900 T16 Aero 1985

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T16 Aero 1985

Detta ämne innehåller 19 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-01-08 17:31.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare

saabmicke
    Deltagare

Köpte den här bilen för ett par år sedan men sålde den vidare innan jag hann gå igång med renoveringen.
    Av olika anledningar så kom bilen tillbaks igen i somras.
    Nu har tokrenoveringen påbörjats och som vanligt så är det alltid mer rost/jobb än vad man trott från början.
    Bilen är nu nerplockad och rensad på inredning och idag har vi påbörjat plåtarbetet.
    Plåtdetaljer från tidigare skrotade og900:or kommer nu till pass när sjuk plåt kapas bort i parti och minut..

Motor och låda behöver bara en översyn, går perfekt utan missljud trots 36.000 mil på mätaren.
    Misstänker att motorn renoverats vid ett tidigare tillfälle.

Målet är att rensa bort all rost, lacka hela bilen i sin originalkulör silver 172H, montera ihop den och låta den
    smaka på svenska vägar i vår igen.
    Håll tummarna för att allt går som det skall.

Bilagor:

oskarforsberg
    Deltagare

Kul projekt! Detta skall följas 🙂

99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

saabtrasten
    Deltagare

Alltid roligt med fler 900 og. Trevligt garage du håller till i.

saabcustom
    Deltagare

Som jag har väntat 😉 Ska bli kul att se den i ordning.

Den bodde länge i Ljungbyhed med en ”kompis”, en og900 EMS i samma färg, om jag inte missminner mej.

Men nu är den ju nästan tillbaka igen.

/ Kenth

netram
    Deltagare

Ser bekant ut med rosten i bagageutrymmet. Kämpa på Micke bra jobbat.

Morten S.
    Moderator

Dette blir bra! Godt at det er noen som tar vare på disse klassikerene!

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

Kul!
    Heja på!

M.Broberg
    Deltagare

kul med rostlagning – när det händer nån annan ^^

fast färdig plåt till hundbenet.. fusk! jag snickrade ihop ett eget hundben på min 5D. tog iofs en stund

Janne Hagnell
    Deltagare

Jag tycker faktiskt rostlagning är ganska kul, åtminstone plåtknack och svetsning. Är jag pervers, tro?
    Och visst är ekonomiplåt fusk!
    😉

saabmicke
    Deltagare

Har tidigare skrotat två og900 och innan de går till press så tar man tillvara på alla tänkbara delar, även karossdelar.
    Och visst har man lite nytta och glädje av det när det nu behövs.
    Fusk eller inte, det viktiga är ju att det blir bra och räddar en ovanlig bil.

Janne Hagnell
    Deltagare

Ja, jag skojade bara.

Ståhlbom
    Deltagare

Har tidigare skrotat två og900 och innan de går till press så tar man tillvara på alla tänkbara delar, även karossdelar. Och visst har man lite nytta och glädje av det när det nu behövs. Fusk eller inte, det viktiga är ju att det blir bra och räddar en ovanlig bil.

Kul se dig här, Micke!

Nä det är inte fusk, det är smart och tidsbesparande med färdiga karossbitar – de som säger ”fusk” är bara avundsjuka! 😉
    Själv håller jag med min beryllgröna bruksog900, hela frambalken (den under kylaren) ska byta ut och jag sågar loss från en donator900 – aldrig att jag knackar 1 kvm plåt…

Lycka till med projektet å kämpa på! 🙂

saabmicke
    Deltagare

Jag förstod att det var på skoj och kan förstå att den som lyckas knåpa ihop en sådan hörna manuellt känner sig stolt.
    För oss är det alldeles för tidsödande och finns delarna så så funkar detta minst lika bra.
    Jag fortsätter bomba med bilder efter hand som projektet fortskrider.

Har ett annat projekt parallellt, en 9000 T16 -85 som renoverats för drygt 15 år sedan.
    Dock blev den aldrig färdigställd utan det blir vårt jobb nu.
    Eftersom originalstuket redan är borta så går jag ”all-in” med Talladegakjolar, bridgevinge, stora blanka fälgar och en massa
    annat godis…
    Konrad har upplyst mig om att färgen troligtvis är ”Viggen-blå” eller Lightning blue 270.
    Stämmer det så blir detta en 9000 Viggen
    Kan bli en häftig veteranbil eller hur?

Bilagor:

Ståhlbom
    Deltagare

Absolut, folk kommer med gliringar hela tiden 🙂 och visst förstår jag dem som knackar plåt själv känner sig stolta, jag är inte bättre själv när jag svarvat/fräst egen växelspaksknopp och några frågat var jag köpt knoppen 😉

9000 Viggen låter ett fränt projekt det med, keep up the good work! 🙂

saabmicke
    Deltagare

Liten uppdatering…. Fler bilder kommer såklart…;)

Bilagor:
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng