900 i8 -89 "Orginalet"

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 i8 -89 "Orginalet"

• Detta ämne har 16 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2012-05-15 09:03 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    hogemark
    Deltagare

Hej!

Har varit medlem här sedan i somras men har inte fått tummen ur att lägga upp bilder på min gamla 900.
    Nu när solen tittar fram och poleringen är så gott som klar, så fick jag äntligen fram kameran.

Bilen är en 900 i8 från -89. Har gått runt 9300 mil. Aldrig vinterkörd och är därav till 99% rostfri! 🙂

Kom över bilen av en slump då jag letade efter en tillfällig vinterbil. Kunde inte låta bli att köpa den när jag såg den.
    Så istället för en vinterbil så blev det en ”finbil” att endast putsa på och ta några fina turer när vädret tillåter.

Någon som vet vad det har varit för orginalfärg på grillen? Set ut att ha varit något silveraktigt?

Blankt ska det vara 🙂

Enda rosten jag hittat!

Ska nu försöka hålla bilen i det goda skick den är och endast förbättra det som går.

Det som behöver göras för att få den i toppskick är:

– Snygga till grillen
    – Byta den bakre stötfångaren, då det finns bucklor på den
    – Fixa kopplingen, tror det är någon av cylindrarna som börjar ge med sig
    – Täta ett litet läckage från servon
    – Klä om innertaket då det börjar hänga och falla isär på stolparna
    – Hitta en ny orginalstereo som fungerar

Tar gärna emot tips på hur man löser alla problem den har.
    Har aldrig direkt mekat med bilar förut, så detta ska bli spännande! 🙂

Har ni även reservdelar som jag kan tänkas behöva så får ni gärna höra av er!

Ha det bra!

Mvh Patrik

Beeos
    Deltagare

Ser ut att vara i ett strålande skick! 🙂

jellybear
    Deltagare

@hogemark wrote:

Ska nu försöka hålla bilen i det goda skick den är och endast förbättra det som går.

Det som behöver göras för att få den i toppskick är:

– Snygga till grillen
    – Byta den bakre stötfångaren, då det finns bucklor på den
    – Fixa kopplingen, tror det är någon av cylindrarna som börjar ge med sig
    – Täta ett litet läckage från servon
    – Klä om innertaket då det börjar hänga och falla isär på stolparna
    – Hitta en ny orginalstereo som fungerar

Tar gärna emot tips på hur man löser alla problem den har.
    Har aldrig direkt mekat med bilar förut, så detta ska bli spännande! 🙂

Har ni även reservdelar som jag kan tänkas behöva så får ni gärna höra av er!

Ha det bra!

Mvh Patrik

Den ser onekligen ut att vara välbevarad! Jag hade själv en likadan (2 dörrars i8 sedan) att lära mig mecka på, och det är en alldeles utmärkt bil för ändamålet! Enda ”haken” som jag ser med bilen som sådan är att motortypen (8V med katalysator) gärna strular med taskig tomgång och dåliga avgasvärden. Du som dessutom har årsmodell 89 har tuffare avgaskrav att möta än årsmodell 88 som jag hade.

Beträffande grillen är det så illa att den färg du ser där är den det ska vara på dessa ”snik”-bilar. Turbobilarna har en blank kromaktig färg istället.

Beträffande kopplingen så finns det – utöver kopplingcylindrarna – en sak till som kan strula: Den stålomspunna slangen i kopplingshydrauliken (längst ned till vänster i motorrummet, följ kopplingsröret från slavcylindern så ser du) kan med åren förlora sin styvhet och då expanderar den när man trycker på pedalen – därmed blir trycket på själva kopplingen mindre.

saabaero
    Deltagare

Trevlig bil du hittat även om det är en snik-900 🙂
    Mina föräldrar köpte en sån ny när det begav sig till facila priset av 99900:-

Kofångaren är nog enklast att försöka hitta en fräsch. Det ska inte vara helt omöjligt att finna en fräsch svart bakfångare

hogemark
    Deltagare

@Beeos wrote:

Ser ut att vara i ett strålande skick! 🙂

Ja! det är riktigt fin 🙂

@jellybear wrote:

Den ser onekligen ut att vara välbevarad! Jag hade själv en likadan (2 dörrars i8 sedan) att lära mig mecka på, och det är en alldeles utmärkt bil för ändamålet! Enda ”haken” som jag ser med bilen som sådan är att motortypen (8V med katalysator) gärna strular med taskig tomgång och dåliga avgasvärden. Du som dessutom har årsmodell 89 har tuffare avgaskrav att möta än årsmodell 88 som jag hade.

Beträffande grillen är det så illa att den färg du ser där är den det ska vara på dessa ”snik”-bilar. Turbobilarna har en blank kromaktig färg istället.

Beträffande kopplingen så finns det – utöver kopplingcylindrarna – en sak till som kan strula: Den stålomspunna slangen i kopplingshydrauliken (längst ned till vänster i motorrummet, följ kopplingsröret från slavcylindern så ser du) kan med åren förlora sin styvhet och då expanderar den när man trycker på pedalen – därmed blir trycket på själva kopplingen mindre.

Kanske ska byta ut till en kromad grill istället då! Hade sett lite trevligare ut! Ska snart in och besiktiga den, så vi får se hur det går med avgasvärdena. Tack för tipset med slangen till kopplingen! Ska kolla på det!

@SaabAero wrote:

Trevlig bil du hittat även om det är en snik-900

Kofångaren är nog enklast att försöka hitta en fräsch. Det ska inte vara helt omöjligt att finna en fräsch svart bakfångare

Va kul att dina föräldrar haft en likadan! 🙂 Känns ju ändå som det var ganska mycket för pengarna om man jämför med vad man får idag för 99000:-. Vet iof inte vad man fick för bilar 1989 för samma peng 😉

@Sc24 wrote:

Ja det var det priset som var på dom 1989 fick jag även bekräftat av 1:a ägaren till min gamla Rödluvan.
    Servo var enda lyxen på dessa –
    Snacka om att minnerna dyker upp nu när man ser denna bil

Kul att minnena kommer tillbaka 🙂 Ja det är inte mycket mer än en ratt och fyra hjul 😛

big nyz
    Deltagare

Hej!
    Kromgrill vore absolut rätt på den där, den är så fin med kromade handtag och fönsterlister. Snygg ratt också, vad är det för en? Noterar att dina framdäck verkar slitna på ytterkanten, har du låtit kolla hjulvinklarna på sistone?

Mvh,
    Mathias

hogemark
    Deltagare

@Big Nyz wrote:

Hej!
    Kromgrill vore absolut rätt på den där, den är så fin med kromade handtag och fönsterlister. Snygg ratt också, vad är det för en? Noterar att dina framdäck verkar slitna på ytterkanten, har du låtit kolla hjulvinklarna på sistone?

Mvh,
    Mathias

Hej!

Har precis köpt fälgarna med däck, begagnade. Dom gamla plåtisarna med däck var jämt slitna, så hjulvinklarna ska vara ok! 🙂
    Får absolut bli en kromad grill 🙂

Mvh
    Patrik

hogemark
    Deltagare

@Sc24 wrote:

@hogemark wrote:

Får absolut bli en kromad grill 🙂

Mvh
    Patrik

Absolut:

Klart du skall ha det 🙂

Ett annat tips kan vara att efterlysa/montera ett par saab org. stänkskydd bak –
    det gör bilen mera rättvis på en snik.

Den såg ju riktigt fin ut! 🙂

hogemark
    Deltagare

Bjuder på en bild till 🙂

saabaero
    Deltagare

@hogemark wrote:

@SaabAero wrote:

Trevlig bil du hittat även om det är en snik-900

Va kul att dina föräldrar haft en likadan! 🙂 Känns ju ändå som det var ganska mycket för pengarna om man jämför med vad man får idag för 99000:-. Vet iof inte vad man fick för bilar 1989 för samma peng 😉

Jo, det var nog mycket bil för pengarna trots att den är snikutrustad och har en supertråkig motor :king
    Trots snikutrustningen har den ju det man behöver och inget mer. Hade bilen sålts av Konsum hade den nog haft samma utrustning 😆

Som jämförelse ang priset.
    En 9000 CC Aero kostade 299900 i grundutförande som årsm 1991.
    900:an var nog trots allt ett förnuftigt köp.

M.Broberg
    Deltagare

fin bil

tänk på att peningvärdet har ändrats

hogemark
    Deltagare

@Sc24 wrote:

Väldigt nice 🙂

Här nere i skåne får vi nöja oss med fd skolflygplan 🙁

(skall sluta ”bomba” din tråd med bilder nu) 😳

Alltid kul med bilder på fina bilar 🙂

hogemark
    Deltagare

Har nu försökt åtgärda mitt problem med kopplingen. men det gick inte som planerat.
    Lyckades inte få ut primäraxeln från kopplingen 🙁

Undrar vad jag gjort för fel? För lite våld? 😛
    Eller kan det helt enkelt bero på att jag har tummen mitt i 😉

Någon som har något bra tips? Eller tips på en bra/billig verkstad i närheten av Grästorp?
    Ska besiktiga bien den 22:e, så det vore gött att ha löst detta innan.

Går fint att köra på bilen så länge som man inte håller kopplingen nedtryckt för länge. Så med lite tur kanske den klarar besiktningen iaf.

Mvh Patrik

calle saab
    Deltagare

Skruva i en m8:a skruv med en tjock fyrkantsbricka på och ta en kofot eller däckjärn och bräck med. Ibland måste man knycka till lite för att axeln ska hoppa ur.
    Lycka till

joh900
    Deltagare

Har du något synligt läckage från slaven? Annars är frågan om det inte är huvudkopplingscylindern som du borde ge dig på och packa om.

Lägg något för kylaren (om du inte har plockat bort den), typ tjockare wellpapp så att du inte av misstag kör in nått vasst i den. Jag har varit nära och efter det så åkte det dit en bit med wellpapp 😛

MVH

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng