1985 Saab 900 Turbo 16 Hoppa & Jävlas
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 1985 Saab 900 Turbo 16 Hoppa & Jävlas
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 1985 Saab 900 Turbo 16 Hoppa & Jävlas
- Detta ämne har 18 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2012-04-25 20:30 av wallero.
-
FörfattareInlägg
-
februari 18, 2012 at 17:44 #25727
Tjäna
Jag är den glada ägaren av en Heuschmid Trimmad 900 T16 från 85. Den gik bra när jag köpte den av Stefan Nära vimmerby, men nu har den börjat at gå lite konstigt! Det som händar när jag åkar med bilen är att just som turbon skal börja lada börja bilen at närmest hoppa, bara när den är i växel och skal dra! Det kan närmest höras i avgasröret att den hostar oxå, som bensinen skulle vära dålig, fast den är ny (95 blyfri). Har bytat Tändstift, rotor och fördelarlock, och prövade idag att kopla ut APC systemet, utan det har hjälpt! Har dock inte bytat tändkablar, men kan det vara dom? Kan det vära skit i spridarne?Någon som har provat liknande?
Tack på förhand!
MVH Anders
Fast inte bör den gå så dåligt på BF98? Handlar det inte mer om att maxladdet inte riktigt vill infinna sig så bilen styr ner pga knack?
Tror mer på Tändkablar, skit i fördelar-lock, tändstiften. Börja där! Kika för all del så att fördelaren inte rört sig så tändningen är ändrat. Jag fick liknande fenomen en gång i min röda när jag bytte tändkablar….
februari 19, 2012 at 07:28 #189482Tror oxå jag skall forsöka med tändkablar. Fördelarlocket sitter i alla fall rätt.
MVH Anders
@Turbocab wrote:
Fast inte bör den gå så dåligt på BF98? Handlar det inte mer om att maxladdet inte riktigt vill infinna sig så bilen styr ner pga knack?
jovisst, men det är ju en poäng att tänka på när bilen går som den ska 🙂 vill man ha alla hästar ska man inte tanka 95
februari 19, 2012 at 18:38 #188975Jovisst. Det bästa är att tanka 98!
Något annat är:
Var ute att åka min annan 900 T16 1984 idag, Fy fan, när man gasar en sån bil gennom en tunnel med öppet fönstar blir man helt salig! Andra som kan holla med?@Turbo Anders wrote:
Jovisst. Det bästa är att tanka 98!
Något annat är:
Var ute att åka min annan 900 T16 1984 idag, Fy fan, när man gasar en sån bil gennom en tunnel med öppet fönstar blir man helt salig! Andra som kan holla med?Iam with you! Finns en del bra ställen i Göteborg 🙂
februari 19, 2012 at 20:43 #189510Lite snabb info om mig:
Är 19 år, är dansk men bor och jobbar i Hallsberg, på Östansjö bilskrot
Har följande bilar:
Saab 99 GL 1980
Saab 900 T8 Lyx 5d 1984
Saab 900 T16 4d 1984 Tysk import står i Danmark, skal reggas i Sverige inom snart
Saab 900 T16 5d 1984 Min bil som jag åkar med Enthusiasme i helgarne
Saab 900 T16 5d 1985 Heuschmid’en
Saab 900 T8 2d 1986 Schweizzer import, står i danmark men skal åka den hit til reservdelar!
Saab 900 T8 Special 1989Sen:
Saab 9000 Aero (Manuel) 1995, skal fixas til sommaren!
Saab 9000 2.3 Turbo 1996
Saab 9000 2.3t A50 Silver 1997
o Vardagsbilen Saab 9000 2.3t A50 Midnightblue 1997Lite bilder här:
http://www.flickr.com/photos/66889161@N08/Många bilar at holla koll på, det bästa våre att dom åkte dagligen, men vem vil ha gamla bilar att åka i her i Socialdemokratiske Sverige?
februari 19, 2012 at 21:33 #189514Något annat vore:
Dom tändstiften jag köpte, köpte jag på biltema. Kan det väre för at det är biltemas Brisk tändstift jag köpte som är dålige. Måste det vära NGK?april 18, 2012 at 11:44 #190274Har precis samma problem.
Blivigt värre & värre nu också.
Riktigt jobbigt och rent av obehagligt när man vill köra om att den helt plötsligt börjar att hoppa hårdare & hårdare samt tappa effekt.
Fick också tips att kolla tändstift & framförallt tändkablar.
Dock så är tändkablar såpass dyra så det känns sådär kul att köpa nya bara för att prova.. :/Vart köper man bra tändkablar & stift till bäst pris för övrigt (Speedparts)?
Har 900 T16 APC.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.