7,2 kam

Forum / Övrigt / SSR / 7,2 kam

Forum / Övrigt / SSR / 7,2 kam

  • Författare
    Inlägg
    • november 5, 2006 at 17:33 #15060

      Hej!
      Hur mycket effekt ger en 7,2 kam på en orginal motor? Jag har knalleracing rör om det spelar någon roll på vad jag får ut av kamen.

      MVH

      '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
      - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
      - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
      - 90 T16 -87 när jag ska överraska

        november 6, 2006 at 09:13 #99710

        Jag skulle tro att XP-Niklas kan svara dig. Han har gjort ett antal simuleringar på V4.
        “Tyvärr” är han nog för tillfället 100% upptagen med Mexicoäventyret.

        /Anders

          november 6, 2006 at 20:12 #99711

          80 Hk-satsen höjde effekten från 65 till 80Hk och bestod i en Solex 32/32 (i Sonetten var det en Weber 32/36DFV), ett sportavgassystem och en 7.2-kam. Avgassystemet gav 5-6 Hk. Solexen gav 3 hästar på 77B-modellen. Kvar är ca 6-7 hästar till kammen. Så mycket exaktare siffror går nog inte att få. Märk väl att hur mycket effekt man får ur en kamaxel kan variera. Det beror mycket på dess omgivning i motorn.

          En kompis hade en Amazon i slutet på 70-talet som han planterade ett 2″-system från Comfort Racing på. Sedan plockade han i en, vad jag vill minnas, K-kam och därefter var det färdigt. Kammen var ganska vass och det brölade med i luftrenaren när han försökte gasa. Bilen var okörbar och kammen gav nog minuseffekt. Men ett schysst topplock och vettiga förgasare hade han säkert kunnat få ut en 130-140 hästar kanske. Nu blev han nästan frånkörd av grannens Zlödapp med 9 1/2:a.

            november 6, 2006 at 20:58 #99712

            Som jag har förstått det gav Solex 32/32 med dubbelportsinsuget 5-6 hästar, man får räkna in att effekten först sänktes med 3 hästar från -75B pga avgasreningen.

            Förresten Molte, har du original utblås på topparna eller har du filat något?

              november 7, 2006 at 17:37 #99713

              Det är orginal på topparna. Det är bara ett knalleracing system som sitter på den. Men en 80hk låter inte fel. Hur klarar kopplingen och växellådan effektökningen. Det är ju en effektökning på 20% när man räknar på det. Men grejerna borde väl hålla bra ändån?

              Men en vassare kam än 7,2 är troligtvis inte till någon nytta på min motor?
              Vad hade man fått ut med en 7,6 kam?

              MVH

              '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
              - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
              - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
              - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                november 7, 2006 at 20:13 #99714

                Jag är ingen man egentligen ska fråga om trimning, så dubbelkolla mina svar eller invänta panelens instämmande.

                Jag frågade om topparna pga att du inte kommer få full effekt av avgassystemet så länge du har kvar strypningen i utblåset på topparna. Portning är en hel vetenskap, men att bara ta upp själva utblåset kanske man kan göra själv…?

                Lådan håller. Tror kopplingen pallar 80 hk, men kan bli på gränsen. Men du kan få problem med besiktningen om du börjar trimma, du har krav på avgasrening på din bil.

                  november 8, 2006 at 19:29 #99715

                  Ja just det, motståndsrörelsen har ju en del att säga till om. Hur högt kan man trimma en -79.a innan man får problem med avgaserna? Just nu har jag 2,5 i CO.

                  MVH

                  '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                  - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                  - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                  - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                    november 8, 2006 at 20:52 #99716

                    Finns inga gränser på hur högt man kan trimma… Det vet du vid det här laget

                    Saab 93B -59 (Blå)
                    Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                    Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                      november 9, 2006 at 19:22 #99717

                      Om jag inte minns fel så användes std koppling även till 90Hk satsen.

                        november 9, 2006 at 19:50 #99718

                        Okej, då ska det inte vara någon fara med kopplingen.
                        Vad bör en begagnad 7,2 eller 7,6 kam kosta komplett med lyftare o allt?

                        MVH

                        '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                        - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                        - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                        - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                          november 9, 2006 at 20:04 #99719

                          en tusenlapp ca

                            november 9, 2006 at 21:39 #99720

                            Nu är jag lite alärgisk mot std kopplingen, även den med starka fjädar.
                            Jaja många har åkt i skogen med dessa och det har hållt.
                            Men en std koppling kan lika gärna slira i en std bil och gå sänder. Allså lika tillförlitligt som en PC

                              november 10, 2006 at 11:10 #99721

                              Man bör alltså satsa på en ny koppling. Finns det några bra allternativ till rimliga pengar?

                              MVH

                              '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                              - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                              - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                              - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                                november 10, 2006 at 12:11 #99722

                                Här är en på tradera, med passande svänghjul:
                                http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=35174130

                                Saab Classic Racing (XP) har en tryckplatta för 750:-. Den har ett annat bultmönster än standardtryckplattan så svänghjulet måste bearbetas något, eller så köper låter du XP-niklas fixa svänhjulet åt dig också för 1550:-
                                http://www.classicsaabracing.com/transmission.htm

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.