900 1988 handbroms hänger sig
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 1988 handbroms hänger sig
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Hej har problem med handbromsen på min 900. Totalrenoverade bakbromsarna för ett par år sedan. Sen dess hänger sig hävarmen till handbromsen på höger bromsok.
Problemet kan uppstå när bilen får stå under en längre tid med handbromsen åtdragen eller om jag drar spaken för hårt. Har justerat ett flertal gånger, provat att byta vajrar men problemet kvarstår. Hävarmen går tillbaka lätt om man drar i den.
Har en teori om att oket kan vara felkonstruerat eller kan det vara något annat?
Är ett ganska vanligt problem. Antar att när du har släppt handbromsspaken och drar till i hävarmen så lossnar den distinkt utan att kärva?
Har varit med om det på flertalet Biltema-ok, men faktiskt också på något Originalok. Min teori är att det är någon”byrålådeeffekt inne i oket. Alltså inte rost/skit mm som gör att det fastnar, utan mer en mekanisk/måttmässig defekt. Har hittills aldrig lyckats bli kvitt detta, men kanske går om man tar isär oket.
Dock är det ju ganska svårt att komma åt handbromsdelen inne i de där oken.
Berätta gärna om du löser det./Martin
Har också erfarenheten att detta dykt upp de senaste åren. Har hänt på flera ok.
Brukar byta ut dom när det blir så. Det händer alltid vid olämpliga tillfällen och man blir skitig av att krypa under och lossa armen. Brukar räcka med ett lätt knyck för att det ska släppa.
Tycker inte riktigt det känns som ”byrålåda”. Känns mer som ”mekaniskt tvärstopp” pga något som är jäkligt glappt/slitet.Hej allesammans,
Jag köpte renoverade bakre bromsok till min 900og en gång. Råkade ut för samma sak som beskrivs ovan.
Jag tog isär ett ok i alla beståndsdelar, och konstaterade att det är dålig kvalité på dessa utbytes-ok som är orsaken.
Axeln, som handbromshävarmen vrider, är lagrad i en bussning. Om denna bussning inte är up-to-spec, så kärvar axeln.
På mitt renoverade ok, var bussningen tydligt sliten. Vet ej om den hade bytts överhuvudtaget, eller om den var gjord i undermåligt material…
Även tätningen till denna axel är viktig att den sluter tätt, annars kommer skit och saltvatten in, och gör det mysigt för rosten…Ofta ska man lämna in sina gamla bromsok, när man köper utbytes-ok, och är kontrollen på dessa undermålig
(exempelvis att det inte uppmärksammas att oket är kraftigt rostat kring axeltätningens säte, så att en ny tätning inte kommer att hålla tätt),
så blir det ju inte bra fastän allt annat byts.Sen kan ju bromsoken vara i bra skick, men om vajer, handbromsspakens infästning(böjer vajer istället för att endast dra den rakt) är dåliga, så blir funktionen dålig.
EDIT:
Ska tillägga att för att lösa problemet, så monterade jag ett par tryckfjädrar(spiralfjäder) trädda över vajern, som trycker tillbaka hävarmen på bromsoket.
På så vis hjälpte den fjädern till att alltid ”släppa” på handbromsen.
Det finns ju redan en fjäder på hävarmen, men den är inte lika lätta att byta ut mot en kraftigare/bättre, så därför en vanlig spiralfjäder på vajern.
Kanske lite jobba-runt-problemet lösning, men det funkade, och bilen gick igenom besiktning.-
Det här svaret redigerades för 4 år, 6 månader sedan av
Saab_ahed.
januari 26, 2022 kl. 05:40 #491712Hej. Hade detta på 2 ok från mekonomen. Köpte sedan ett från speedparts som fungerat hittills. Men det är ett ok och ett par år så det säger ju inte allt…
januari 30, 2022 kl. 07:36 #491813Glömde säga att mekonomen okens glidpinnar inte var förkromade utan bara galvaniserade. De var rostiga efter mindre än 2 år idrift
Ganska vanligt att eftermarknadsoken har usel ytbehandling på glidpinnar och kolv. Har noterat samma på Biltemaok.
Eftermarknadsoken kan bli rätt okej om man byter kolvar, tätingar och glidpinnar och dessutom har lite tur och får ett ok där handbromsmekanismen inte är helt utsliten så den hänger sig
Samma problem för mig. Har provat bromsok från Biltema & Speedparts. Oket släpper direkt om man bara pillar till lite på hävarmen, vilket fått mig fundera på att sätta någon extra fjäder vid hävarmen för att dra tillbaka den. Men har inte kommit dit ännu.
http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08 -
Det här svaret redigerades för 4 år, 6 månader sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.