9000 2,0t med Automatlåda
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / 9000 2,0t med Automatlåda
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / 9000 2,0t med Automatlåda
- Detta ämne har 25 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2018-08-23 23:19 av turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
Jag har fått nys på en 9000 2,0t Jubbe 1998, i mkt fint skick. Den är Maptunad (mkt oklart hur mkt…) och har Automalåda, den 4stegade automatlådan av standarsnitt antar jag. Troligen är det bara ett chip steg 1, antagligen med magnetventil antar jag.
Är det nån som kört en chippad 2,0t med Tomatlåda och har nån uppfattning? Bilen i fråga är lågmilad och tokfräsch, (alltså i still med OMG!) och min uppfattning om Automatlåda har gått från avsky till att nästan tycka det är ett måste (hahaha, det är skit att bli gammal…) så nu är även en sån här bil intressant. Det kanske inte måste vara Aero alltid….
Nån som har nån erfarenhet så är jag tacksam för några rader! Vad kan en 2,0t Maptun dra med automat låda? Kommer man under litern? Ska inte långpendla i den utan ha en fin extrabil stående för långturer mest och som en backup när Dieseln inte får köra i stan längre. Det lär hända fortare än man tror i Göteborg!
- Detta ämne redigerades för 6 år, 1 månad sedan av turbocab.
- Detta ämne redigerades för 6 år, 1 månad sedan av turbocab.
Jag hade en kort period en 2,3T med tomatlåda och jag gillade inte den bilen. Tomatlådan I 9000 är ju en tämligen omodern historia jämfört med det man hittar bilar tillverkade de senaste åren. Lockup finns bara på högsta växeln.
Tycker det blir väldigt mycket “gummibandskänsla” när man har både spoolup och sliret I lådan att invänta innan det bär iväg..Tack för input! Jag hade en 9-5 Aero själv med tomatlåda, och den var hyfsad men lite gummiband är det ju. Men denna 9000 lådan är kanske värre ändå? Att den inte är topnotch är jag med på… Bilen har gått 7500 mil så lådan är ju troligen fräsch i alla fall. Frågan är hur törstig en sån bil blir också.
Skillnaden mellan aut och man enl bränsledeklarationen stammer nog ganska bra med verkligheten.
Den jag hade hade gått långt. 37k nånting men den växlade fint och utan konstigheter.
Visst är det bekvämt med automatlåda I visa lägen men I en 9000 föredrar jag manuell.En lågmilare kan ju vara en orsak att lära sig leva med tomatlådan 🙂 Sen handlar det ju lite om att vänja sig och lära sig köra den på rätt sätt.
Anonymjanuari 23, 2018 at 11:25 #439957Kan jo aldrig bli något annat än en gammaldags vxl-låda –
när det mesta efter den typen/årsmodell utvecklas hela tiden.Men vi hade själv gamla Ruby i familjen:
En 9000 från 1993 med 2.3 “Sugis”
Gått i samma familj sedan ny och full servicehistorik.Hade 17.600 mil på mätaren då vi köpte henne –
19.900 då hon flyttade till Danmark ?Körde som en Limousin med den 4 stegs lådan –
med hyfsad förbrukning ?januari 23, 2018 at 15:36 #439961Har en 9000 cse 2,0 med automat, optimerad steg 1 hos maptun för snart 1 år sedan. Fungerar klockrent, bra extradrag vid snabba omkörningar. Bränsleförbrukningen är helt beroende på hur man hanterar gaspedalen. Snäll, blandad körning ca 1,5 l/mil. Många omkörning med fullt laddtryck utan vidare 2l/mil eller mer. Lugn landsvägskörning enligt hastighetsbegränsningar cirka 0,7 l/mil
Tack för svar alla!
1,5 l snäll blandad körning låter ju helt horribelt ärligt talat, jag kan inte få min Skoda att dra mer än 0,8 hur jag än gör. Och den är enorm den bilen… Kanske svårt köpa en gammal AutomatSaab igen när man är van vid modern Dieselbil. Jag kan ta hög förbrukning, om prestandan är motsvarande, och det är kanske där det spricker den här gången. 1,5 liter blandad borde ju motsvara en 400 hästar ungefär? Hihihi.
Jag är kluven, vill eg ha bilen men är tveksam till förbrukning pga automaten. Borde kanske åka att provköra den…. 🙂 Bilen är inte jättedyr alls, och 7500 mil, helt rostfri, och toppskick i inredning mm, beiga Jubbeskinnet. Inte helt fel…. Om jag inte köper den så kommer den nog dyka upp hos en Handlare snart för info. Men då till andra pengar förstås. Lär vara en mkt sen 9000, uttagen och reggad första gången en vecka exakt efter att sista 9000 gick av bandet 1998.
- Det här svaret redigerades för 6 år, 1 månad sedan av turbocab.
Anonymjanuari 23, 2018 at 16:34 #4399641,5 l snäll blandad körning låter ju helt horribelt ärligt talat
Lite off tropic ….
Då skulle testa en 95 Edna 2,3t Biopower –
steg1 ihop med automat på E85, nada problem med det ?(kunde inte låta bli bara ? )
Haha ja min gamla Aero med E85 var också lite törstig, men inte ens den på E85 drog 1.5 liter milen – nånsin! 🙂
Framtiden är mörk för törstiga bilar, hur fina dom än må vara… Nästa år åker bensinen upp med KPI plus 2% igen, och nästa nyår igen och igen och igen. Om 3-4 år så är nog dom flesta gamla Volvo, 9000 mm borta från vägarna för att dom kort och gott är för dyra att köra. Allt är ju en fråga om prioritering, men för mig har förbrukningen blivit viktigare.
Låter ju som ett kul projekt – hade det var og900 så hade jag redan köpt bilen och kanske tom haft delarna, det mesta i alla fall, liggande. Men för 9000 har jag inga delar och ingen erfarenhet, dessutom är mitt garage mer förvaring av cabben nu och inte så himla meckavänligt… Mao, för stort projekt.
januari 24, 2018 at 14:41 #440032Det börjar bli svårt att hitta fina 9000 så om bilen bara gått drygt 7 tusen och verkar rostfri så tycker jag inte att du ska oroa dig för några centiliter hit eller dit vad gäller bensinförbrukning .
Jag hämtade en 9000 Aero -93a orörd manuell igår,och herregud va roligt det är !
Tyvärr kommer den inte att brukas till annat än finåka då den efter lite provkörning drog 1,28 ltr mil
så att tro att man kan åka under litern är nog inte relevant.
Men för min del är det inte viktigt eftersom den kanske kommer att rulla ca 200 mil per år.
Men snart finns inga fina 9000 kvar så hittar man en fin bil så bör man slå till
dom kommer inte att bli billigare. / Håkan. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.