8,3 och 8.3 S
- Detta ämne har 20 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2009-03-18 08:28 av anders jensen.
-
FörfattareInlägg
-
Är det någon som studerat Eriks kamaxelfoto som finns i Blocketannonsen?
Fotot har faktiskt rätt bra upplösning, om man tittar riktigt noga så ser det ut som
3:ans insugningsnock inte är riktigt frisk.
Fotot ät taget med 3:ans insugsnock och 2:ans avgasnock uppåt i bilden. Nockvinkeln
mellan dessa nockar är inte stor.
På bilden är insugningsnocken klart lägre och ser platt ut på toppen fastän den skall vara högre. Det syns att det är en höglyftande kamaxel då ämnet är nedslipat vid sidan om nockarna.
Kamaxeln är troligtvis kass!!Jag har själv flera kamaxlar som har liknande fel. Det räcker med 1/10 mm slitage på en nock för att få dålig gång på motorn. Har fått en 7.2 kam som inte gick 30mil innan en nock nöttes ner 0.15mm troligen beroende på gamla dåliga lyftare.
Skall man bygga en seriös motor sätter man aldrig i en beg. kamaxel.Sabbe
Hej Sabbe
Tack för att du bryr dig, men så länge det finns någon nock som är OK at mäta upp så kommer det att fungera bra som underlag för att CAM slipa nya kammar 😉
Är du XP-användare så kommer du att få info om detta framöver.
Den första 7.6 kamaxeln är redan klar och ser toppen ut. Skall bla ta med mig den till Vinter SAAB Träffen nästa söndag och prata lite om kamaxeloptimering av V4-motorn.
MVH Niklas
januari 28, 2009 at 15:18 #134462Hej XP
Jag har en 8,3S och en “D2 special, lyfter 8.1” liggande. De kommer inte att stoppas i någon motor på det närmaste året. Sparas för framtida banprojekt med 97-74.
Jag kan skicka över dem så kan du mäta upp dem och så får jag ju en koll gratis 🙂
Det finns dock en hållhake jag vill ha min TT delar till 97-67 levererade, skicka dem så har du axlarna veckan efter.
Hälsningar
Hej Jonas
Var är mina kammar att mäta? 😉
Nå väl. Skämt åsido. Jag köpte ju enligt ovan Uppsälls 8.3S kam och den är nu upmätt och mätdata grad för grad behandlat i 4stHEAD se http://www.profblairandassociates.com
Således så kan jag nu leverera både SAAB´s 7.2, 7.6 samt 8.3S kamaxlarna.
Jag kommer ej ihåg vad SSK tog för de kamaxlar som Hedlund slipade innan han pensionerades någon som vet? ENEM tar ju 2000+moms nu!Jag har även möjlighet att få kamaxlarna fosfaterade eller nitrokarburerade.
Någon som har synpunkter på vad som skulle vara att föredra?
Apropå 8.3S så hörde jag att den baserade sig på en Volvo profil och togs fram av Brage Sundström samt Bengt-Erik Ström. Därav markeringen 8.3 S.
Får väl fråga Bengt-Erik om detta vid tillfälle.///Niklas
mars 17, 2009 at 19:56 #137420xpniklas wrote:Apropå 8.3S så hörde jag att den baserade sig på en Volvo profil och togs fram av Brage Sundström samt Bengt-Erik Ström. Därav markeringen 8.3 S.
Får väl fråga Bengt-Erik om detta vid tillfälle.///Niklas
Jo jag hörde också de ryktena då det så att säga begav sig men sant eller ej vet jag inte. Ryktesspridningen gick ju betydligt långsammare på den tiden datorer och Internet inte fanns i var människas boning.
/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
Facebookmars 18, 2009 at 08:28 #137450Det är inget rykte. Jag kollade med Ström vad jag hade i den rallymotor jag körde med i slutet -70 talet.
Motorn köpte jag av Hasse Möller och den satt tidigare i hans rallycrossbil.
B-E berättade då om tillägget S.
Gick som ett spjut med 4-1 system gjorde den. Motorn såldes sedan till Anders Bil-Nilsson.Så ligger det till…enl Ström
/Anders
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.