900 79kw -84 Går varm

Forum Modellspecifika forum OG900 900 79kw -84 Går varm

• Detta ämne har 12 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-24 18:52 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    stockasaab
    Deltagare

Har haft lite problem med temperaturen på min 900 från -84, med en förgasarmotor.
    Har fel sökt och gjort följande:
    Bytt kylare, begagnad i bra skick=lite förbättring
    Bytt termostat, begagnad i ok skick=ingen förändring
    Bytt tempgivare till mätaren=förändring

Bilen har aldrig kokat men går lätt upp i temp. Den har orginalmonterade Bosch extra-ljus.
    Ett fel är troligen att inte kylfläkten går som den ska. Efter att ha tjuvkopplat kylfläkten i början av en resa på 35mil så gick den aldrig upp för högt. Men då går fläkten konstant? Ska det behövas?

Vad kan annars vara fel? Tändinställningen? Givaren till fläkten(vilken är det)
    Jordfel?

Bilen har haft en hel del småfel och inställningar som jag skruvat i efter en föregående ägare som inte sköt bilen alls men skruvat i det mesta som han inte borde..
    Börjar få ordning på det mesta nu och den går som en klocka utöver värmeproblemet..

morsole
    Deltagare

Man får skilja på om bilen går varm under körning, eller enbart när du står stilla.

Om det är det sista, då är det funktionen i givare/relä du bör titta över.

Om bilen ligger bra i temp när du kör i jämn fart, då funkar kylare och termostat samt vattenpump som de ska.

Givaren sitter på vä sida av kylaren upptill, relä har du i säkringsboxen.

Om du sen vill laga upp det befintliga, eller montera ett eget, nytt relä, är en smaksak.

Du kanske ska börja med att gå över jordpunkterna som sitter i kylarbalken, framför batteriet, under fläkten.

Där kan hunden ligga begraven!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

stockasaab
    Deltagare

Hade ingen aning om att den styrdes via relä. Ska kolla detta.
    Bilen går främst varm under körning. Väder och hastighet är av mindre betydelse men självklart blir den varmare när den får jobba lite.

slattabjornen
    Deltagare

Du har tjuvkopplat fläkten vid termokontakten på vänster sida av kylaren. Då vet vi att reläet fungerar.
    Vet vi om termokontakten fungerar riktigt? Ta loss den, lägg den i en kastrull med vatten och värm. Tag en multimeter och ställ den på ohm, vid ca 95-97 grader ska termokontakten slå till.
    Sedan jordpunkten på balken vid batteriet/kylaren som tidigare nämnts. Oxid där kan ställa till att tempmätaren får fel signal.
    Om allt ovan är ok, så är det garanterat flera cellrader i kylaren som är igensatta. Mycket vanligt.

Ganska lätt att kolla. Spola hela cellpaketet, på utsidan alltså, med vattenslang när motorn är kall.
    Starta motorn och varmkör, känn med handen på slangen mellan termostathus och kylare när termostaten öppnar.
    Ge nu akt på vattnet som ligger på cellpaketet. Det ska nu förångas på HELA kylaren. Ofta ser man på äldre vagnar att vatten ligger kvar på de nedre cellraderna och det betyder att den delen av kylaren inte fungerar.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

stockasaab
    Deltagare

Som jag skrev i början så har jag bytt både termostat och tempgivaren på kylaren. Även kylaren är bytt mot en bättre begagnad och jag betvivlar starkt att det är den som är felet.

Vad gäller relä:
    Först hittade jag inget relä i säkringsboxen eller plats för något. När jag senare jämförde med en säkringsbox från en -81:a så såg jag att där det står ”signalhorn” på min (-84) så står det ”kylfläkt” på den andra boxen från -81.
    Eventuellt kan någon ha bytt själva plastlocket på min bil.
    Relät för ”signalhorn” och ”kylfläkt” ser identiska ut med samma kopplingsschema dock olika färg.

Så vad tror ni? Ska det ens finnas ett relä för kylfläkt på -84:an? Isåfall ska detta sitta på den plats där man på senare modeller monterat ”signalhorns-relät” ?
    Isåfall är det ju bara att skifta och se om det fungerar bättre.

Utesluter följande fel: termostat, tempgivare på kylaren, dålig kylare.

morsole
    Deltagare

OM nu din kylare är i bra skick, termostat funkar som det ska, då återstår ju vattenpumpen…

Att vattnet inte cirkulerar som det ska.

Först och främst ska kylningen funka när du kör; där spelar det ingen roll om fläkten funkar alls…

SEN ska fläkten starta när du stått stilla en stund och ta över från fartvinden, men funkar det inte som ska när du kör så kan det bli svårt få det att funka när du står stilla!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

stockasaab
    Deltagare

Fläkten funkar inte när bilen står still.
    Kylningen funkar om jag kör i en fast hastighet typ 90.
    Men om jag börjar gasa, bromsa, omkörningar backar eller köer då blir det problem.
    Dock har bilen aldrig kokat trots att den gått över rött så kanske är mätaren lite ”vargen kommer”.

Men åter till problemet med fläkten. Den går inte förrän det är för sent.

Vattenpumpen kan säkert vara bidragande men är det möjligt att den blir dålig? Är det inte ”fungerar” eller ”skuren” typ?
    Kan den bli gradvis sämre? Isåfall vad blir dåligt?

parru
    Deltagare

En dum fråga, är du säker på att det inte är tempgivaren/mätaren som driver med dig och visar på tok för hög temp? Har du även bytt givaren till tempmätaren?
    Pär

porsche944
    Deltagare

Köp en infra termometer hos clas Ohlsson, kostar ca 150 kr, mät tempen när du tycker bilen är varm på slangarna som går från vattenpump och även ute på kylaren, bägge sidor mao både varma och kalla sidan. Då har du lite koll på om din givare är rätt. Annars så byt vattenpump, vet du inte när detta är gjort och bilen har säkert 25′ mil er mer på mätaren, då är det inte fel med en ny pump.
    Kostar inte många kronor samt är lätt att byta, passa även på att byta kylvätska, en gammal kletig vätska ger även den taskig circulasion med högre temp som följd.

stockasaab
    Deltagare

Jag tror att givaren till mätaren visar någorlunda rätt.
    Detta baserat på att mätaren står på noll och sedan sakta stiger till strax före rött, varpå termostaten öppnar och därefter sjunker bilen till normaltemp dvs klockan 9. Därefter stiger den sakta uppåt och vid lite mer hård körning räcker det inte att termostaten öppnar och skickar ut vattnet på kylaren för att få ner bilen till kl 9 igen.

Dock kan säkert givaren till mätaren visa marginellt fel.

Att byta vattenpump är absolut en möjlighet.
    Dock skulle jag gärna vilja veta om det är den som är fel och isåfall vad som är fel.
    Så om någon vet vad i en vattenpump som blir utslitet så skriv gärna!

Jag avskyr att byta delar utan att reda ut varför… Kalla det obduktion, haveri-utredning eller vad ni vill..

Glykol har jag bytt flera gånger och senast var inte länge sedan.
    Under min tid med bilen har jag servat den väl med t.ex. oljebyten vid max 500mil o.s.v.

slattabjornen
    Deltagare

Ursäkta om jag tjatar om kylare igen, men symtomen du har tyder på att den är delvis igensatt.

Du skriver att du satt i en annan kylare i bra skick. Är du säker på att det är cirkulation i samtliga celler. (Skicket på en kylare går inte att avgöra enbart på ”utanpåskicket”).

Du undrar vad som kan bli utslitet i en vattenpump så att det blir dålig cirkulation.
    Det enda är om impellerns, (skovelhjul), vingar skulle decimerats av rost så till den grad att den inte längre förmår ge tillräckligt flöde. Det är något som jag aldrig stött på under min 40-åriga karriär som fordonstekniker.

Så lyd mitt råd och ta fram vattenslangen och blöt ner kylaren utvändigt vid kall motor. Varmkör och du kommer med stor sannolikhet se att vattnet ligger kvar på de nedre cellerna trots att kylaren är skållhet upptill.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

Janne Hagnell
    Moderator

Enligt vad jag har hört så ska det finnas bilar som från fabrik råkat få fläkten felkopplad, så den blåser istället för suger. Men om du får bra effekt vid tjuvkoppling är det nog inte så. Själv har jag haft några bilar där jag helt enkelt satt en brytare i kupén för fläkten.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

stockasaab
    Deltagare

Det var troligen relät.
    Har provkört bilen nu, visserligen i svalare väder men..
    Verkar fungera bättre nu, dock skulle den behöva långköras för att slutligt avgöra.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng