8,3 och 8.3 S

Forum Övrigt SSR 8,3 och 8.3 S

  • Detta ämne har 20 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2009-03-18 08:28 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19346
    xpniklas
    Deltagare

    Hej

    Det har ju funnits både 8.3 samt 8.3 S kamaxlar till SAAB V4.

    Är det någon som vet mer om skillnaderna på dessa två.

    Det fanns tidigare även en 8.1 kam på SS&R nr 1170. Någon som vet mer om den?

    MVH XP-Niklas

    #133552
    fuling
    Deltagare

    Ja, jag vet skilnaden.

    #133555
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Inte så mycket hjälp kanske men Uppsäll säljer en 8.3 S på nätet.

    /B

    #133557
    sabbe
    Deltagare

    Tror att kammen togs fram för Folkrace.

    Den 8.3S kammen som jag lät slipa hade 8.3mm lyfthöjd på insug och 7.6 mm på avgas.
    Detta skulle ge bredare register och vara betydligt bättre än 8.3 kammen på lägre varv och dra lite längre än 7.6:an.

    Har aldrig kört med 8.3 kam och min 8.3S hade ingen markant skillnad mot en vanlig 7.6 kam i bilen. Har aldrig bromsat någon av mina motorer.
    Har varvat över 8000rpm med 7.6 kam utan förstärkta vipparmsbryggor.
    Märkte senare ingen skillnad med dessa förstärkta vipparmsbryggor.

    Sabbe

    #133558
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Ditt inlägg stämmer bra med mina erfarenheter, Saabe.

    Jag körde ett par rallytävlingar med 8.3 (utan S alltså) och det var ingen sprutt på låga varv men på höga varv då :mad:. Bytte sedan till 7.6 och då gick det bättre. Motorn var byggd av Saab till rallycross från början och där gör sig kanske 8.3 bättre.

    /B

    #133562
    xpniklas
    Deltagare

    Jag tror visst att fuling konverterat till Muslim 😉

    Han brukar ju inte annars vara en sådan mussla 🙂

    Tack övriga för hjälpen och synpunkter.

    Intressant att 8.3S har två olika lyfthöjder. Det kostar dock extra att slipa om med två olika profiler så det hade jag tänkt på att spara till XP-kammarna, men skall jag ha alla tre SS&R så kanke jag får tänka om.

    Jo jag har sett att Uppsäll säljer den, och har bett om att få köpa den för att mäta upp så att jag kan konvertera lyftkurvan till kamslipnings data samt beräkningsunderlag för motorsimulering.

    ///Niklas

    #133565
    fuling
    Deltagare

    Jag har rättat in mig i ledet 😉

    #133604
    kontrapunkt
    Deltagare

    Jag har av en händelse en 8.1A kam liggande, tyvärr saknar jag data.
    Däremot kan jag se att en 8,3 skiljer sig i duration mellan avgas och insug (och något i lyft).
    En 8,3A är däremot lika mellan ut och in (och 8,3 datan kan ju givetvis vara felaktig på något sätt).
    Tyvärr saknar jag data på 8,3S, men jag har av en händelse en kamaxel märkt 8,3-7,6 liggandes.

    Men Stig B åkte tydligen med 8.3 i rally då och då, i alla fall enligt den märklapp som satt på ett exemplar jag sålde för många år sedan. (Man skall aldrig sälja något, har inte ens märklappen kvar…).

    Men å andra sidan saknar ju 2T hela denna problematik. :light:

    God kväll / Magnus

    #133629
    truls herland
    Deltagare

    Tror mycket väl att S’et kan stå för snäll?

    Hursom helst. Vore trevligt om Fuling kunde tala om
    vad dom olika kammarna har för duration vid 0,1mm lyft samt lobvinkelen. Om han VET?

    mvh

    Truls

    #133641
    kontrapunkt
    Deltagare

    Hej Truls,
    Jag skulle tro att det är mer rättvisande att mäta durationen map använt ventilspel. Ramper hos kamnockar för den här typen av ventilmekanism kan vara utdragna, mäter man då vid för lågt lyft får man ett missvisande värde.
    För en 8,3 kamaxel kan 0,5 alternativt 0,6mm lyft vara mer korrekt.

    mvh / Magnus

    #133643
    truls herland
    Deltagare

    Jag håller med dig Magnus

    Jag tänkte mest som referens till andra kammar. Men det är svårt att kvantifiera en kamaxel på rätt sätt.

    #133653
    fuling
    Deltagare

    Den data jag har är mätt på ventilerna med det ventilspel som kamleverantörena rekomedrat.
    Är väll det som är intresankt, eller?

    #133654
    truls herland
    Deltagare

    jag är mest interesserad av den data du har Fuling 😉

    #133655
    nkro
    Deltagare

    Kanske ett dumt förslag.

    Men har någon frågat Nisse Hedlund, eller Uno i Skövde.

    Om dom har data på saabs kammar. Även om dom inte slipade dessa profiler har dom troligtvis mätt upp dom. Dom kanske vill hjälpa till att bevara Saabs motorsports av.

    Niklas

    #133661
    kontrapunkt
    Deltagare

    Jag var lite otydlig i mitt svar, (som alltid).
    För att mäta fram den fulla profilen för nocken mäter man med nära noll i ventilspel (om kammen sitter på plats).
    Har man fina resurser gör man det hela i en mätmaskin el dyl.
    När man sedan bedömer effektivt lyft och duration gör man det lämpligen vid angivet ventilspel.
    Dvs alla har rätt. :thumbup:

    Vad gäller arvet så är det tryggat på denna punkt.

    mvh / Magnus

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng