9000 2,0t med Automatlåda
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / 9000 2,0t med Automatlåda
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / 9000 2,0t med Automatlåda
- Detta ämne har 25 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2018-08-23 23:19 av turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
februari 9, 2018 at 05:55 #440537
Men detta handlar väl om en entusiastbil?
Jag har haft både manuella å tomat 9k.
Den dyrastei drift var 2.0i kortmotor (balansaxlar) den gick inte få under litern. Billigast 2.0i utan balansaxal å med många mil den gick inte över 0.85 hur jag än gasade.
Sedan hade jag en 2.3ltt som blev ftt den gick lätt der mot 0.65 landsväg. En tomat 2.3ltt 0,75 landsväg. Men om man ska köra tomat snålt måste man lära sig att cara snabb å bestämd när man accar för att inte ligga å små dra länge. Man kan även styra lådan rätt bra med gaspedalen.Detta är iaf min erfarenhet.februari 9, 2018 at 09:44 #440540Om man tycker det är mycket är det väl bara att tänka på hur jänkeförarna har det…?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Kul att det blev så mkt diskussion om detta. 🙂 Jag köpte inte bilen – men det gjorde nån annan här på forumet som hörde av sig till mig, jag förmedlade kontakten och det blev affär. Mao, bilen hamnade inte på blocket utan gick till entusiast här på klubben. Det tycker jag är nice, och var även säljarens avskikt.
Jag föll lite för den V6 9000 Lågmil som dök upp på blocket nyligen också. Tänkte att V6an är ju inte så himla dum ändå. Men Kamrem var 6000e mil, och 270 nm maxvrid och hyfsat dåliga värden på papperet. Nej, jag tappade snabbt suget där. Saabs 2,3T är en legandar – Opels V6a på 3 liter däremot är snart bortglömd av alla. Så även av mig. Men fin bil alltså…. hade ju vart kul att äga en V6 nån gång i livet, har bara haft 4or. Men å andra sidan – man behöver inte en 6a när man kör Saab Turbo. Det är ju en gammal sanning och den gäller än.
Ska försöka kika på en 2,3T manuell nu istället som passar bättre som min andra bil med krok, det är ju det jag är ute efter eg. Hoppas återkomma i annan tråd kanske om det.
mars 10, 2018 at 12:40 #441708Är det Opel V6 i 9000? För i 900/9-3/9-5 är det väl Isuzu?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”mars 10, 2018 at 14:10 #441709Vi spekulerar väl vidare!
Om jag minns rätt så fick vi 9-5 v6 från Storbritannien dvs.Vauxhall….Det va nog bara dieseln som va Isuzu…?mars 10, 2018 at 18:36 #441712Vi spekulerar väl vidare! Om jag minns rätt så fick vi 9-5 v6 från Storbritannien dvs.Vauxhall….Det va nog bara dieseln som va Isuzu…?
Så kan det ha varit, ja!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”2,5 V6an är samma som opel omega, den satt i ng900
3.0 BORDE vara opel den med2,8 är Holden från början, modifierade av saab för överladd.
när det gäller diesel är jag rätt säker på att
1.9 är Fiat
2.2 är izuzu3.0 vettefan.
- Det här svaret redigerades för 6 år sedan av M.Broberg.
- Det här svaret redigerades för 6 år sedan av M.Broberg.
Nu kan vi avsluta denna tråden. Trådskaparen har gått i mål – och det blev det som jag egentligen spanade efter. Så idag körde jag hem en 1998 225hk Jubbe, i klarröd. Inte dumt. Med blott 16000 mil på mätaren så är känslan i den MKT bra. Och förbrukningen som vi pratade om här? Ja, mätaren visade 0,69 för att gå upp till 0,7 sista biten då det var motorväg. Helt okey! Bilen är den röda i Arboga som gäckat ett gäng pers senaste dagarna, säljaren var typ ner-ringd…. Den har stått still sen 2012, nu håller jag på att väcka upp den. Bilr stor-service i helgen, nya däck då den stått länge ju, samt småpyssel. Tänk att köpa en 9000 som har stuns i centrallåset, där maskin och motorrummet fortfarande ser blankt och fint ut. Inte illa alls. Lite vinter har den sett, men betydligt mindre än många andra. Nån mer vinter blir det inte i min ägo, det är en ren sommar/lekbil detta!
/Turbocab, återigen lycklig ägare av två Saabar av entusiast stuk. Vill ni ha bilder förresten? 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.