9000 med B202-motorn?

Forum Modellspecifika forum 9000 9000 med B202-motorn?

  • Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2019-11-19 16:49 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #465188
    svesson
    Deltagare

    Hej på er Saabvänner!
    OM man skulle ge efter för det inre ”vill ha”-trycket och byta upp sig till en 9000, så får man ju ganska mycket bil för pengarna.
    Men om man gillar B202-motorn (etanoldrift), vilka årgångar/modeller ska man då sikta in sig på?
    /Sven
    PS För att muntra upp er lite i höstmörkret skickar jag med ett par bilder från min gamla ”padda”. (ej i min ägo längre)
    Kan man ha hästar och jaguarer frampå bilen så…….

    Bilagor:
    #465227
    M.Broberg
    Deltagare

    vänta här nu.

    ska bara ha klart begreppen

    B202 är den äldsta motorn i 9000. den fanns i vissa bilar tom 1993 tror jag? väldigt ovanligt att nån kör den på Etanol eftersom styrsystemet är antikt (bosch LH 2.2 och LH 2.4

    1991 kom B234 (lång) som är en 2,3 med Trionic 5.2 denna motorn fanns tom 1993 för

    1994 kom ”kortmotorn” B204 och B234 (B20x står för 2.0 liter och B23xför 2.3 liter. 4 står för versionen)

    Kortmotorn har Trionic 5.5 som är betydligt enklare att programmera om till E85 än Trionic 5.2.

    Nackdelen med T5.5 och T5.2 är att dom inte klarar att blanda Etanol och Bensin som 9-5 och motorer i den generationen med Tironic 7

    #465277
    saabaero
    Deltagare

    vänta här nu.
    ska bara ha klart begreppen
    B202 är den äldsta motorn i 9000. den fanns i vissa bilar tom 1993 tror jag? väldigt ovanligt att nån kör den på Etanol eftersom styrsystemet är antikt (bosch LH 2.2 och LH 2.4
    1991 kom B234 (lång) som är en 2,3 med Trionic 5.2 denna motorn fanns tom 1993 för
    1994 kom ”kortmotorn” B204 och B234 (B20x står för 2.0 liter och B23xför 2.3 liter. 4 står för versionen)
    Kortmotorn har Trionic 5.5 som är betydligt enklare att programmera om till E85 än Trionic 5.2.
    Nackdelen med T5.5 och T5.2 är att dom inte klarar att blanda Etanol och Bensin som 9-5 och motorer i den generationen med Tironic 7

    Ja, nog behöver begreppen redas ut lite här…
    B202 hängde med t.om. 1993 och finns i ett antal olika varianter, med och utan turbo.
    De flesta årgångar fick någon mer eller mindre viktig ”nyhet” på motorstyrningen och dessutom skillnad mellan turbo och oturbo.

    B234 lång kom som MY90 utan turbo och -91 även som turbo.
    1993 fick B234 turbo Trionic.

    1994 kom kortmotorn och därmed Trionic på alla 4 cyl 9000

    För fulkonvertering till etanlodrift är nog en trionicbil att föredra då det systemet anpassar sig tämligen bra. Vill man vara lite mer seriös än så är det även enklast att programmera om boxen till en Trionicbil.

    Sen kan man ju fundera om 9000 är rätt val för att åka med etanol. Idag hittar du en riktig Biopower för samma pengar som en sjysst 9000

    #465278
    svesson
    Deltagare

    Ok Tack för snabba svar!
    Mitt intresse för B202-motorn beror på att jag med ganska enkla medel (större spridare, justering av fördelaren) lyckats få min 900S-91 gå bra på E85 (ej vinterkörning dock)
    Men visst
    Man borde då alltså sikta in sig på en 9000 årgång 94 och framåt eller en 9-5:a om man vill blandtanka…
    Men förresten, kan man programmera ”tillbaks” en Trionic 5,5 till bensindrift på vintern?

    #465280
    saabaero
    Deltagare

    Ok Tack för snabba svar! Mitt intresse för B202-motorn beror på att jag med ganska enkla medel (större spridare, justering av fördelaren) lyckats få min 900S-91 gå bra på E85 (ej vinterkörning dock) Men visst Man borde då alltså sikta in sig på en 9000 årgång 94 och framåt eller en 9-5:a om man vill blandtanka… Men förresten, kan man programmera ”tillbaks” en Trionic 5,5 till bensindrift på vintern?

    Lämpligen skaffar man en extra Trionicbox och byter styrenhet när man byter bränsle.

    Att ”vrida fördelaren” på en 9000 med B202 är inte så många årgångar.
    From 88- är det DI på alla turbobilar (dvs ingen fördelare). Några fick DI som 88A och några som 88B
    Insprutarna har EZK. Är väl möjligen de allra första utan turbo som har vridbar fördelare. Men dom är inte vanliga i vettigt skick idag.

    #465307
    martin h
    Deltagare

    Håller med om att det blir bäst med en B204/234 Trionic, med omprogrammerad styrbox. Har en 9000 A50 som jag köer på detta visaet. Funkar generellt bra, men kan få något tjuvstopp när det är kallt. Hade en 9000i -88 B202-motor som jag konverterade genom att byta spridare (från en Turbo), justera tändningen något och montera in en kallstartsfunktion (annat tempmotstånd som gav ca 10C kallare input till styrningen). Körde den från 26 k mil till sin död runt 51 k mil. Hade dock lite hög tomgång då.

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 1 dag sedan av .
    #465320
    svesson
    Deltagare

    Tack ALLA för intressant info!
    Vad menar du med ful-konvertering, saabaero?
    Kul med intresset att köra på etanol.
    Sen får vi se vad senaste dagarnas politiska utspel om att subventionera etanolkonvertering av befintliga bensinbilar leder till.
    De flesta biltillverkare brukar ju inte vara så intresserade av etanoldrift…..De kommer att ta bra betalt!

    #465331
    saabaero
    Deltagare

    Tack ALLA för intressant info! Vad menar du med ful-konvertering, saabaero?

    Byte av spridare och/eller höjning av trycket.

    Resultatet blir ju bra mycket bättre med en omprogrammering för att få ordning på kallstart etc.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng