900 Turbo T16 bra löp? Rådgivning

Forum Modellspecifika forum OG900 900 Turbo T16 bra löp? Rådgivning

• Detta ämne har 15 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2017-03-14 10:54 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Turbolens
    Deltagare

Hej Forumet!

Ny medlem här, är på jakt efter en 900 turbo t16 och skulle gärna vilja ha era åsikter.

Jag har hittat följande bil på blocket, https://m.blocket.se/goteborg/SAAB_900_Turbo_16_71280123.htm?ca=20&w=2, är det ett bra köp?
    Priset känns lite högt då den gått 29 500 mil och turbon inte är bytt. Det är dock väldigt sällan de kommer ut till salu så jag tänker om man fixar till den lite så känns det okej kanske.

Bilen var även till salu på forumet för ett tag sedan:

Saab 900 T16 5d -91 ** Såld **

Tack på förhand!

M.Broberg
    Deltagare

att turbon inte är bytt borde inte vara problem

Såvida du inte är bra på rost är det det du ska kolla efter direkt.

turbona på dom där är rena evighetssaker, inte som moderna Gt17 på 9-5 och 9-3 direkt.

priserna kommer inte sjunka om du väntar, denna kanske är dyr men jag tycker fortfarande det är hiskeligt billigt för vad man får.

Regin
    Deltagare

En liten sak skall du ha i åtanke.

Det kommer bli nära nog omöjligt, eller svårt med evt kjolpkt
    om du hade tänkt dig det till en 5 drs.

Annars är det rosten som kan vara den största boven med dessa bilarna i dag.

svesson
    Deltagare

Jag köpte en -91:a som också gått 29000 mil för 3 år sen. Lätt-turbo, sedan. Ej AC, ej ABS, vilket jag ser som en fördel ur mek-synpunkt. 7.000:- Bra dörrar och skärmar, bra lagade länkarmsinfästningar enl bilprovningskillen, men rostiga bärarmar hö fram, genomrostat bagagerumsgolv och bakre hjulhus (bakom ryggdynan). Har bytt bromsskivor och klossar runt om, ett bromsok och nya bromsledningar på bakaxeln. Knackat loss ganska mycket rost på bakaxeln! Jag menar att det är först när man själv tittar ordentligt i lugn och ro som man upptäcker alla skador. Att den gått igenom bilprovningen är inte värt särskilt mycket. Växellådan är väl problemet för mig. Ganska sliten. Ska byta mot en bättre beg jag lagat upp. MEN det är en jätterolig bil att köra, med riktigt bra drag! Lätt att etanolkonvertera om man vill. Mycket bra som hobbybil om man gillar att skruva, det finns delar och bra verkstadshandböcker o likn att få tag i.
    Men JAG skulle titta på en 9000 om man tänkt sig ligga ute på motorvägarna och köra långa sträckor, väldigt billiga i dag!
    Lycka till!
    /Sven

Turbolens
    Deltagare

Tack för alla svar! Jag ska nog åka och kika på den i veckan. Hittade en bra checklista på vad man bör titta på.

Det enda dåliga på bilen verkar vara rost på dörrar och tanklock etc. I värsta fall får man köpa ett par rostfria dörrar och montera istället.

Har idag en jättefin 9-5a men en 900 turbo har alltid varit på önskelistan! 9-5an har automat och är lite mer av en landsvägskryssare, inte så sportig direkt.

Hur är det med olika årsmodeller av 900:an, kan man t.ex. Köpa delar från en 81-86a till en -91a?

Mvh

P.s. Det skall såklart stå ”köp” i rubriken, fingrarna slant. D.s.

M.Broberg
    Deltagare

Jag skrev en lååång lista. och råka stänga fönstret.

men.

900 Turbo 1991+ är nog bäst.
    Uppgraderad växellåda med lite större lager och synkringar på vissa växlar
    9000 stolarna kom 1991 i 900 och det är la smaksak men lätta att hitta delar till eller utbytesstolar
    1990 kom mitsu turbon som är odödlig och på alla sätt bättre än föregångaren (om man inte gillar Extrema turbo kickar, men mitsu snurran levererar i lagom mänd)

Nackdelen med att kunna mycket är att det ibland blir för mkt och för nödigt. som att en huv från innan 1980 har dubbla hål i huven (för symmetri) och saknar huvemblem (emblemet kom 1985 för övrigt)

Så bara fråga, så får du nog svar 🙂

Regin
    Deltagare

1991 är även året där dom senare fick stålkulan i vxl-spaken samt även fick samma gummi
    ute vid vxl-lådan som satt på saab 9000 ->1993 för bättre ”känsla” 🙂

1991 är också året där instrumenthuset och brädan fick ny ”design” –
    chromet togs bort på panelen och luckan till handskfacket.
    Dolda kontroll/varnings lampor kom i huset och annan färg på mätartavlor –
    är det den senare 1991’a, så har den också som fulltryckare –
    den mycket sällsynta APC/Turbo nål snarlik den som man ser i Saab 9000 😉

1988-93 har samma bromsar.

Som sagt, bara fråga på om det är något du undra –
    man kan nämligen som Broberg skriver, skriva hur mycket som helst 😀 😉

svartvit
    Deltagare

Roligt att min gamla bil skapar ett sådant intresse. Jag vill bara kommentera Regins inlägg – denna är inte en så sen 91a att den har den nyare designen på instrumenthus och -bräda, tyvärr.

svartvit
    Deltagare

Och så vill jag även kommentera svessons. En av fördelarna med fullturbon jämfört med lättvarianten som han har är den tyngre primärutväxlingen som ändå gör motorvägskörning uthärdligt. Fyra vändor till Österrike körde jag med den under tiden jag hade den, mest 120-130 och med öronproppar, men ändå 🙂

Regin
    Deltagare

Och så vill jag även kommentera svessons. En av fördelarna med fullturbon jämfört med lättvarianten som han har är den tyngre primärutväxlingen som ändå gör motorvägskörning uthärdligt.

Ja en Ltt har som oftast 6′ a primär mot Ftt 7′a

M.Broberg
    Deltagare

är aldelles för i modiferingssvängen för att tänka på sånna smådetaljer, primärväxel är lättbytt men nyare lådan med synkar o lager.. den e bra svårt o hitta

svartvit
    Deltagare

är aldelles för i modiferingssvängen för att tänka på sånna smådetaljer, primärväxel är lättbytt men nyare lådan med synkar o lager.. den e bra svårt o hitta

Hmm, det är väl samma låda på alla manuella, i16, S16 och T16 91-93? Däremot 7ans primär växer väl inte på trän (=dyr)? Lättbytt är ju sin sak, men man ska ju ha något att byta med.

M.Broberg
    Deltagare

Hmm, det är väl samma låda på alla manuella, i16, S16 och T16 91-93? Däremot 7ans primär växer väl inte på trän (=dyr)? Lättbytt är ju sin sak, men man ska ju ha något att byta med.

Japp det är samma låda på alla från 90 faktiskt, jag hade ett år fel.

500 spänn brukar dom kosta ungefär- om man inte känner folkraceåkare, då är det gratis byte mot en 6a eller helst 5a.

inte speciellt dyrt rly men det gäller som alltid med gamla bilar att ha lite kontakter annars kan det springa iväg.

jag har bara 2 stycken själv varav 1 ligger i låda för ”bra att ha”.

• Det här svaret redigerades för 2 år, 11 månader sedan av .
    Regin
    Deltagare

Hej Forumet!
    Ny medlem här, är på jakt efter en 900 turbo t16 och skulle gärna vilja ha era åsikter.

Hur gick det då 🙂 ?

saabaero
    Deltagare

Jag blir mest nyfiken på vad som gör att bilen inte blir såld ?
    Ovanlig bil till överkomligt pris

Har den något som skrämmer köpare eller är 900 spekulanterna för snåla ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng