7,2 kam

Forum Övrigt SSR 7,2 kam

Detta ämne innehåller 13 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-11-10 12:11.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15060

    Molte
    Deltagare

    Hej!
    Hur mycket effekt ger en 7,2 kam på en orginal motor? Jag har knalleracing rör om det spelar någon roll på vad jag får ut av kamen.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #99710

    anders jensen
    Deltagare

    Jag skulle tro att XP-Niklas kan svara dig. Han har gjort ett antal simuleringar på V4.
    ”Tyvärr” är han nog för tillfället 100% upptagen med Mexicoäventyret.

    /Anders

    #99711

    mats jonsson
    Deltagare

    80 Hk-satsen höjde effekten från 65 till 80Hk och bestod i en Solex 32/32 (i Sonetten var det en Weber 32/36DFV), ett sportavgassystem och en 7.2-kam. Avgassystemet gav 5-6 Hk. Solexen gav 3 hästar på 77B-modellen. Kvar är ca 6-7 hästar till kammen. Så mycket exaktare siffror går nog inte att få. Märk väl att hur mycket effekt man får ur en kamaxel kan variera. Det beror mycket på dess omgivning i motorn.

    En kompis hade en Amazon i slutet på 70-talet som han planterade ett 2″-system från Comfort Racing på. Sedan plockade han i en, vad jag vill minnas, K-kam och därefter var det färdigt. Kammen var ganska vass och det brölade med i luftrenaren när han försökte gasa. Bilen var okörbar och kammen gav nog minuseffekt. Men ett schysst topplock och vettiga förgasare hade han säkert kunnat få ut en 130-140 hästar kanske. Nu blev han nästan frånkörd av grannens Zlödapp med 9 1/2:a.

    #99712

    gammsaaben
    Deltagare

    Som jag har förstått det gav Solex 32/32 med dubbelportsinsuget 5-6 hästar, man får räkna in att effekten först sänktes med 3 hästar från -75B pga avgasreningen.

    Förresten Molte, har du original utblås på topparna eller har du filat något?

    #99713

    Molte
    Deltagare

    Det är orginal på topparna. Det är bara ett knalleracing system som sitter på den. Men en 80hk låter inte fel. Hur klarar kopplingen och växellådan effektökningen. Det är ju en effektökning på 20% när man räknar på det. Men grejerna borde väl hålla bra ändån?

    Men en vassare kam än 7,2 är troligtvis inte till någon nytta på min motor?
    Vad hade man fått ut med en 7,6 kam?

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #99714

    gammsaaben
    Deltagare

    Jag är ingen man egentligen ska fråga om trimning, så dubbelkolla mina svar eller invänta panelens instämmande.

    Jag frågade om topparna pga att du inte kommer få full effekt av avgassystemet så länge du har kvar strypningen i utblåset på topparna. Portning är en hel vetenskap, men att bara ta upp själva utblåset kanske man kan göra själv…?

    Lådan håller. Tror kopplingen pallar 80 hk, men kan bli på gränsen. Men du kan få problem med besiktningen om du börjar trimma, du har krav på avgasrening på din bil.

    #99715

    Molte
    Deltagare

    Ja just det, motståndsrörelsen har ju en del att säga till om. Hur högt kan man trimma en -79.a innan man får problem med avgaserna? Just nu har jag 2,5 i CO.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #99716

    Lustgasen
    Moderator

    Finns inga gränser på hur högt man kan trimma… Det vet du vid det här laget

    #99717

    mats jonsson
    Deltagare

    Om jag inte minns fel så användes std koppling även till 90Hk satsen.

    #99718

    Molte
    Deltagare

    Okej, då ska det inte vara någon fara med kopplingen.
    Vad bör en begagnad 7,2 eller 7,6 kam kosta komplett med lyftare o allt?

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #99719

    en tusenlapp ca

    #99720

    fuling
    Deltagare

    Nu är jag lite alärgisk mot std kopplingen, även den med starka fjädar.
    Jaja många har åkt i skogen med dessa och det har hållt.
    Men en std koppling kan lika gärna slira i en std bil och gå sänder. Allså lika tillförlitligt som en PC

    #99721

    Molte
    Deltagare

    Man bör alltså satsa på en ny koppling. Finns det några bra allternativ till rimliga pengar?

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #99722

    gammsaaben
    Deltagare

    Här är en på tradera, med passande svänghjul:
    http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=35174130

    Saab Classic Racing (XP) har en tryckplatta för 750:-. Den har ett annat bultmönster än standardtryckplattan så svänghjulet måste bearbetas något, eller så köper låter du XP-niklas fixa svänhjulet åt dig också för 1550:-
    http://www.classicsaabracing.com/transmission.htm

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng