900 turbo -81 (skuren turbo)
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 turbo -81 (skuren turbo)
- Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2005-04-29 18:05 av
samppo.
-
FörfattareInlägg
-
Har äntligen hittat ett vettigt exemplar av min drömbil: en svart 3dörrars 900 turbo -81
Helt orginal och endast brukad av en ägare under de 21000 milen.Till det tråkiga hör (förutom rosten och den inrökta inredningen) att turbinen i turbon sitter fast, skuren
. Jag har en frisk turbo från en 900T apc -83 men är inte helt säker på om den passar på 81an. Är det någon som vet om den passar eller kanske har frisk turbo till salu?
/ Martin
Som jag förstår det så hänger det på om din utbytes Turbo är vattenkyld eller oljekyld! Orginalet till denna är oljekyld och det bästa är givetvis att hitta en sådan som bara är att skruva dit!
Har hört att det går att modifiera så att även en vattenkyld går att skruva dit, vet dock inte hur man gör!
81:ans Turbo har ju ingen APC heller, men det ska väl inte spela nån roll?
Apc spelar ingen roll, den sänker laddtrycket om bilen spikar dvs om du laddar för mkt med turbon.
Annars är det som sagt kylingen, men de finns satser att köpa har jag för mig…Sen storlek, liten turbo kommer på lägre varv, större turbo tar lite tid att komma igång, dvs komemr på högre varv.
april 28, 2005 kl. 05:09 #90822Jag har en sådan turbo till salu, men då ingår motor och 5vxllåda, allt fungerar bra.
Pris 800:-, finns för avhämtning i Stockholm.070-681 97 28
Snygg bil!
Kommer ihåg när jag gick på lekis, och taxibolaget som hade hand om skolskjutsarna hade köpt en ny 900 turbo, måste ha varit en ´79:a eller en ´80:a.
Kommer inte ihåg om den var svart eller röd, men den hade iaf röd inredning. Man minns den speciella doften som fanns i bilen…En tidig svart 3-dörrars är nog en av de finaste bilar Saab byggt…
/Krister K
Va kul att ni gillar gammelturbon
. Att få lägga upp den i arkivet vore mycket roligt. Jag ska fixa mer bilder, ska jag maila dom till dig Martin?
Jag bofogar en till bild med det mysigaste med gamla turbos: inredningen… Tyvärr så har förra ägaren använt saaben som rullande rökruta, så den goa saabdoften är förstörd
/Martin Boglind
april 29, 2005 kl. 17:04 #90828Hej!
Jag vill också gratuulera dig till köpet.
Har många kul minnen av en precis likadan -81 900turbo, som min kusin köpte ny, de var riktiga värstingar på den tiden.Hoppas du får fart på den, och lycka till.
/Christer
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.