750 skrotmotor – GT, standard eller frankenstein?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT 750 skrotmotor – GT, standard eller frankenstein?

Detta ämne innehåller 10 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-03-13 19:15.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Profilbild på John Ahlberg
    John Ahlberg
    Deltagare

Nyss rev jag isär en skrotmotor jag köpte av en loppisgubbe för 400 kr. Rostigt svänghjul, gick inte att vrida runt så det var en chansning och ett sätt att utöka reservdelsförrådet. Motorn är nu isärskruvad så långt det går utifrån det tråkiga faktum att de helt nya kolvarna sitter stenhårt i rostiga cylindrar med blanka fina avgasportar helt utan sot. Motorn har alltså satts ihop efter någon grad av renovering men aldrig startats, sedan har den fått stå och rosta… 🙁

Jag har två motorer från 1965:or att jämföra med och är nu väldigt nyfiken på vad rostklumpen egentligen är för något. Svänghjulet har tjocka kanter, alltså betydligt tyngre än hur de såg ut 1965. Enkelförgasare av samma typ som 1965 men spjällaxen kopplas till gaslänkaget under flottörhuset i stället för på andra sidan. Cylinderdiametern är 66mm, vilket bör betyda 750cc. Topplocket har bara åtta bultar och stämmer i övrigt med VHB:s beskrivning av 750 GT. Vevaxeln är den typiska 750 GT med ”fyllda” vevskivor/motvikter, eller hade alla äldre 750 denna typ av vevskivor och topplock?

Jag har inte mätt avgasportarna för att se om motorn är trimmad men eftersom den har enkelförgasare är det knappast någon extrem maskin jag fått tag på. Alternativt kan det kanske vara ett hejdlöst hopkok à la Frankenstein. Hade GT-motorerna verkligen ett så tungt svänghjul? Motorn var slarvigt hopmonterad med flera saknade brickor i både vevhus och topplock. Svänghjulet satt relativt löst men låsbrickan var ändå knackad på plats och till råga på har man använt en vanlig grovgängad M8 till en av svänghjulets skruvhål! Som om inte det skulle räcka saknades de två vevhusbultarna innanför svänghjulet. Någon hade förmodligen bråttom eller var kanske mer intresserad av att få betalt av en kund än att motorn skulle hålla någon längre tid… Huga!

Cylinderloppen är så pass rostiga att det nog inte går att rädda blocket som 750cc, men en 850 borde det finnas goda marginaler för. Synd på så fina nya kolvar! Lika trist är det ju i fall vevaxeln hade nya lager… Axeln som sådan borde väl ändå ha ett värde som material till renovering?

Så, vad är det för skrot jag köpt och har jag lagt 400 kronor på nitlotter eller kan det vara något värdefullt/roligt trots rosten?

John Ahlberg
    Deltagare

Varför vänta på de kunnigas svar när man själv kan läsa, mäta och jämföra? 🙂
    Topplocket på rostmotorn heter 713004 och är tajtare kring tändstiften så det pekar väl starkt på 750 GT?
    Blocket är märkt 713005 och 171060 (eller så är första ettan i andra numret ett M), vilket varken stämmer med 93 standard eller 93/96 GT på Saabklubbens infosida ”Motorer & växellådor”. Numret är dock närmare GT-toppens än 93 standardblockets 77703.

Genom att slarva med ett skjutmått genom loppet mot en fingertopp i avgasporten konstaterade jag att ”rostmotorns” avgasport öppnar ca 2mm tidigare än hos jämförelseblocket från 1965. Spolkanalerna tycks ha samma höjd på båda blocken och jag ser inga spår av att rostmotorns kanaler skulle vara filade/avrundade för bättre flöde.

Toppen och veven stämmer med vad jag läst om 750 GT och avgasportarna är lite högre, men svänghjulet är tjockt och tungt och så ser förgasaren ut nästan precis som den vanliga enkelförgasaren som hör till referensmotorn från -65.

Så, är det en äkta GT-motor jag fått tag på och bör jag leta upp idioten som slarvskruvat och sedan låtit den rosta sönder för att slå henom med något hårt i huvudet?

Profilbild på roger96
    roger96
    Deltagare

Topplocket med nr 713004 är GT750, anslutningen till vattenslangen ska vara skruvad. Är gjuten på standardtopparna.
    Blocket nr 713005 hittar jag inte i mina kataloger. Kanske ett äldre nr på ett GT-block??, 171060 låter som ett datum.

Profilbild på Morten S.
    Morten S.
    Moderator

Nå er ikke jeg noe bevandret i kunnskap om 750 GT motorer, men dersom kolvene er lik som på standard 750 – så er det ikke noe problem å kjøpt overdim 750 kolver. Eller er det så mye rust at sylindrene ikke kan borres opp?

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

Profilbild på sabbe
    sabbe
    Deltagare

GT-vevar renoveringsobjekt brukar hamna på ca 4000 kr på Tradera. Det finns lite pengar om du vill sälja.
    Några renoverade GT-vevar har kostat ca 11000 kr på samma ställe.

Trodde dina andra TT-motorer var till kortnos med vattenpumpen i bak på generatorn?

Sabbe

John Ahlberg
    Deltagare

Det blev galet på Facebook igår, det är tydligen där många av saabentusiasterna håller hus. (saabla svikare kanske man kan säga) Mystikmotorn blev till sist kartlagd som en förmodad skolmotor någon slarvat ihop illa och sedan kört en mycket kort tid i en bil, förmodligen med dåligt resultat. Efter detta har den blivit illa bortglömd i dålig miljö och rostat en hel del.

Rostens gyllenbruna kan dock vara guld, för efter att det konstaterades vara en äkta GT 750 från 1960 eploderade min mailbox och min mobiltelefon! Folk började bjuda och motorn gick iväg för mer än det dubbla av vad Sabbe skrev ovan, fast det är svårt att säga exakt pris eftersom det i dealen ingick sådant vars värde är svårt att mäta i pengar.

Nu har jag i alla fall kvar en förmodligen riktigt bra långnos 65-motor som bör funka fint i bilen till våren, samt en reservmotor av samma modell men med en vevaxel som sannolikt inte har långt kvar till bittra slutet.

Profilbild på Dicst
    Dicst
    Deltagare

Grattis! Då har du bytt rostklumpen mot fina pengar i plånboken som du kan renovera en vev med istället.

John Ahlberg
    Deltagare

Det är en av möjligheterna jag ser nu. Först ska jag se hur det känns att åka TT över huvud taget, och inte minst stilla min nyfikenhet på hur snålt jag kan lyckas köra. Vill jag sedan tillbaka till att njuta av hästkrafter kan jag låta renovera den sämre veven och fila blocket, eller så åker V4:n tillbaka i Spökplumpen igen, men i så fall försöker jag koka ihop trimtoppar och B-kammen med en 1700 bottendel för ännu mer ös.

Skulle en hyfsad 95:a utan större behiv av rostlagningat dyka upp är jag nog svag för det som alternativ. ☺

Profilbild på Dicst
    Dicst
    Deltagare

John, med risk för att jag inte begriper mig på dig 😉 men det finns ju en färdig jättefin 95 V4 på blocket just nu som du kan köpa för i princip de pengarna du fick för motorn. => Ta en genväg och spar ditt flit och engagemang till annat roligt.
    Du visste ju inte att du hade den guldklimpen liggandes och nu har du fått nästan de pengarna som du kan förverkliga 95:a drömmen med utan att behöva krångla med en enda skruv, bara vrida på startnyckeln! Lottovinst!
    /D

John Ahlberg
    Deltagare

Tack för tipset! I skrivande stund ser jag tre 95:or på Blocket. -Den ”nyckelfärdiga” är på tok för fin och dyr för mig som gillar en viss grad av ansvarsbefriande skrutt. Det finns också ett galet busbygge som kanske borde vara i min stil, men krångla med SFRO och bygga färdigt någon annans idéer är inte heller det min stil. Jag går tjurskalligt min egen väg, även om det innebär att uppfinna hjulet på nytt, och till råga på allt göra det fyrkantigt bara av nyfikenhet. 😀 Den tredje 95:an kan däremot vara precis min typ av projekt, men ”nyckelfärdig” lär den knappast vara.
    Äh, får se var det landar… Först ut bland projekten blir att göra TT av min Spökplump. (efter att sonens VW-bubbla satts i ordning)

• Det här svaret redigerades 1 vecka, 1 dag sedan av .
    Profilbild på tilda
    tilda
    Deltagare

Topplocket till GT750 har nummer 713004 enl. boken. Blockets nummer hittar jag inte. Enligt boken skall det heta 713318. Uppgifterna har jag hämtat från Saabs original- och reserdelsbok som fanns på alla verkstäder och Saab-butiker tidigare.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.