1966 Saab 96 – Barn Find part II

Forum Övrigt Projekt / Min bil 1966 Saab 96 – Barn Find part II

• Detta ämne har 174 svar, 33 deltagare, och uppdaterades senast 2014-10-01 12:50 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 175 totalt)
  • Författare
    Per-Erik
    Deltagare

rotade och läste pappren, och har kommit fram till att bilen nog gått 15500 mil, snarare än 5500, eftersom svenska bilverkstäder arbetar med mil, snarare än km, iallafall förr, och det på något papper står 13900 mil, snarare än km… Det stämmer bättre överens med skicket på bilen också – nåväl, det kan kvitta, blir ändå tok-renovering… :p

Per-Erik
    Deltagare

viewtopic.php?f=19&t=668&p=2508&hilit=barn+find#p2508

…för min egen skull om inte annat 🙂

Per-Erik
    Deltagare

Min första tanke när jag och Gary började prata om 66:an var att man kanske kunde snygga till den lite och köra med den som den är. Efter att ha sett den live så la jag den tanken på is, och tänkte att det blir helrenovering. Nu har jag börjat plocka lite i bilen och kommit fram till ett mellan läge; rullande objekt. Slutmålet är fortfarande en helrenovering, med allt det innebär, men jag vill gärna kunna ha den och köra med lite fram tills dess…

Så först började jag pilla med motorn… Det gick sådär. Den sitter helt fast, fukt har kommit ner i vevhuset till den första cylindern, och där nere är det riktigt, riktigt rostigt. Jag ringde runt till diverse människor som kunde tänkas ha lite TT kunskap, och fick napp på en köpes annons. Nu så ska det snart vara en motor på väg hit. Visserligen en 65:a, men trippelförgasare ska på igen vad det lider, med hjälp av adapter…

Idag gav vi oss på nästa sak istället; kopplingen! En del av er har kanske sett Gary’s bild, där man kan se hur vätskan har blivit till ett pulver. Jag hade inga höga förhoppningar att lyckas rädda huvud- och slavcylinder eller rör/slang, men efter lite pillande, rengöring och tryckluft så funkade faktiskt alltihop! Tacka vet jag gamla kvalitetsprodukter!! Tyvärr var jag lite dålig med kameran, men jag kan fota på torsdag eller fredag, vid nästa besök…

Nästa projekt blev bromsarna. När bilen parkerades i ladan för 34 år sedan så var man duktig och drog åt handbromsen. Som tur var, för mig då, så har Gary redan fått rull på bilen, så trummorna satt ju iallafall inte fast. Alltid något. Förra veckan, vid mitt senaste besök i garaget, så dränkte jag nipplar och ställskruvar med 5-56, i förhoppningen att det skulle hjälpa – hör och häpna, det hjälpte. Samtliga luftnipplar släppte! Ur med all gammal bromsvätska, på med nytt, och med sonens hjälp, lufta bromssystemet. Efter en timmes joksande så har lilla 66:an nu 4 st fullt fungerande trumbromsar – glad e jag! Vänster handbromsvajer satt lite fast, men släppte snällt efter lite övertygande medelst slägga och plattjärn.

Sen blev det ny sidoruta bak, samt lite städning…

enor
    Deltagare

@Per-Erik wrote:

Nu så ska det snart vara en motor på väg hit. Visserligen en 65:a, men trippelförgasare ska på igen vad det lider, med hjälp av adapter…

Neeeej. Gör inte det. Om du ändå har en motor från ’65 i så kör med enkelförgasaren; det är betydligt lättare att få den att gå bra, och den går väsentligt billigare. De få hästarnas skillnad märker du ändå inte om du inte har ett övermänskligt utvecklat sinne för små små variationer i g-krafter. 🙂

/Magnus

Per-Erik
    Deltagare

hmm… ok? Jag har hört tvärtom att det är lättare att få den att gå bra med trippel?! Nåväl, jag är total novis när det gäller tvåtakt, om man inte räknar mina två mopeder som jag hade för sisådär 30 år sedan…

ingemargavle
    Deltagare

Kul att du är igång, hoppas du får snurr på den snart.

Per-Erik
    Deltagare

andersson__
    Deltagare

Lite vågat att lita på original packningarna i huvudcylindrar och hjulcylindrar när dom har så många år på nacken…

Per-Erik
    Deltagare

huvudsaken nu var att få loss allt… har för mig att jag skrev helrenovering nånstans i tråden…

ingemargavle
    Deltagare

@Per-Erik wrote:

huvudsaken nu var att få loss allt… har för mig att jag skrev helrenovering nånstans i tråden…

Ett steg framåt är ALLTID en framgång och till slut är framgången ute på vägarna och förgyller utsikten för oss övriga trafikanter.

Per-Erik
    Deltagare

Jo tack, det är ju tanken iallafall. Nya motorn ska komma ner hit nästa helg är det tänkt, och efter semesterturen till danmark och tyskland så ska den i, och igång hoppas jag… Har pratat med XP-Niklas, och det ska komma byggritning på främre avstämt rör, som jag tänkte bygga, och lite 2″ rör och så på det…

Hur mycket den kommer att förgylla vägarna vet jag inte, i dagsläget är den rätt ”bösig”, men med tiden så ska det bli vackert! Men, det blir mycket jobb innan dess…

Per-Erik
    Deltagare

På vägen hem från Thulinträffen igår så svängde jag och Christer in hos en man i Rydebäck som Christer träffat dagen innan. Inne på gården stod nämligen denna skönhet:

En 93:a från 1958. Mannen har ägt den sedan 1965, och den är i ett alldeles underbart vackert bruksskick.

Ryktet gjorde gällande att han kanske hade lite saker som kunde passa mig, och mycket riktigt. En 66:a motor, konserverad och fin, samt ytterligare en 66:a motor i delar, där kolvarna ska vara i princip nya. Han har även en nyrenoverad växellåda till en 66:a inne i gömmorna, så den har också köpts, men han var tvungen att städa undan en del för att komma åt den, så den får jag hämta en annan dag. 99:an fick lite last i bagaget:

Så nu så får jag ta en dag i garaget och städa lite, och sedan i med en motor!

Per-Erik
    Deltagare

Idag har jag semester, och galen som man är, så klev jag upp kl 05:00, lagade frukost, och drog till garaget med en av sönerna i släptåg. Dagens projekt; få i den ”nya” motorn i 66:an. Först en rejäl städning, medelst avfettning och högtryck:
    Före

Efter

Sen samma behandling av den nya motorn:
    Före

Efter

Sedan, i med den…
    Lamell och tryckplatta på
    Sikta…
    5 minuter senare… Grymt smidigt, när man är van V4:an…

Det var lite annat som skulle fixas med idag…
    ny värmekran, det undre röret är av på den gamla.

Provmontering av takräcke och lastning av den ”nya” resväskan…

Kan det bli mer rätt på en gammal SAAB?!?!

gmc
    Deltagare

Per-Erik: Am glad you took over the car, couldn’t have gone to a better home. It is impressive how much you have done already, really looking forward to seeing the car back out on the road again. Good luck!

Per-Erik
    Deltagare

min ”efter” bild syns inte… här är en igen:

Gary – tnx, we’re enjoying working on it – give me a few more weeks and it’ll be on the road, and then I’ll start making it pretty again 😉

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 175 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng