1966 Saab 96 – Barn Find part II

Forum Övrigt Projekt / Min bil 1966 Saab 96 – Barn Find part II

• Detta ämne har 174 svar, 33 deltagare, och uppdaterades senast 2014-10-01 12:50 av .
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 175 totalt)
  • Författare
    emul
    Moderator

Kul! Gör inte som när du körde med den oranga bara.. 😉

Per-Erik
    Deltagare

Nä då, men å andra sidan så blev det coola bilder 🙂

Nu så har jag fått bilen genom besiktningen, men…. På väg hem gjorde den samma sak som förra gången, blev orkeslös och dog och fick bogseras tillbaka till garaget. Sketans skitbil…

Per-Erik
    Deltagare

Ok, så jag behöver lite hjälp eller tips eller nåt:

Härom veckan besiktade jag bilen, och på väg hem dog den. Jag har skrivit om det tidigare. Igår betedde den sig på ett liknande sätt, men inte exakt. Istället för att bara dö, så blev den först orkeslös, så jag fick växla ner för att hålla den vid liv, men till slut gick inte det längre. Jag blev bogserad till verkstan och lämnade bilen där… Jag var lite lätt irriterad… Ikväll åkte jag dit och tänkte att det säkert var nåt med brytarna igen, men när jag kollade dessa hade jag fortfarande rätt gap, 0,35mm, och gnista. Jag skruvade tillbaks fördelarlock och generator, på med batteriet och vred på nyckeln… Den startade… Utan att jag ändrat på något sen igår… Något förslag på vad som kan vara fel? Jag funderade på att åka till Trollhättan till helgen, men det vågar jag ju inte nu!

Hjääääääälp :bh

mjturbo
    Deltagare

Hej,
    trevlig bil!

Jag tycker det verkar som du har skräp i bränsle-ledning eller filter i tanken.
    Det sugs in skräp när den går och det åker ut när du stannar motorn.

Mvh Mattias

2t-larsson
    Deltagare

Hej!

Håller med MJTURBO, Det kanske är nått skit i tanken som lägger sig för bränsleröret??? Eller så kanske bränslepumpen är dålig?? fick byta den på min.

/Rickard

Per-Erik
    Deltagare

ok, jag får ta och titta på det. Känns trist att behöva montera ur tanken… 🙁

Lollo
    Deltagare

Så gjorde rallybilen med, visade sig vara en tusenfoting i tanken som täppte till flödet i ledningen. :bh

Per-Erik
    Deltagare

Detta kanske har med problemet att göra…

Per-Erik
    Deltagare

Kollade i tanken, ser rent ut tycker jag – lös ner med lampa och tandläkarspegel. Jag tog även tryckluft och blåste framifrån och bak, och där var inget motstånd direkt, utan man kunde höra att det bubblade till i tanken…

Sen då, så tog jag av toppen på pumpen och kollade – väldigt skitigt och lite rostigt där… Gjorde rent. Hur är det, drivs pumpen av tryckimpulser bara?

ingvar k
    Deltagare

Ja, tryckimpulser. De här pumparna kan krångla ibland. Nytt membran finns att köpa hos Erik Randa, de gamla brukar bli som pansarplåt ungefär, nya ventiler finns troligen inte att köpa.
    Tankarmaturen ser ju otroligt fin ut, är det efter rengöring?

Per-Erik
    Deltagare

Tankarmaturen såg sådan ut när jag plockade ur den, har inte ens torkat av den… Tanken, det jag kan se i hålet och som sagt med spegel, ser jättefin ut invändite, så väl som utvändigt – ingen rost, och vad jag kunde se, inget skräp som blaskade omkring…

Per-Erik
    Deltagare

så, just nu får 66:an göra tjänst som bruksbil i några veckor, det ska bli intressant att se hur det går. För att par veckor sedan smällde jag nämligen ett vildsvin med Talladegan, så nu står hon på verkstad för reparation. Det började ju närma sig slutet på säsongen för den ändå, men jag hade tänkt klämma ur någon vecka till innan vinterparkeringen.. Det blev inte så farligt mycket synligt, men ändå inget kul. Eftersom jag och CCH Christer håller på att bygga om bakdämparna mm. på hans bruks-95:a så hade jag sedan innan lovat honom att han kunde köra våran 99:a några veckor, och så föll brukslotten på den röde. Efter att ha haft en del strul med den var jag inte så lite nervös inför hemresan från garaget, men allt gick väl. Det verkar som att den grundliga rengöringen av bränsleledningen, pumpen och förgasarna gjort susen. Det var en riktig fröjd att puttra hemöver i den. Jag var tvungen att stanna för att tanka på vägen och hann till och med få till ett trevlig samtal med en annan SAAB äare. Han körde förbi och var tvungen att stanna till och prata lite när han såg oss där, berättade att han haft ett par 96:or, en 95:a ett antal 99:or och 900:or och nu körde han en 9-3:a – mycket trevligt!

vi tog en bild med min brors kamera på väg hem, men jag har inte fått den ännu, så fort den kommer hit lägger jag ut 😉

Per-Erik
    Deltagare

Per-Erik
    Deltagare

Idag skulle jag upp till garaget för att fixa lite smått och gott, som klocka, instrumentbelysning och så. Jag köpte en klocka av av Emul för ett par veckor sedan och installerade den idag – funkar perfekt! Fick även igång all instrumentbelysning, och lyckades få bort det rasslande ljudet från handskfacket. I allt, en lyckad dag i garaget.

Sen så bar det av mot Kvidinge för att hämta upp yngste sonen som sovit över hos kusinerna. Halvvägs började det låta illa framifrån, och när jag frikopplade kunde man höra ett distinkt rasslande från växellådan. Stannade till vid sidan av vägen, ringde far för bogsering ca 10km till Kvidinge.

När vi rullade in sista metrarna på uppfarten nöp lådan till, och det blev tvärstopp… Nu ger jag upp, nu ska bilen rivas ner i atomer och helrenoveras från grunden. Inge mer bruksåka tvåtakt för mig… 🙁 jag är klart tvåtakts biten efter detta, men det blir nog roligare med en bil som känns mer pålitlig…

Lollo
    Deltagare

Han biter tillbaka varje gång tydligen. :bh
    Sån otur har jag aldrig haft med nga av mina.
    Gått troll i den tydligen.
    Lycka till med renoverningen.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 175 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng