900 -92 Turbo

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 -92 Turbo

• Detta ämne har 35 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2013-07-15 20:29 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Författare
    monken
    Deltagare

Tjenare!
    Efter många år som medlem och endel 900or passerade så tänkte jag skapa en projekttråd om min nya!
    Jag har tyvärr inte hunnit fota något vidare än men det kommer mer egna bilder med tiden!
    Det är alltså en 900S (AD35S-SR) från 1992!
    Just nu är den ganska tråkig innuti, det mesta är lättat och urplockat men mycket ska in igen! 🙂
    Kan börja med att skriva en lista om vad som är gjort med motorn!

Motor B202T16

* viktjusterade kolvar och stakar
    * Renoverad 2.3 topp
    * Trollspeed ventilfjädrar
    * 2.1 insug
    * DI tändning från 9000turbo
    * Röda 431 spridare, 352cc + 9000 T5 fuelrail
    * Extraktorgrenrör från speedparts
    * 3″ batteriböj, sen 3 tums till bakaxeln, därefter 2.5″ med rostfri dubbelpipig hagelbössa
    * Avgasbandage på Downpipe och exktraktorrör
    * 3.0 BTR
    * Stor intercooler (cellpaket: 600x300x76)
    * 3″ tryckrör i Rostfritt med silikonslangar
    * 228mm koppling från 9000
    * 228mm svänghjul
    * Modifierad APC box
    * förvärmning till spjällhus bortplockad.
    * 3st extramätare, Laddtryck,oljetryck,oljetemp samt spikdiod
    * Adapter till oljefiltret för utag av mätare.
    * Hela Motorn genomgången, allt nytt eller renoverat, nya packningar, packboxar,
    ringar, lager med mera.
    * Nytt expansionskärl för vattnet
    * Ny kylare

Då kan vi gå in på chassit då, Det som är gjort med det

* Nya Bilstein Racing fram
    * Nya Bistein Racing Bak
    * Kilén Sänkfjädrar fram och bak
    * Powerflexbussningar i kränghämmare fram inre och yttre
    * Powerflexbussningar i stötdämpare fram nedre och övre
    * Powerflexbussningar i stötdämpare bak övre
    * Nya genomslagsgummin bak
    * Nya bussningar i hela bakvagnen
    * Nya styrleder fram samt styrledsdamasker och fett
    * Nya spindelleder
    * Nya drivaxeldamasker inre och yttre samt nytt fett
    * Nya hjullager bak
    * Nya hjullager fram
    * Nya fjäderskålar fram
    * Nya bult och muttrar, det mesta rostfritt,

* Allt i hela chassit, t,ex bakaxel, stag, länkarmar fram, drivaxlar, har varit
    Blästrats, grundats ,med Zink, och uppmålat snyggt.

Ursäkta om det blir en en lång list tråd men lika bra att få med det direkt!

Bromsar då! skivor runt om är slitsade från 9000 Och ifram är det bromsok från 9000 (dom stora!)
    Stålomspunna slangar runtom
    Green stuff belägg
    blue racing bromsvätska.

Och som sagt, Innitu bilen är det inte så mycket än! men mycket saker ska hända där med 🙂 Just nu är det orginal fram och bak tygsäten (ska i 9000 Stolar och svart baksäte! ligger här o väntar)
    Instrumentpanelen(sprickfri) är från årsmodell 1992 + handsfackslucka. Mätarhuset är från 1992 FTT
    sitter även skinndamask till växelspaken samt skinnknopp

Och hur den ser ut på utsidan ser ni på korten men Aeropaket (ska lackas om, Antingen orginal eller svart igen??) sitter Luftutsläppskåpor på. En turboläpp och lilla vingen (Stora ligger här o väntar på lack)

Så, Listan vad jag vill göra med bilen kan göras LÅNG!
    Men det jag har tänkt att börja med är att byta inredning, Och dra in el till allt igen, Backspeglar, innerbelysning, Koppla in radio etc. etc.
    Tankarna går på en hellackering (då bakluckan är hemmalackad, Och det finns lite lack fel. Men det blir inte iår i vilketfall!

Här kommer lite bilder :

(Nya egna bilder kommer!)
    Kom gärna med förslag och tips! (och även frågor om det finns sånna 😉

Mvh Filip!

M.Broberg
    Deltagare

kul att se denna, och dig, igen 🙂 kan bli rätt jävla asbra detta!

monken
    Deltagare

@M.Broberg wrote:

kul att se denna, och dig, igen 🙂 kan bli rätt jävla asbra detta!

Tack så mycket! 🙂 Kul att se alla gammla trogna här med :king
    En snabb fråga innan jag lägger upp för mycket kort bara, är Forumbilder ett bra ställe att ladda upp bilder på?

Hoppas också att det blir bra detta;)

M.Broberg
    Deltagare

Jag gillar att använda Picasa som biluppladdningssite. är inte forumbilder det gamla Geting? har ju tidigare raderat alla bilder vilket gör det lite tråkigt att kolla igenom gamla projekttrådar.

monken
    Deltagare

Jajuste! kan passa på att fråga här, Vad tycker ni man ska ha för fälgar på?
    Är sugen på vita som det är på bilden men vad tycker ni? 🙂
    Och kjol paketet? Svart (som det är nu) eller original?

turbocab
    Deltagare

Så det är Saabens gamla bil ja? Peter slarvar inte med detaljer, bilen ser helt galet fin ut. Grattis till en härlig vagn!

ab35j-jub
    Deltagare

Det är precis så här jag tycker en 900 ska se ut och vara! 😎

Riktigt grym!

monken
    Deltagare

Tja, ja glömde skriva att det är peters (saaben) gammla 900(även hans kort!) ..
    Bes får vi se vad dom säger 🙂 är det svårt att regga om?
    Körde ju min 9000 med 400hk rätt igenom, dom titta bara om det va seriöst byggt sa dom;) o tyckte den gick gött hehe!

nu e halva inredningen ur och tyvärr får jag säga att elen inte va som ja väntat mig! Men det är bara göra som jag vill ha det 🙂

M.Broberg
    Deltagare

Peter har ju kört igenom sin 322hk maskin med andra bromsar osv i vad, 8 år?

allt går. men det e ju en risk.

morsole
    Deltagare

@Turbo wrote:

Jo den är jätte fin,grattis med den –
    var jag själv duktigt sugen första gången 900 saab’en lade ut den till försäljning.

Dock blev jag lite besviken över att den med all denna set-up fortfarande är en 900s (Ltt) på reg beviset –
    och jag vågade inte ta chansen.
    Känns som om man utmanar ödet lite för mycket med Besiktningen här nere i skåne med
    X-rör/B-böj/DI/APC och stor IC………….

Det är lite skillnad på besiktigad med eller GODKÄND MED…

En annan 900, en Specialare här på forum’et, är också besiktigad med MEN INTE GODKÄND MED 16v FTT.

Nya ägaren kände nog inte till det var så här…

Det är synd när nu inte alla är medvetna om vad de köpt på sig; kanske en bil som de inte får genom nästa test hos BP.

Här tänker jag på glada Saabnördar utan för mycket kännedom om hur det ska gå till vad gäller ”besiktigad med”…

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

monken
    Deltagare

@morsole wrote:

@Turbo wrote:

Jo den är jätte fin,grattis med den –
    var jag själv duktigt sugen första gången 900 saab’en lade ut den till försäljning.

Dock blev jag lite besviken över att den med all denna set-up fortfarande är en 900s (Ltt) på reg beviset –
    och jag vågade inte ta chansen.
    Känns som om man utmanar ödet lite för mycket med Besiktningen här nere i skåne med
    X-rör/B-böj/DI/APC och stor IC………….

Det är lite skillnad på besiktigad med eller GODKÄND MED…

En annan 900, en Specialare här på forum’et, är också besiktigad med MEN INTE GODKÄND MED 16v FTT.

Nya ägaren kände nog inte till det var så här…

Det är synd när nu inte alla är medvetna om vad de köpt på sig; kanske en bil som de inte får genom nästa test hos BP.

Här tänker jag på glada Saabnördar utan för mycket kännedom om hur det ska gå till vad gäller ”besiktigad med”…

Mvh Johannes

Tjena 🙂 tack för all respons alla!
    Johannes jag förstår inte riktigt vad du menar?:) att jag inte ve vad jag har köpt? Eller i allmänhet?
    Jag är väl medveten om besiktningar då jag kört trimmat förr.. O vet att det kan gå åt helvete! Men det får fixxa sig då 😉
    Mvh.

monken
    Deltagare

Har varit i garaget o kastat ur inredningen nu, Elen va tyvärr INTE som jag tänkt mig, lite eltjuvar här o där osv! men nu ska alla kablar märkas upp och lödas ordentligt!
    Funderar på vad man ska ha för fälgar på bilen med! kom gärna med förslag!
    Funderar även hur mycket ljud man ska satsa på? Jag älskar att ha rent och BRA ljud men vill inte ha för mkt ”lull-lull” i bilen…

Föresten! när jag körde hem bilen (32 mil blev det) så tankade jag fullt hos peter och tankade fullt hemma, 24 liter gick det i andra tankningen! Grymt imponerad!:)
    Dock funkar inte Trippmätaren, Nån som vet vad som brukar vara fel då?

Tyvärr tar iphonen så fruktansvärt dåliga bilder i garaget men det kommer lite kort snart sålänge får ni denna!;)

morsole
    Deltagare

Det går att köra igenom BP med både det ena och det andra på och i bilen; det jag MENAR att man typar om så allting stämmer.

Som Turbo säger finns det ALLTID delade meningar hos BP; men är bilen typad med den motorn som ligger i så…

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

monken
    Deltagare

@morsole wrote:

Det går att köra igenom BP med både det ena och det andra på och i bilen; det jag MENAR att man typar om så allting stämmer.

Som Turbo säger finns det ALLTID delade meningar hos BP; men är bilen typad med den motorn som ligger i så…

Mvh Johannes

Okej 🙂 aja det är ett senare bekymmer 😉
    Nu blire ner i elträsket igen 😉 ev ta bort dörrsidor! Har alla orginalkablar till allt men alla kablar ligger i en låda 😉 så får trycka genom till dörrar osv och sätta in elspeglar etc igen! Ska även titta lite på hur mkt jobb det blir att montera i elhissar igen :p

monken
    Deltagare

Vet inte hur intresset är men jag kör vidare med projekttråden så får vi se 😉

Idag har ena dörrsidan tagits bort och börjat försöka förstå mig på alla miljoner kablar som finns i bilar, Även tagit bort alla eltjuvar etc och lött fast kablar och sätt in riktigta kontakter så man kan knäppa loss allt!

(bilderna tagna med ipaden, Blir tyvärr kasst inomhus!)

Fick även ett kort på mitt OTROLIGT stökiga garage (Det ska bli bättring snart, lovar;)

Även denna ska lackas o monteras på!

En bonusbild, Vi har byggt en övervåning på halva garaget där en del blev ett lager, och en annan en ”soffhörna” så man kan sitta där o fundera och titta ner över bilen 🙂 Nöjd! =)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng