pulverlackat en omgång plåtfälgar, och imorgon ska jag upp till Ängelholm och få dessa monterade. Bromsarna behöver luftas också tror jag, för bromsverkan lämnar en del att önska, så det blir lite sånt också. Sen ska den tvättas och vaxas och besiktas, innan… tja?! Jag har lite funderingar på att sälja denna lilla röda. Jo, jag vet, dumt – men, jag har för många projekt och för lite tid/plats – vad tror ni?

Visar 10 inlägg - 166 till 175 (av 175 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng